Bestaande ADSL uitbreiden voor draadloos internetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

ThaMaestro

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2008
Berichten
27
LS,

Sinds kort heb ik mijn internetabbonement omgezet van Orange ADSL Lite naar Orange ADSL Extra. Dit werkt allemaal (weer) prima. (het omzetten was een aanbieding van Orange die meer ellende/voeten in de aarde (dagen geen internet ipv een half uur), dan verwacht, maar dat terzijde)
Aangezien ik binnenkort een laptop aanschaf, wil ik mijn bestaande internetverbinding graag uitbreiden zodat ik straks niet alleen via mijn bestaande internetverbinding kan internetten (gewoon kabeltje achterin vaste pc), maar ook draadloos kan internetten via de laptop.

Om hiermee alvast mee aan de slag te gaan (ik heb nog geen laptop), wou ik een 3Com OfficeConnect Wireless 11g Cable/DSL Gateway (type: 3CRWE554G72) installeren. Die had ik gekregen van een zwager, en het scheelt zo toch weer een paar tientjes aanschaf van een nieuw wireless kastje.

In de gewone/oude situatie kwam het internet binnen op de router (Thomson Speedtouch 546i V6 ADSL2+ Gateway), en van daaruit gaat een kabeltje rechtstreeks mijn pc in.
In de nieuwe situatie plaatst ik de 3Com wireless router tussen mijn pc en de Speedtouch router. Ik kan zodoende nog wel steeds internetten, maar heb nu te maken 2 routers.
Moet ik geen ander apparaat gebruiken om mijn internetverbinding draadloos te maken, of kan je wel 2 gateways/routers achter elkaar gebruiken?
Daarnaast; beide routers/gateways hebben een ander IP-adres. Daarnaast is mijn 'echte' IP wéér anders. Dit is vrij verwarrend voor het correct instellen van enkele programma's, waar de volgende paragraaf op ingaat...

In de nieuwe situatie (met 2 routers dus) loop ik namelijk tegen het probleem aan dat wanneer ik Azureus gebruik voor downloaden van torrents, er een NAT probleem ontstaat. Volgens Azureus ben ik gefirewalled. Terwijl ik op mijn firewall (de standaard WinXP-versie) de desbetreffende poorten (50001) wel open heb gesteld. Daarnaast heb ik ook bij configuratie-instellingen van de Speedtouch router de correct instellingen gemaakt (dwz, aangegeven dat Azureus via een bepaalde poort mag communiceren met de buitenwereld).
Deze instellingen heb ik ook proberen te maken op de wireless router, maar dat had geen effect.
In de oude situatie had ik hier geen problemen mee (dwz, geen NAT-probleem).
Verder was het vreemd om te ontdekken dat ik ineens een static IP bleek te hebben, ipv van een dynamische IP.

Ik vraag me nu af of ik met de nieuwe installatie wel datgene kan bereiken wat ik wil; mijn huidige (vaste) internetverbinding uitbreiden naar draadloos internet voor thuis, m.b.v. 3Com wireless router.

Ik hoop dat u mijn probleem begrijpt, en mij van enig advies kan voorzien :)

Bvd! :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan