• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

berekeningen uitvoeren op hoogste 80& van reeks waarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

ReneAchterberg

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2016
Hallo allemaal,

Ik wil graag berekeningen uitvoeren op de 75 hoogste waardes van een reeks van 85. Kan dat m.b.v. een formule? Ik kan natuurlijk de waardes van hoog naar laag sorteren, en dan van de onderste 75 het gemiddelde berekenen, maar ik zou dit graag m.b.v. een formule doen, zodat ik e.e.a. kan 'automatiseren', en ik ook relatief simpel bv. de hoogste 73 of 78 waardes kan gebruiken.

alvast bedankt voor jullie hulp en meedenken!

groet,
René

Ik denk dat u dit beter aan iemand anders kunt vragen. Wiskunde is niet mijn sterkste kant.

Ligt er een beetje aan: vul je manueel in welk deel je wil hebben?

in principe moet je met RANG (eng.: RANK) een heel eind kunnen komen als ik het zo lees

Wampier, dat zou ik liefst als verwijzing doen, zodat ik makkelijk kan varieren. Evt direct in de formule kan ook.

Engels of Nederlandse versie?

stel de waarden staan in A1:A85 het aantal relevante getallen dat je wil hebben in B1:

=sumproduct(a1:a85;(rang(a1:a85;a1:a85)<=$b$1)*1)

telt alle hoogste X getallen op waar X gedefinieerd is in B1

Ik had zoiets in gedachten:

Code:
=SOM.ALS(A1:A85;">="&GROOTSTE(A1:A85;D1))
En als je het direct in de formule wilt doen:
Code:
=SOM.ALS(A1:A85;">="&GROOTSTE(A1:A85;73))

@Ab Becude
Dank! Dit werkt inderdaad zoals ik bedoel. Werkt ook met "GEMIDDELDE.ALS". Helaas is er geen "STDEV.ALS".

@iedereen
Dank voor de hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan