• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

bestaan formules controleren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jamez

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2004
Hallo,

Momenteel zit ik met een probleem dat van mijn excelsheet meerdere personen van onze vereniging gebruik maken. Ik heb in een aantal kolommen allemaal formules staan, die in enkele gevallen mogen worden 'overruled'. Is er een mogelijkheid dat er onderaan die kolom iets zichtbaar wordt, zodat een volgende gebruiker weet dat in die kolom (of in die cel, nog mooier) het getal niet wordt geproduceerd door een formule, maar gewoon is ingevuld.

Internet al behoorlijk uitgekamt, maar heb geen concrete oplossing gevonden, iemand een idee?

b.v.d.

Jamez

Als ik dit zo lees zou ik met een tussenstap voorkomen dat ze een waarde moeten invullen in de cel van de formule.
Met een ALS formule kan je dan kijken of er een waarde is ingevuld, zo ja >> waarde, zo niet >> formule.

Of met deze macro:
Code:
Sub FormuleCheck()
For Each c In Range("A3:K3")
    c.ClearComments
    If c.HasFormula = True Then
    c.AddComment "Cel bevat een formule"
    End If
Next
End Sub

Wel de bereiken aanpassen.

Cobbe

Laatst bewerkt:
mmm, dat is waarschijnlijk de makkelijkste optie. zal dat eens in de praktijk brengen.

bedankt!

groeten
Jamez

Ik heb in een aantal kolommen allemaal formules staan, die in enkele gevallen mogen worden 'overruled'. Is er een mogelijkheid dat er onderaan die kolom iets zichtbaar wordt, zodat een volgende gebruiker weet dat in die kolom (of in die cel, nog mooier) het getal niet wordt geproduceerd door een formule, maar gewoon is ingevuld.
Als ik je goed begrijp wil je de celadressen weergegeven hebben die GEEN formule bevatten. De macro van cobbe is daarvoor gemakkelijk aan te passen.
Kijk ook eens of het weergeven van een invoerbericht iets is (te vinden bij Data - Valideren). Je kunt daarmee ook bepaalde invoer verhinderen. Je moet dan wel precies vastleggen wanneer wel iets en wanneer niets mag worden ingevoerd. En je tekst lezend is dat wellicht niet eenvoudig, jeschrijft immers dat formules soms wel en soms niet mogen worden overschreven.
Als je onder elke kolom met gegevens de celadressen wil weergeven die een formule bevatten (of juist die welke GEEN formule bevatten), dat kan tamelijk eenvoudig met een macro worden gerealiseerd. Dus als je dat wil dan zeg je het maar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan