• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Berekening met Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

DennisM

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2007
Het volgende wil ik met Excel doen:

huidige afstand km
12 ------------- 3
15 ------------- 6
21 ------------- 1
22 ------------- 3
?

De huidige afstand moet automatisch berekend worden zodra ik het aantal km invoer.

Hoe doe ik dat

Laatst bewerkt:
Doe er even een voorbeeld bestandje bij hoe het e.e.a. nu in de cellen staat, dat maakt de beeldvorming iets eenvoudiger.

Doe er even een voorbeeld bestandje bij hoe het e.e.a. nu in de cellen staat, dat maakt de beeldvorming iets eenvoudiger.

Ik voer de beginstand en het aantal km’s in.
De waarden X en Y moeten automatisch berekend worden. X = Y.
Zie voorbeeld.
excel.png

download het bestand en kijk in de cel(len) waarin de totalen staan.
Het kan ook nog anders.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Nou typen is niet echt nodig, gewoon naar beneden doorkopieren volstaat.

Ik weet nog niet welke functie moet ik gebruiken en hoe.
Als het goed is , moet ik 1 keer een functie toevoegen en de som wordt automatisch berekend.

Ik heb toch in de cellen gezet wat er in die cellen moet gebeuren? Simpelweg een rechtse muisklik op een cel en je kopieert 'm door naar beneden.

Beste gast0225,

Bedankt voor je poging om mij te helpen.
IK heb je Excel net getest en dat is niet wat ik bedoel. De waarden X en Y worden bij me niet automatisch berekend. X = de nieuwe beginstand, Y = de eindstand
Ik wil alleen het aantal km invoeren en de rest moet automatisch berekend zonder iedere keer iets te kopiëren.

Geloof mij, het werkt. Type anders in je eigen Excel bestand de formules in de cellen zoals ik die heb getypt.
Als je namelijk een bestand (van bijv. de Helpmij) download, dan moet je Excel -en jezelf- wel toestemming geven om te 'bewerken', anders kun je het bestand alleen maar raaadplegen.

Laatst bewerkt:
Als je een cel selecteert waar een formule in staat (km`s begin en km`s eind),
kun je hem naar beneden 'uitrekken'.
De formules zijn zo slim om mee te veranderen als hun positie gekopiëert wordt.
De verwijzingen schuiven evenredig met de verplaatsing mee.
Gewoon een kwestie van proberen.

Zet in een leeg werkblad in cel A1 eens een 1
Zet dan in B1 het volgende neer: =A1*2
Trek dan de cellen eens naar beneden.
Je zult zien dat de formule in Bx steeds verwijst naar Ax

D.m.v. $ tekens ($A$1) blokkeer je de formule helemaal, en blijft de verwijzing staan.

Bekijk bijlage kilometers.xlsx

@DennisM : overtuig jezelf en maak een heel klein en simpel voorbeeldje, dan zie je dat het werkt.
Open een leeg werkblad en type in cel :

A1 Begin
B1 Eind
C1 Km

A2 12000
B2 =A2+C2

A3 =B2
B3 =A3+C3

A4 =B3

Je zal zien dat je nu in 5 cellen 12000 hebt staan.
Vul nu de cel C2 en C3 met een willekeurige Km waarde en let op wat er allemaal verandert als je de afgelegde km's hebt ingevoerd.

Alles wat blauw is hierboven voer je LETTERLIJK in de cellen in.

Laatst bewerkt:
Kijk even in mijn post 2 boven jouwe.
In die link zie je de formules staan.
Die kun je overnemen in je laatste post.

Uittrekken doe je door de cellen aan te vinken daarna naar beneden te trekken via het plusje rechtsonder de cel als je je cursor erop ingedrukt houdt. Je kunt meerdere cellen selecteren en ook horizntaal slepen.

Laatst bewerkt:
@DennisM : een welgemeend, maar ook een beetje een directief advies : koop een beginnersboekwerkje Excel en werk de basisprincipes van Excel even door. Zo'n boekje kost de kop niet. Uit jouw reacties maak ik het volgende op:
- jij hebt echt 0,0 ervaring met Excel en daarom ga je bij de eerste en beste vervolgervaring met Excel alweer vastlopen.
Hetgeen jij vroeg is eigenlijk best wel basic Excel. Als je dat niet beheerst, dan kan het vrij lastig worden.
Zelf ben ik absoluut geen Excel deskundige (op een schaal van 1 tot 10 kom ik denk ik niet verder dan 4 tot misschien maximaal 6) maar jij zit helemaal onderin deze schaal en da's niet prettig voor jou. Bij elke wijziging in je bestand, of uitbreiding van de formules, mogelijkheden van je spreadsheet etc. etc., ga je tegen uitdagingen aanlopen en daar ga jij niet vrolijk van worden. (Als je elke kleine wijziging hier voor moet leggen)
Koop dus een boekwerkje : Excel voor beginners.

Laatst bewerkt:
Hoi,
Werkt zoiets voor u?
(snel voorzetje, zonder formules, heb ik een hekel aan)

Bijlagen

Hoi;
Mijn fout , zonder de code heb je natuurlijk niets aan
In bijlage
Groet

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan