• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Berekening met verschillende data en uitzonderingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

poor

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2002
Berichten
113
Hallo,
Titel is wat vaag, maar weet het even niet duidelijker te omschrijven.
Graag hulp bij het volgende:

Wat ik wil (zie ook bijgevoegd voorbeeld bestand):
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-GRM8SCGAPDSW.xls

Kolom A:
Hierin staan een aantal stappen. Excel moet tellen hoeveel dit er zijn (wisselt per keer, maar dit is me al gelukt met AANTALARG)

Kolom B-E:
Hierin wordt al dan niet een kruisje (check) gezet. Kan er per rij 1 of meerdere zijn.

Eindresultaat:
Er moet berekend worden hoeveel procent van de stappen zonder fouten is gescoord.
In het voorbeeld dus 25% (want 1 van de 4 is zonder kruisje).

Uitzondering:
Als er bij 1 stap meer dan 1 kruisje staat moet dit worden gerekend als 1 fout (dus in het voorbeeld is het niet 4, maar slechts 3 fouten).


Dus er moet een formule komen die het aantal stappen deelt, en kijkt hoeveel kruisjes er staan (maar als er meer dan 1 staat toch maar 1 tellen) en daar dan het percentage van uitrekent.

Iemand die deze puzzel kan maken?


DEELSTAPPEN FOUTEN
Acc herh over tijd
stap 1 x x
stap 2 x
stap 3 x
stap 4

Totaal 4 stappen
bij 3 stappen 1 of meerder fouten:
Totaal goed = 25%
 
Laatst bewerkt:
Beste poor ;)

Is het bestand groter dan 100Kb, dan moet je het zippen of rarren.

Of ga naar mijn bestand.nl en plaats het daar, met hier een link.

Groetjes Danny. :thumb:
 
Helaas nog geen oplossing! Is het niet te doen? Of is de vraag niet duidelijk?
 
Als een hulpkolom(eventueel verborgen) geen probleem is.
 

Bijlagen

  • Poor(cobbe).xls
    17,5 KB · Weergaven: 17
Veste Cobbe!
Alvast bedankt!

Komt aardig in de richting, maar nog niet helemaal.

* Probleem is nog: de stappen heten niet altijd stappen, maar kunnen vanalles zijn. Dus ook hier moet gerekend worden met een lege cel of niet (had ik met AANTALARG gedaan)
* De berekening klopt nu alleen met 4 stappen. Ook dit kan dus varieren en moet dus eerst bepaald worden.

Mocht je tijd/zin hebben: Als je beetje uitlegt op welke manier je dit doet dan kan ik er wellicht zelf ook nog mee verder.
 
Dan kan je de aantal.als-formule vervangen door een Aantalarg-formule.
Trouwens de formule werkt nu voor de hele kolom en niet voor maar 4 rijen.
Ik tel in een (verborgen)kolom het aantal lege cellen in de 4 gegevenskolommen, staat er 1 of meer kruisjes zet ik een 1 anders een 0.
Dan tel ik het aantal nullen en deel dit aantal door het aantal stappen(aantalarg).
Celopmaak %.
 

Bijlagen

  • Poor(cobbe).xls
    18 KB · Weergaven: 49
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan