beslisboom

Status
Niet open voor verdere reacties.

btl

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2004
Berichten
32
Heren en dames,

ik heb een grote, ingewikkelde beslisboom die in eerste instantie in excel is opgezet. In excel is ook een proef beslisboom-hyperlink-etc opgemaakt. Dit moet echter allemaal in access gezet worden.

Wat is nu de handigste manier om het aan te pakken. Per niveau worden de keuzemogelijkheden meer en diverser. Daarnaast mag het volgende niveau pas te zien zijn als je het huidige hebt gekozen.

vooralsnog getest met macro's in formulieren, maar dit is erg bewerkelijk.

any ideas??

thnxx
 
Hallo btl,

Sowieso is de tabelopmaak van groot belang. kan je werken met één tabel of heb je er meerdere nodig?

Indien je er meerdere nodig hebt dan zijn de juiste relaties tussen de tabellen van cruciaal beland.

Je hebt reeds een werkend Excel-systeem opgebouwd en dat wil volgens mij zeggen dat je al beschikt over een grondige analyse van je probleem. Dus ben je al een heel eind op de goede weg!

Om je echt konkrete tips te geven is je vraagstelling echter nogal vaag hoor.

Groetjes van Martin & Rosine
 
Rechtstreeks omzetten van Excel naar Access is in de meeste gevallen niet mogelijk.
Eventuele code in Excel macro's is soms wel te gebruiken, dat hangt af of er veel van het Excel object model gebruik gemaakt is.
Voor concrete hulp zul je echt meer informatie moeten geven.
 
oke, een concretisering van het probleem:

we hebben het in eerste instantie werkend in excell gemaakt. Het komt er daar echter op neer dat je alles handmatig in moet voeren e.d.

Nu heb ik de basistabel in access ingevoerd in diverse tabbellen. Je moet het eigenlijk versimpeld als hetvolgende zien:

je hebt 4 provincies, per provincie 3 gemeentes, per gemeente 2 plaatsen en per plaats 4 straten. In elke tabel zijn de waarden gegeven, samen met de voorafgegeven keuze (dus bij keuze gemeente, de voorafbehorende provincie erbij, t.b.v. de relaties). De bedoeling is dat zonder al te veel handwerk (lees: switchboard tot in tig niveaus opzetten) een formulier op te zetten waar je eerst moet kiezen uit een provincie, vervolgens iut een gemeente etc. etc.

Hierbij is van belang dat als de provincie utrecht wordt ingevoerd, geen gemeentes uit gelderland als volgende optie worden gegeven. Vervolgens is het van belang dat als je de vorige stap aanpast, bij een keuzefout, dat de gemeentes weer worden aangepast. (dus als ik de provincie van gelderland naar brabant aanpas, de gemeentes ook worden aangepast)

is dit concreter???
 
Hoe moeilijk dat is hangt af van je datamodel. Als je een goed genormaliseerd datamodel hebt kun je het bijna helemaal met de wizards van Access doen. Anders zul je moeten programmeren.
 
genormaliseerd??

Het is dermate genormaliseerd dat de relaties op basis van de ID's zijn opgezet.

Met een voorbeeldformulier hebben we al een kleine test uitgevoerd met het provincievoorbeeldje. Dit werkt in de basis aardig, echter het is erg foutgevoelig, aangezien de vorige stap weer aangepast kan worden zonder dat de onderliggende niveaus mee wordt aangepast..
 
hierbij het voorbeeldje,

zie de mogelijkheden en beperkingen in het formuliertje
 
wij zien helaas niets, zip hem even, het mag namelijk niet groter zijn dan 100 kb
 
bijlage

poging, hij is ca. 30 kb groot
 

Bijlagen

  • test1.zip
    31,4 KB · Weergaven: 117
kan iemand de sql/programmacode bij één van de besturingselementen toevoegen> dan kan ik het zelf (hopelijk) wel verder kopieren. Als ik die draadjes typ die jullie hebben gegeven, krijg ik alleen foutmeldingen dat het draadje niet klopt.
 
maar als je er op klikt dan linkt tie toch door
teminste bij mij wel.
 
ja klopt,

maar.....de foutmarge is vrij groot. Als je eenmaal voor een provincie hebt gekozen, kun je niet 1 stap terug. Als je de provincie wijzigt in utrceh, blijven de gemeentes van brabant staan!!!
 
kan iemand het bovenstaande test.zip bestandje aanpassen met een programmeerdraadje, zoals dat in een van bovenstaande berichten staat??? plz plz als ik het principe weet, dan lukt he ws wel!

thnks thnks
 

Bijlagen

  • test1.zip
    31,4 KB · Weergaven: 71
Als je in het onChange event van de provinciebox hetvolgende zet werkt het al een stukje.
Code:
Private Sub Keuzelijst_met_invoervak0_Change()
    Me.Keuzelijst_met_invoervak2.Requery
    Me.Keuzelijst_met_invoervak2.Value = ""
    Me.Keuzelijst_met_invoervak6.Requery
    Me.Keuzelijst_met_invoervak6.Value = ""
End Sub

Verder moet je bij elke keuzelijst bedenken wat er gereset moet worden en welke keuzelijsten ververst moeten worden.


Grtz,
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan