• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Berekening op basis van meerdere voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

SdeRuijter

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 apr 2020
Berichten
3
Goede avond allemaal,

Ik zit met een uitdaging, ik ben bezig met een offerteberekening om mijn werk een stuk eenvoudiger te maken.
Nu heb ik de grote lijnen aardig voor elkaar, echter loop ik tegen een probleem met de leiding beugels.
Wat ik wil is op basis van de gegevens in D5 : D10 of E5:E10 een beugelsoort selecteren.

Dus als er in B6 en B9 een gelijk aantal meters staat (dit kan ook zijn "24" in B6 en "17" in B9, dan wordt het totaal 17) en de "x" staat onder bundel in E6 en E9 (dit wordt altijd gelijk gehouden, bundel of inlage), wil ik graag dat de berekening wordt gemaakt: =AFRONDEN.BOVEN("totaal aantal gelijke meters"/$G$4*W6;5) omdat ze per 5 verkocht worden.
Dit zou ook moeten gelden voor B7 en B10, maar als ik 1 formule heb kan ik deze makkelijk kopiëren.

Ik ben bang dat ik tussencellen moet gaan gebruiken en hoop dat jullie het makkelijker kunnen maken voor me.
Als het goed ik heb ik het bestand bijgevoegd.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • Offerteberekening Test.xlsx
    15,3 KB · Weergaven: 11
Dus als er in B6 en B9 een gelijk aantal meters staat (dit kan ook zijn "24" in B6 en "17" in B9, dan wordt het totaal 17)
Deze mag je om te beginnen even toelichten... Er moet een gelijk aantal meters staan, maar dit mag ook 24 en 17 zijn?
Bedoel je dat met het minimale aantal meters gerekend moet worden? Dus als er 6 in B6 staat en 10 in B9 dan is de uitkomst 6 meter?
 
Laatst bewerkt:
Ja dat is dan inderdaad het minimale aantal meters. Ik denk vaak te moeilijk blijkbaar.
 
Zoiets dan?
Code:
=ALS(EN(E6="x";E9="x");AFRONDEN.BOVEN(MIN(B6;B9)/$G$4;5)*W6;"doe iets anders")
Ik weet dus niet waar je deze wilt neerzetten, en wat er moet gebeuren als er geen x in de cellen staat...
 
Laatst bewerkt:
Super, werkt perfect!
Ik zie dat ik zelfs teveel wilde in 1x, het totaal bedrag wordt pas in een andere kolom berekend.

Code:
=ALS(EN(E6="x";E9="x");AFRONDEN.BOVEN(MIN(B6;B9)/$G$4;5);0)
Was dus al genoeg, bedankt voor je snelle reactie!

Alleen de gele cellen hoeven ingevuld te worden, alle andere zijn vaste waardes en heb ik gecontroleerd op juiste verwijzing.
Deze staat overigens in B45, die van E7 en E10 komt in B46, maar daar kom ik nu zelf wel uit!
 
Laatst bewerkt:
Mooi zo, weer opgelost (mag je rechts bovenaan de pagina nog even aangeven).

Succes ermee.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan