Berekening uitvoeren met meerdere tabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

wiebeww

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2006
Na een paar tips op dit forum ben ik weer overnieuw begonnen.
Ik heb op dit moment 2 tabellen, in de eerste staat het aantal te verdelen vrachten en in de 2e staat het resultaat.

De bedoeling is dat het aantal vrachten uit tabel één wordt vermenigvuldigt met 0,25 en vervolgens in tabel 2 wordt weergegeven.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Vriendelijke groet,

Wiebe

Gegevens die je kunt berekenen sla je niet op.
Maak een query.
Voeg daar een veld aan toe waarin je je berekening uitvoert.

Grtz,

Tardis

Op zich ben ik het wel eens met Tardis, voor zover het wisselende informatie betreft. Ik kan me ook wel voorstellen dat je een bepaalde situatie wilt 'bevriezen', en dan is opslag in een aparte tabel wel mogelijk.
Niet met de query die je hebt gemaakt, want dat is een selectiequery. Je moet daar een bijwerkquery van maken, waarbij je de berekening die je wilt opslaan zet in de regel <Bijwerken in> van het veld waarin je de berekening wilt opslaan.

Als je daar niet uitkomt, zal ik eind van de dag wel een voorbeeldje terugzetten. heb nu helaas weinig tijd... :confused:

Michel

Ik heb er een bijwerkquery van gemaakt.
In het veld: < wijzigen in: > heb ik [Toegewezen in %]*[Aantal vrachten] ingevoerd en krijg ik het gewenste resultaat.

Maar nu heb ik een ander probleem, de tabel waar het heen geschreven wordt is leeg. Het moest eigenlijk zo zijn dat tegelijkertijd met de bijwerkquery een volgende datum aangemaakt wordt, oftewel een nieuw record.
Is het mogelijk met een bijwerkquery dat de datum van vandaag als nieuw record toegevoegd wordt?
Hoe is dit op te lossen?

Vr. Groet,

Wiebe

Laatst bewerkt:
Als je tabel leeg is, heb je een toevoegquery nodig.
Maar waarom zou je een tabel gaan vullen?
Nogmaals, berekende gegevens sla je niet op.

Krijg het gevoel dat je niet echt ervaren bent in Access.
Access vraagt wel wat basiskennis.
Begin bij het begin, leer eerst eens hoe je een gegevensstructuur (tabellen en relaties) opzet.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de Noordenwind voorbeelddatabase.
En ga eerst aan de slag met de basisprincipes.
Zie bijvoorbeeld

www.softwijs.nl

of

http://www.gratiscursus.be/access_2003/index.htm

Grtz,

Tardis

Ik heb ooit een keer gewerkt met Acces maar ik had toen de gegevens in een Excel bestand zitten, dus het gedeelte met de tabellen en query's heb ik overgeslagen destijds.

Ontopic: Maar is het wel of niet mogelijk om dan met een toevoegquery automatisch een record aan te maken met vandaag als datum?

Dat kan.
Daarvoor moet je wel met VBA aan de slag.

Grtz,

Tardis

Waarschijnlijk zul je me uitlachen, maar ik heb het opgelost door in Excel een cel te maken: [1-1-2009] en ik heb deze gesleept tot en met de laatste dag van het jaar om het vervolgens vanuit Excel te importeren.

En het werkt ook nog op de manier die ik voor ogen had! Ik kan nu met een formulier en de bijwerkquery de gegevens op de juist manier bereken.

Heel erg bedankt voor de hulp en tot het volgende draadje:thumb:

Groeten, Wiebe

Je kunt een toevoegquery maken zonder VBA; daarbij gebruik je de tabel waar je de gegevens in wilt opslaan uiteraard als de tabel, en maak je de formules de je wilt in de regel Veld. Vervolgens kijk je in welk veld je dat gegeven wilt opslaan.
Voor de datum gebruik je de functie Date(). Hoezo VBA?

Michel

Een toevoegquery voegt zoveel rijen toe as je selecteert uit de andere tabel(len)/query(ies).
Als je slechts 1 riij wilt toevoegen zul je VBA nodig hebben.
Vandaar VBA.

Ander optie is om een toevoegquery vanuit een formulier.
De waarden in het formulier geef je dan door aan de query als criteria.
Ook dan zul je VBA code nodig hebben.
Of een macro.

Grtz,

Tardis

Ik zie eerlijk gezegd nog steeds het nut niet van VBA; selecties kun je gewoon maken met filteringen.
Je kunt alles wel met VBA doen, maar ik denk dat de meeste vragen op de simpelste manier kunnen worden opgelost.

Probeer alle opties eens uit en kijk wat er gebeurt ;)
Filteren kan = je kan criteria meesturen.
En dan kun je een macro gebruiken en heb je geen VBA nodig.
Al zou ik nooit met macro's werken gezien de zeer beperkte mogelijkheden.

Grtz,

Tardis

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan