• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Berekeningen uitvoeren op een dynamische "range" op basis van categorie ID

Status
Niet open voor verdere reacties.

SmolezG

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 sep 2007
Berichten
2
In mijn werkmap heb ik 1 werkblad met een grote hoop informatie (zie afbeelding 1). Al deze records hebben een categorie id, verder hebben zij ook een aantal variabelen.

Met deze variabelen wil ik berekeningen kunnen uitvoeren (bijvoorbeeld gemiddelde, mediaan, som, etc) zie afbeelding 2

Hoe selecteer ik de gegevens op blad 1 met bijvoorbeeld categorieid = 2 en hoe doe ik hier vervolgens berekeningen op in blad 2.

Edit: ik heb een voorbeeld bestandje toegevoegd, kan helaas niet het origineel toevoegen. Deze is namelijk 200+ MB en vertrouwelijk.
 

Bijlagen

  • help1.jpg
    help1.jpg
    91,9 KB · Weergaven: 52
  • help2.jpg
    help2.jpg
    43,7 KB · Weergaven: 57
  • Voorbeeld.rar
    8,5 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
Hang eens een gezipt Excel bestandje bij, geen afbeeldingen.
 
Wat je kan doen, is matrixformules gebruiken.

Al zullen die met zo'n groot bestand wel eens vrij traag kunnen worden.

Voor cel B5:

=KWARTIEL(ALS(Extractie!$A$2:$A$67="01";Extractie!B$2:B$67;"");1)

Dan doe je geen Enter, maar Ctrl-Shift-Enter.

Rest is analoog.

Wigi
 
Nog wat bemerkingen:

Als je kan verander de sector dan in 1, 2, ... en niet 01, 02, ...

Die 01, 02, ... kan je nog altijd verkrijgen via Celeigenschappen.

Als het te traag wordt, gaat dan voor een oplossing in VBA, bv. alles berekenen na een druk op een knop en niet constant zoals nu het geval is.

Voor real max en real min kan je de max en min functies gebruiken.

Wigi
 
Nog wat bemerkingen:

Als je kan verander de sector dan in 1, 2, ... en niet 01, 02, ...

Die 01, 02, ... kan je nog altijd verkrijgen via Celeigenschappen.

Als het te traag wordt, gaat dan voor een oplossing in VBA, bv. alles berekenen na een druk op een knop en niet constant zoals nu het geval is.

Voor real max en real min kan je de max en min functies gebruiken.

Wigi

Bedankt voor je reactie ik zal het eens uitproberen!!!

Edit: Het werkt inderdaad precies zoals ik dit wil, ik kan nu door de "01" te vervangen door welk getal dan maar ook de gegevens opvragen die ik wil.
Echter moet ik dit nu nog steeds voor 6 (averag, max, min, q1, etc) variabelen doen en die vervolgens door kopieren. Is het ook mogelijk dat ik bovenin kies voor bijvoorbeeld 01 of 02 dat dan alle berekeningen meelopen?

Edit2: zojuist mijn laatste vraag zelf beantwoord door een bereik te benoemen in een cel waar ik de bikcode invoer.
 
Laatst bewerkt:
Edit2: zojuist mijn laatste vraag zelf beantwoord door een bereik te benoemen in een cel waar ik de bikcode invoer.

OK dan. Zet de vraag dan nog op opgelost als dat nog niet gebeurd is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan