Beschadiging in scherm van mijn MacBook Pro

Status
Niet open voor verdere reacties.

samuelvisser

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2011
Hallo,

Ik weet nog steeds niet hoe het gebeurt is, maar al heel snel na dat ik mijn mac had, zat er en beschadiging in.
Ik was zo dom om hem in mijn schooltas te doen zonder hoes. Er zat wel een laptopvak in mijn tas, maar die stelde niet veel voor. Toen ik op school aankwam, zat er ineens een aardige deuk in de achterkant van het scherm. Ook op het scherm is het te zien, er zit een beschadiging.
Vooral dat vind ik erg, want het ziet er soms heel vervelend uit.

De pixels zijn niet dood, het is er niet zwart. Het is een iets donkerder plekje op het scherm. Als je schuin naar het scherm kijkt, ziet het er juist weer uit als een iets lichter plekje.
Vooral bij tekstverwerking, dus met een witte achtergrond, zie je de plek aardig goed.

Ik zou dit heel graag willen repareren, maar weet niets van kosten die hier aan kunnen hangen, en heb in andere gevallen van sommige peperdure reparaties gehoord op de mabook, en dat zou ik niet kunnen betalen.
Ik heb op het internet wat onderzoek gedaan, maar ben niet echt op mijn probleem met een goede oplossing gekomen. Wel vond ik ergens een interessant artikel waar stond dat als de deuk weer recht wordt gemaakt, de plek op het scherm ook kan verdwijnen.
Dat heeft mij weer wat hoop gegeven om toch te proberen dit te laten repareren.

Dus weet een van jullie hoe duur zoiets is, en of het wel te fixen is.

Bedankt!

PS. Het gaat mij dus vooral om het vlekje op het scherm, als die apart van de deuk zelf gerepareerd moet worden, hoeft die deuk van mij niet. Het vlekje is het belangrijkst.

Laatst bewerkt:
@samuelvisser,

Het is inderdaad mogelijk dat de deuk tegen binnenkant van LCD aandrukt en daardoor de vlek geeft. Een Apple-kenner kan de deuk redelijk snel verwijderen, als het aan de LCD verder geen schade heeft opgeleverd kan het daar mee opgelost zijn. Als de LCD wel beschadigd is geraakt en vervangen zou moeten worden zal het ca. 350 euro gaan kosten.

Heb je nog garantie zo ja even na een APR(Apple Premium Reseller of naar na de genius bar in Amsterdam)?

@samuelvisser,

Het is inderdaad mogelijk dat de deuk tegen binnenkant van LCD aandrukt en daardoor de vlek geeft. Een Apple-kenner kan de deuk redelijk snel verwijderen, als het aan de LCD verder geen schade heeft opgeleverd kan het daar mee opgelost zijn. Als de LCD wel beschadigd is geraakt en vervangen zou moeten worden zal het ca. 350 euro gaan kosten.

Ok, bedankt.
Ik ga dus maar een Apple-kenner opzoeken :)

Heb je nog garantie zo ja even na een APR(Apple Premium Reseller of naar na de genius bar in Amsterdam)?

Ik denk niet dat ik Garantie heb. Het was namelijk een showmodel in de winkel, ik weet niet hoe ze dan met garanties omgaan.

Ik kon geen foto's in de bijlage hier voegen.
Ik heb ze nu maar op mijn site gezet, dan kunnen jullie een beetje zien wat de beschadiging is:
http://theovisser.com/prive/Schermbeschadiging.html

Laatst bewerkt:
Hallo

Hallo

Een t.f.t. paneel is niet zo moeilijk te vervangen , en is mits je geen 2 linkerhanden hebt is dit relatief eenvoudig zelf te doen ...

Je vermeld jammer genoeg geen korrekt typenr , dus dien je zelf eens te kijken op :

http://www.benl.ebay.be/sch/i.html?...ook+Pro&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313

Een tut hoe je dit paneel kunt monteren/demonteren zul je vermoedelijk wel vinden op you-tube ...

Zo weet je op voorhand wat en hoe dit te doen , en kun je ook inschatten of dit voor u haalbaar is.

Een "normaal" t.f.t. paneel kost +/- 80 --> 100 € , hoeveel het voor uw specifiek model zal zijn ???

Peter

Normaal gesproken als je een showmodel koopt, begint je jaar garantie op de dag dat je hem koopt. Je hebt die datum namelijk staan op je bon. Deze bon moet je natuurlijk wel bewaren.

De schade die jij hebt valt niet onder garantie omdat dit fysieke schade is. Er is iets tegen de laptop aangekomen, waardoor de deuk ontstaan in. De deuk loopt door in het display waardoor de vlek ontstaat. Dit is alleen op te lossen met een nieuw display.

Als je wil weten wat het kost om het te repareren voor een origineel scherm laat het dan even weten

De schermen die op ebay staat zijn niet origineel, de vraag is of die geen storing hebben en je hebt geen garantie.

Als je wil weten wat het kost om het te repareren voor een origineel scherm laat het dan even weten
Ik zou inderdaad wel eens willen weten wat het kost. Ik heb niet zo'n breed budget, maar misschien is het de moeite

@VDK_P
Ik weet heel weinig van een Mac. Typenummer?
Het is een 15.4 inch scherm van een MacBook Pro

Ik zie ook staan: Serienummer W80049157XJ
Is dat wat je bedoelt?

Ik heb nog wat op die link gekeken, is dit dan het goede scherm voor mij?:
http://www.benl.ebay.be/itm/MacBook...per_PC_Server_e_Portatili&hash=item19ce0a3726

€80 tot €100 kan ik wel makkelijk betalen, dat is misschien wel een goed idee.
Toch is dat scherm in die link €183,-, dat is wel een stuk meer. Hoe komt dat?

Ik zie ook deze van €94,28, maar die is denk ik niet van Apple:
http://www.benl.ebay.be/itm/NEW-SCR...Laptop_Screens_LCD_Panels&hash=item5d322070eb
Dat is wel een stuk goedkoper, maar ik wil natuurlijk geen lelijk scherm op mijn Mac, dus weet niet of het slim is.

Bedankt allemaal voor jullie hulp tot nu toe!

Laatst bewerkt:
De 2 links zijn puur het TFT paneel. Hiervoor moet je dus de glasplaat er af halen. Deze zit vast gelijmd en krijg je er niet af zonder hem te breken. Laat staan hoe je deze netjes terug gaat plaatsten. Ook kan ik je niet vertellen of deze wel passen en welke kwaliteit deze is. Ook zou je dan nog de behuizing moeten uitdeuken, want die drukt nu tegen het tft paneel aan.

Je hebt een compleet display nodig. In het display zit ook de airport (wifi kaart) deze moet overgezet worden en als de kabels van de antenne verkeerd om geplaatst worden is je moederbord defect.

Jouw laptop is gekocht bij Apple op 27 maart 2010 (jij kan hem later gekocht hebben) er zit dus geen garantie meer op. En het is een Mid 2009 model.

Op dit moment kan ik niet zeggen wat de exacte kosten zijn voor het vervangen van het display. Wil je dit wel exact weten, neem dan vrijdag contact op met CARD Services (Apple Authorised Service Provider) in Zwolle of Utrecht.
Maar je moet dan uitgaan van rond de 450 a 500 euro (dit is inclusief een uur arbeidsloon om hem te plaatsen). Je hebt dan 3 maanden garantie op de reparatie (het display).

PS Alleen je laatste link hoort (volgens de advertentie) als tft paneel in jouw Macbook. Maar 100 euro lijkt mij wat goedkoop. Op Ebay kan ik 2 displays vinden die compleet(je moet alleen de airport overzetten en deze is geschikt voor jouw laptop), maar gebruikt zijn en daarvan start de prijs vanaf 330 dollar(449 voor de andere).

Laatst bewerkt:
Jouw laptop is gekocht bij Apple op 27 maart 2010 (jij kan hem later gekocht hebben) er zit dus geen garantie meer op. En het is een Mid 2009 model.

Wow, dat weet je precies! Ik heb mij MacBook ongeveer een halfjaar geleden gekocht.
Oke, er is dus geen garantie meer op, dat is zoiezo goed om te weten.

Op dit moment kan ik niet zeggen wat de exacte kosten zijn voor het vervangen van het display. Wil je dit wel exact weten, neem dan vrijdag contact op met CARD Services (Apple Authorised Service Provider) in Zwolle of Utrecht.
Maar je moet dan uitgaan van rond de 450 a 500 euro (dit is inclusief een uur arbeidsloon om hem te plaatsen). Je hebt dan 3 maanden garantie op de reparatie (het display).

Ik vind dit een beetje te duur, als het echt niet goedkoper kan moet ik er denk ik maar mee leren leven.
Mijn budget is denk rond de €250,- tot €300,- dus dit gaat dus ver daarboven.
Een tweedehands is misschien wel en idee, wat raad je me aan? Is het slim een tweedehands scherm te kopen? Of kan ik het beter laten zoals het nu is?

Als ik jouw was zou ik even contact op nemen met CARD, dan kan er een exacte prijsopgave gemaakt worden en dan weet je waar je aan toe bent. Dan kun je altijd nog beslissen wat je doet.

Een tweede hands scherm, tja niemand kan je exact de waarheid over het verleden van dat scherm vertellen en je kunt hem pas testen als je hem heb om geschroefd. Zelf zou ik het scherm eerst willen testen voor dat ik hem zou kopen.

Ik heb een mailtje naar CARD gestuurd.

Toch vind ik een tweedehands scherm, gezien de kosten, de beste oplossing.
Zelfs als er krasjes op de achterkant van zo'n scherm zitten, waardoor hij dan waarschijnlijk een stuk goedkoper is, vind ik het nog niet zo erg. Het gaat mij echt vooral om die vervelende vlek, de rest maakt mij niet zoveel uit. Misschien kan ik het op die manier nog binnen mijn budget doen.
Misschien kan ik aan de eigenaar van een tweedehands scherm vragen of hij het scherm op zijn Mac wil zetten, zodat als ik aankom gelijk kan zien of het werkt.
Ik weet niet hoe makkelijk dat gaat, en of het dan wel te doen ik om hem even snel van de macbook weer af te halen.
In het geval dat het een tweedehands wordt, kan ik dan beter zelf het scherm erop zetten, of is dat te moeilijk/risicovol dat ik het door professionals moet laten doen?

@Samuel, vervelende situatie voor je. Als je er een nieuw scherm in wilt zetten kun je hier de nodige instructies vinden om het zelf te doen of door iemand anders die er handig in is.

http://www.ifixit.com/Guide/Installing+MacBook+Pro+13-Inch+Retina+Display+Late+2012+Display+Assembly/13554/1

http://www.ifixit.com/Device/Mac

Op iFixit kun je de nodige reparaties vinden van Apple producten mocht het nodig wezen. Ik heb trouwens je foto's bekeken. Dat is beschadiging die niet voorzichtig is gebeurt.

Laatst bewerkt:
Tja,
Ik heb een klasgenoot die al vanaf de eerste klas elke dag een laptop van DELL meeneemt naar school zonder hoes, ook hij had een laptopvak in zijn tas. Ik had toen nog geen hoes, en dacht dat het wel goed zou komen, het was immers een aardig duure computer, dus zou hij wel stevig zijn. En die van mijn klasgenoot was heel simpel en er is nooit iets mee gebeurt. Dat het zo snel zo erg fout ging snap ik echt niet. Ik heb er natuurlijk wel van geleerd, ik til hem nog niet naar boven zonder hoes nu.

Bedankt voor de links. Ik ben toch nog aardig bang het er zelf op te zetten, ik denk als ik een scherm koop dat ik hem toch door iemand anders erop laat zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan