Berekening totaalprijs

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vorzious

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 okt 2013
Ik ben nieuw in javascript. Ik wil een function hebben die de totaalprijs berekend. De situatie ziet er zo uit:

Je hebt een zaal, en in die zaal heb je 3 verschillende plaatsen met verschillende waardes. De goedkoopste zitplaats is €7,50, daarna €11 en daarna €13. Stel ik reserveer voor deze zaal 3 maal een plaats van €11, eentje van €13 en 2 van €7,50. Hoe zou ik de functie moeten maken dat het kan berekenen hoeveel dit bij elkaar opgeteld waar is? Dus de berekening zou ook moeten kloppen als de gebruiker andere combinaties uitprobeerd.

Sorry voor deze beginnelingsvraag,

Alvast bedankt.

Bij sommige vragen vraag ik mijzelf echt af of de vraagsteller zelf al enige moeite heeft gedaan om tot een oplossing te komen of dat men er botweg van uit gaat dan anderen het wel even op zullen lossen.

Misschien slim om eerst eens aan te geven wat je zelf als mogelijke oplossingen bedacht hebt, probeersels (code) te tonen die niet werken.

Misschien dat er dan hier iemand is die bereid is om je verder op weg te helpen.

Welkom op helpmij! :thumb:

Maar goed, over je vraag. Het lijkt me dat je zelf niet zoveel al geprobeerd hebt maar ik zal je even op weg helpen.
Dit is een hele mooie uitleg aan de hand van een taart met verschillende soorten lagen: klikje.

Ten tweede lijkt me dit handiger en beter te doen met PHP in plaats van javascript, maar dat is aan jou.

Bij vragen kan je antwoorden :)

Ik heb even snel een functie voor je in elkaar gezet (verveelde me even, dusja ;) ).

[JS]var price = function(low, mid, high){
var low_p = 7.50; //prijs van een goedkope stoel
var mid_p = 11; //prijs van een 'middel' stoel
var high_p = 13; //prijs van een 'dure' stoel

console.log("Totaal aantal zitplaatsen = " + (low + mid + high));
return("Totaal prijs is = " + (low*low_p + mid*mid_p + high*high_p) + " Euro");
};

//voer het AANTAL stoelen in: price(hoeveel goedkope stoelen, hoeveel 'middel' stoelen, hoeveel 'dure' stoelen);
price(5, 3, 1);[/JS]

Hoe werkt het?
Vul onderaan de code bij 'price' het AANTAL stoelen in. Dit in de vorm van:
[JS]price(aantal goedkope stoelen, aantal middel stoelen, aantal dure stoelen);[/JS]
In jouw geval (OP) wordt het dus: price(2, 3, 1);

Wil je het even snel testen? Copy en paste de code in deze compiler :)

Vragen? Stel ze!

- Koekje000

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan