• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Beschikbaarheid tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hutje

Gebruiker
Lid geworden
28 jun 2023
Goedemiddag,

Ik ben al een aantal weken aan het stoeien met een specifieke vraag en kom er maar niet uit.

Binnen 1 organisatie zijn er meerdere leraren beschikbaar. Afhankelijk van het aantal beschikbare plaatsen kunnen daar leerlingen geplaatst worden (kolom C).

Bij organisatie appel werken bijvoorbeeld 2 leraren, maar er is maar 1 plek beschikbaar. Als bij leraar Albertus een leerling is geplaatst, wil ik dat bij leraar Bourden te zien is dat daar geen beschikbare plaats meer is EN bij leraar Albertus dat zij al bezet is.

Het liefst wil ik ook dat in tabblad " bezette leraren" de leraren en organisaties geknipt en geplakt kunnen worden in kolom A & B, zodat het automatisch berekent wordt.

Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Indien er meer informatie nodig is dan hoor ik het graag.

Alvast hartstikke bedankt voor het meedenken

Bijlagen

de vraag in combinatie met het voorbeeldbestand doet bij mij iig geen belletje rinkelen. Wat wil je? Kan je dat misschien in een bestand aangeven?

Bedankt voor je reactie. Ik vind het inderdaad lastig om te formuleren wat ik precies wil, vandaar dat ik ook niet exact weet in welke hoek ik het moet zoeken.
Ik wil gewoon zien welke leraren nog beschikbaar zijn rekeninghoudend met de beschikbare plaatsen

Het liefst wil ik verticaal zoeken op 2 waardes én dat het aantal beschikbare plekken automatisch aftelt indien een waarde volledig gevonden wordt. Dus leraar in combinatie met organisatie minus het aantal beschikbare plaatsen. Volgens mij zijn het 2 losse formules die ik moet combineren.

Ik wil in tabblad "bezette leraren" alle leraren plakken die al een leerling hebben, en dus niet beschikbaar zijn . Middels verticaal zoeken of iets, moeten de dubbele waarden gemarkeerd worden in "overzicht beschikbare leraren".

Er moet dan ergens iets afgetrokken worden van de waardes in kolom c omdat:

- De leraar al is ingezet, dus niet meer beschikbaar is. ( Ik dacht zelf aan voorwaardelijke opmaak, alle dubbele waardes rood, maar dan zegt het verder niks over het aantal beschikbare plekken van 2 naar 1)

- er al 1 van de 2 plekken bezet is, dus er nog maar 1 plek beschikbaar is.

Dit hoeft allemaal uiteraard niet uitgedrukt te worden in cijfers. Mag ook middels kleurgebruik( rood = niet beschikbaar / groen = beschikbaar). Of waar/onwaar,etc.

In kolom c heb ik het helemaal uitgeschreven, maar het is in feite zo:

Organisatie / aantal plekken
Appel / 1
Peren / 2
Banaan / 2

Enz

Als Albertus bij organisatie Appel een leerling heeft, dan betekent het dat er bij bourden geen plaats meer is aangezien het maximum van beschikbare plaatsen is bereikt.

Heb ik mijn vraag nog warriger gemaakt door mijn toelichting? Hahaha.

Alvast bedankt voor het meedenken!

misschien zoiets?

:shocked: Fantastisch! Dit is precies wat ik bedoel:D. Wat fijn dat je van mijn wirwar een concrete formule hebt kunnen maken. Zou je de gedachtegang erachter willen toelichten, zodat ik het in de toekomst ook zelf kan doen?

En nu je toch een vinger hebt gegeven...

Kolom C is belangrijk als vaste variabel, maar zegt momenteel niks over de nog beschikbare plekjes na plaatsing.

Wat ik nog zou willen is dat in een aparte kolom wordt bijgehouden hoeveel plekken er nog over zijn nadat er al iemand is geplaatst bij een organisatie. Ik heb een kolom toegevoegd in de bijlage zoals ik de weergave graag zou zien.

Ben benieuwd of hier ook nog wat van te maken valt. Maar ik ben al helemaal in mijn nopjes met het huidige bestand:love:

Mijn dank is groot!

Laatst bewerkt:
dat is simpel op te lossen met een aangepaste formule.

zelf zou ik het oplossen zoals in het voorbeeld op blad1 dan zijn er geen vergissingen mogelijk.

Top! Ik ben helemaal gelukkig! Nogmaals hartstikke bedankt!

de vraag in combinatie met het voorbeeldbestand doet bij mij iig geen belletje rinkelen. Wat wil je? Kan je dat misschien in een bestand aangeven?

Ik zou graag willen doneren, maar de donatielink doet het niet. Is er een alternatief of is mijn enorme dankbaarheid voldoende?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan