Bestaande tabel in nieuwe tabel en selectie uit andere tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

dirkdrent

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2006
Nieuwe tabel maken (op basis van een query) waarin ik de gehele naw gegevens tabel in terug kan vinden en de geselecteerde records (aangevinkte records) van een andere tabel hierin terug kan vinden. Weet iemand hoe dit moet?

Dus wat ik eigenlijk doe is in een tabel alle gegevens gooi van een bestaande tabel... en in de nieuwe tabel gooi ik ook de gegevens van een andere bestaande tabel waarvan hier alleen maar de geselecteerde records....

Door een toevoegquery uit te voeren met tabel 2, waarbij je de gegevens van de tweede tabel toevoegt aan de eerste tabel en het selectieveld als criterium op ja instelt.

Wat ik hier schreef klopt niet. Met een toevoegquery voeg je records van tabel toe in velden van tabel 1. Dat is niet wat jij wilt.

Laatst bewerkt:
Heb gedaan wat u hebt aangegeven maar het lukt mij niet zie het voorbeeld in de bijlage. Hij geeft aan dat de velden met de * dubbel in voor komen?

Bijlagen

Ik heb er naar gekeken, en het probleem is eigenlijk heel simpel: de twee tabellen waarvan je een nieuwe tabel probeert te maken, zijn niet aan elkaar gekoppeld. Meestal zet je in een query gegevens die iets met elkaar te maken hebben, zoals een tabel bedrijven en een tabel werknemers. In de tabel werknemers neem je dan een verwijzing op naar het bedrijf, zodat je de juiste bedrijfsgegevens hebt bij de juiste medewerker. Klinkt logisch, niet?

In jouw query is dat dus niet het geval; ik zie in ieder geval geen logisch verband. Jij waarschijnlijk ook niet, want de tabellen zijn dus niet gekoppeld.
Wat er dan gebeurt, is dat Access van de eerste tabel een record neemt, en vervolgens alle records uit de andere tabel ermee koppelt. Als tabel 2 dus 3 records heeft, krijg je op het eerste record uit tabel 1 al 3 records terug. En dit gaat zo door voor alle records uit tabel 1. Dus: als tabel 1 5 records heeft, en tabel 2 3 records, krijg je een resultaat van 15 records. Dit heet overigens een Carthetisch product.

Wat je zou kunnen doen om in ieder geval unieke records over te houden in de lijst, is om bij <Beeld>, <Eigenschappen> van de query de optie <Unieke waarden> op Ja te zetten. In jou geval krijg je dan de helft van de records, omdat alle dubbele er uit worden gehaald.

Succes ermee!

Michel

Wat Octafish schrijft klopt.
Evenwel denk ik dat je best een derde tabel aanmaakt in je database, waarin je de gegevens zet van een bedrijf en de verhouding van dat bedrijf tov een beurs.
Vanuit die derde tabel kan je dan de gegevens halen die je wenst.

Ik maakte een paar dagen geleden een database om je vraag beter te begrijpen.
Ik denk dat je er iets mee kan doen.
mvg

Bijlagen

Ik begrijp dat er inderdaad een koppeling moet zijn tussen 2 tabbelen zoals Octafish beschrijft. Het voorbeeld dat Docbuster heeft gemaakt begint er al enigzins op te lijken echter is dit nog niet helemaal datgene wat ik bedoel.

Er wordt 1 evenement (beurs) per jaar gehouden waarin bedrijven zich op in kunnen schrijven. De koppeling in dit geval zou dan zijn dat de tabel bedrijven nu alleen gekoppeld is aan de tabel "beurs" maar dan alleen die gegevens die betrekking hebben op het jaar waarin de beurs wordt gehouden.

Ik heb de afgelopen 4 jaar elk jaar een beurs gehouden. Dat zou er dan zou uit kunnen zien.

Beurs 2008 (is aangevinkt a.d.h.v. selectievakje omdat dit de actieve beurs is)
Beurs 2007 (niet aangevinkt omdat deze beurs is afgerond)
Beurs 2006 (niet aangevinkt omdat deze beurs is afgerond)
Beurs 2005 (niet aangevinkt omdat deze beurs is afgerond)

In theorie zou dit betekenen dat de laatste beurs geselecteerd is omdat bedrijven zich op deze beurs inschrijven. Echter als ik voor dit jaar 2009 een nieuwe beurs ga organiseren zou dit betekenen dat ik...

Beurs 2009 aanmaak, deze selecteer (a.d.h.v. een selectievakje) omdat dit dan de actieve beurs wordt en Beurs 2008 deselecteer (a.d.h.v. een selectievakje) omdat deze beurs is afgerond. Op deze manier hoef ik niet bij elk bedrijf aan te geven om welke beurs het gaat want het gaat op dit moment maar om 1 beurs.

Ik hoop dat ik een en ander wat heb kunnen verduidelijken....?

Dit is wat ik bedoel super bedankt hiervoor... Echter toch nog een aantal vraagjes uit nieuwsgierigheid

1) Nadat ik de managetabelmaker heb geactiveerd maakt access dan automatisch "unieke records managementtabel" aan?

2) Nadat ik de managetabelmaker heb geactiveerd maakt access dan automatisch "Inputformulier" aan?

3) Moet ik ook wat doen met de 2 queries die onder Niet-verwante objecten staan deze zijn "uiteindelijke managementtabelmaker" en "managetabelkuiser"?

Dit is wat ik bedoel super bedankt hiervoor... Echter toch nog een aantal vraagjes uit nieuwsgierigheid

1) Nadat ik de managetabelmaker heb geactiveerd maakt access dan automatisch "unieke records managementtabel" aan?

2) Nadat ik de managetabelmaker heb geactiveerd maakt access dan automatisch "Inputformulier" aan?

3) Moet ik ook wat doen met de 2 queries die onder Niet-verwante objecten staan deze zijn "uiteindelijke managementtabelmaker" en "managetabelkuiser"?

1. neen
2. neen
3. Ja: namelijk managetabel opkuisen en dan de niet unieke records laten deleten. Dit resulteert dan in de uiteindelijke managementtabel die gebruikt wordt, oa in het formulier.

Docbuster, ik heb wat zitten spelen met de database.
Wat mij opvalt wanneer ik een nieuwe beurs aanmaak in de beurstabel en deze selecteer en ga dan de managetabelmaker query draaien dan overschrijft hij de bestaande gegevens en kan ik de gegevens van de vorige beurs niet terug zien? Hoe kan ik dit voorkomen?

de managetabel query is een actiequery die een tabel aanmaakt en mag
je maar 1 keer draaien, namelijk helemaal in het begin.
Ik maakte die managetabel query om je oude gegevens op te halen.
Je werkt in principe vanuit het formulier.
Van daaruit voeg je beurzen bij en maakt deze al dan niet actief.
Dit geldt ook voor de bedrijven.

Bedankt voor uw snelle reactie. Is het ook op een andere manier mogelijk vindt het werken vanaf het formulier niet prettig is het ook mogelijk om dit meteen vanuit het tabel aan te geven? Het principe moet zijn dat een bedrijf die vorig jaar op een beurs heeft gestaan dat deze gegevens nog op te roepen zijn maar dat hoeft niet direct. Het gaat om de nieuwe beurs waar dit bedrijf aan gaat deelnemen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan