• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bericht tijdens uitvoeren VBA-code

Status
Niet open voor verdere reacties.

RoCompy87

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2006
Hallo iedereen,

Kort vraagje: Kun je een berichtje of iets dergelijks in beeld laten zien terwijl er een VBA-code wordt uitgevoerd? Bijvoorbeeld een venstertje met 'bezig wijzigingen te verwerken'.

Alvast bedankt!

Je kan zelfs een voortgangsbalk maken, zoals je hier kan zien.
Hoeft er alleen tekst te komen dan maak je gewoon een userform en zet bij eigenschappen ShowModal op False.
De userform blijft dan in beeld tot je hem weg haalt, terwijl de code er achter door loopt.
mvg leo

Laatst bewerkt:
Zo'n voortgangsbalk met percentage ziet er inderdaad wel vet uit. Alleen begrijp ik eigenlijk nog niet veel van het gebruik van userforms in Excel. In het voorbeeldbestand bijvoorbeeld staat ook van alles door elkaar en een hele berg code voor verschillende progress bars...

Ik heb al eens gezocht, maar nog niks gevonden... is er misschien een bestand waarin alleen zo'n progressbar wordt gebruikt? Dan zou het wel moeten lukken om gewoon mijn code er tussen te zetten en klaar...

De code van een voortgangsbalk moet in je eigen code verweven om voortgang te kunnen tonen .
Een losstaand bestand koppelen lukt dus niet.
Je maakt het jezelf een stuk makkelijker door een modalless userform te tonen.

Ik heb eigenlijk echt geen idee waar ik zou moeten beginnen voor zo'n progressbar...

Als ik dan in een VBA een userform invoeg, sla ik al min of meer dicht. Hoe teken ik daar dan zo'n voortgangsbalkje? Zou iemand mij op weg kunnen helpen?

Alvast bedankt :thumb:

Je kan ook een boodschap weergeven in de statusbalk. Is eenvoudiger, maar misschien niet opvallend genoeg?

Ik heb eigenlijk echt geen idee waar ik zou moeten beginnen voor zo'n progressbar...

Als ik dan in een VBA een userform invoeg, sla ik al min of meer dicht. Hoe teken ik daar dan zo'n voortgangsbalkje? Zou iemand mij op weg kunnen helpen?

Alvast bedankt :thumb:

Ik heb met mn link naar de voortgangsbalken alleen maar verwarring gesticht.
Leuk maar te ingewikkeld.

Je wilde een boodschap weergeven, dat is niet al te moeilijk.

Met invoegen > userform maak je een nieuw userform.
Bij eigenschappen zet je ShowModal op false (als eerder genoemd)
Vervolgens zet je er een label op (de A uit de werkset besturingselement)
Tekst van de boodschap en vorm aanpassen tot het naar je zin is
(bij eigenschappen: font kun je het lettertype en de lettergrootte instellen.)
Het userform kun je nu tonen door aan het begin van je code
Code:
UserForm1.Show
op te nemen.
Aan het eind van je code haal je het userform weer met:
Code:
UserForm1.Hide

Het werkt :) Bedankt voor de inzichtelijke uitleg! :thumb:

Je kan ook een boodschap weergeven in de statusbalk. Is eenvoudiger, maar misschien niet opvallend genoeg?

Ja, die was ik op internet ook al tegengekomen, maar is inderdaad iets te onopvallend... :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan