• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

beschikbaarheid berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

daanyal

Gebruiker
Lid geworden
18 sep 2007
Ik wil de beschikbaarheid van een aantal machines berekenen, ik heb een kolom met startdatum&tijd van de storing en een einddatum&tijd van de storing en een kolom met het aantal uren tussen die 2 tijdstippen. Alleen de machines moeten beschikbaar zijn van maandag tot en met zaterdag tussen 9.00 en 19.00 uur, buiten die uren en op zondagen hoeven ze niet beschikbaar te zijn.
Voorbeeld:
Een machine gaat op maandag 13.00uur in storing en is op dinsdag 13.00 weer gerepareerd en dus uit storing. Dan heeft hij dus 24uur in storing gestaan maar de uren tussen maandag 19.00 uur en dinsdag 9.00 mogen niet meegeteld worden. Op welke manier kan ik die uren 'filteren' ??

alvast bedankt,

Danny

p.s.
ik ben nieuw hier en ook een beginner met excel:o

Laatst bewerkt:
Hoi Danny,

Allereerst: Welkom op dit forum.
Zou je een testbestandje met fictieve tijden en storingen willen uploaden, ontdaan van gevoelige bedrijfsinformatie enzo, maar wel zo dat de structuur van je bestand ons bekend is. Dat werkt een stuk makkelijker dan iets fabriceren op basis van woorden.

Overigens zijn er al veel vragen gesteld op dit forum over storingen en zo, misschien dat je via de zoekfunctie iets vindt?

Richard

ik ben nu thuis en op werk hebben we geen winzip, maar ik zal kijken of ik uit mn hoofd wat na kan maken

zip file

het is maar klein (2 tijden) maar dan hebben jullie een idee, als je meer nodig hebt laat het me weten

Bijlagen

Hoi Danny

Ik wil jou niet ontmoedigen (het tegendeel zelfs), maar kijk eens op deze pagina:

http://www.cpearson.com/excel/DateIntervals.htm

Als een Excel virtuoos zoals Chip Pearson al zulke formules nodig heeft voor het verschil in dagen (laat staan uren), dan ga je daar toch een vette kluif aan hebben denk ik.

Wigi

Het verschil in uren en minuten op basis van je bestandje :
=(DAG(B3)-DAG(A3))+(B3-A3)-INTEGER(B3-A3)
Celeigenschap : :mm

Laatst bewerkt:
de laatste reactie kan ik niet veel mee want daar worden alle uren geteld terwijl juist de uren tussen 17.00 en 9.00 uur weggelaten moeten worden

Deze reactie is zo summier als jou voorbeeldbestand(je) beschikbaarheid.zip ;)

srry

sorry,

op mijn werk kan ik geen winzip gebruiken maar ik zal het originele betand vanavond thuis omzetten in zip en in een bijlage gooien.

Ondanks Wigi's waarschuwing : Toch nog een poging gewaagd ! :eek:
Met de volgende mogelijkheden :
1) Invoer van 1 of 2 werkdagen per week wanneer geen beschikbaarheid nodig
2) Invoer van de start- en eindtijd van de werkdag
3) Invoer van start-en eindtijd van de storing

Bijlagen

Laatst bewerkt:
dit werkt

=(INTEGER(B3)-INTEGER(A3)-1-INTEGER((1-WEEKDAG(B3)+INTEGER(B3)-INTEGER(A3))/7))*5/12+ALS(WEEKDAG(B3)=1;19/24;MEDIAAN( REST(B3;1);3/8;19/24))-ALS(WEEKDAG(A3)=1;3/8;MEDIAAN(REST(A3;1);3/8;19/24))

dit heb ik van een amerikaanse site en het werkt

bedankt voor jullie hulp&tijd

Het doet me deugd vast te stellen dat de resultaten van de Amerikaans site en de mijne overeenstemmen.
Mijn benadering is ietswat flexibler ( tot 2 vrije dagen en ingave van begin en eindtijd van een werkdag) zodat er niet aan de formules dient geprust bij een eventuele wijziging.
Maar ik geef grif toe dat jou formule heeeel knap gevonden is :shocked:

ps : waar heb je ze precies gevonden ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan