• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bestaat er een manier om alleen de opmaak van te vergrendelen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

kippiebla

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2016
In de bijlage staan in rij B de maanden van het jaar 2021. Elke maand is tegelijkertijd een hyperlink naar de maand die verder naar beneden staat. Zo is cel B4 (jan 2021) een hyperlink die je naar A19 brengt. En B5 (feb 2021) een hyperlink naar A25. Etc. Dat werkt prima. Maar als ik de plek van de maand waarnaar een hyperlink verwijst ga verplaatsen (bijv. als ik jan 2021 verplaats van A19 maar A20), dan moet ik uiteraard ook de link in B4 veranderen. Dat is op zich geen probleem, maar als ik dat doe, verandert de ook opmaak van B4 (lettertype wordt kleiner, krijgt opeens onderstreping, de "vette tekst" verandert in niet vet). Bestaat er een manier om de opmaak van B4 te vergrendelen terwijl ik wel nog gewoon de hyperlink in B4 kan veranderen? Dus is er een manier om alleen de opmaak van een cel te vergrendelen zonder dat ik de cel zelf vergrendel?

Bijlagen

Via het menu stijlen in de tab Start kun je de stijl voor de hyperlink aanpassen naar de gewenste opmaak lijkt me...

Zodra je een hyperlink bewerkt verandert Excel inderdaad de opmaak, daar is niets aan te doen. Wel kan je in plaats van de hyperlink handmatig te maken de HYPERLINK functie gebruiken. Het grote voordeel hiervan is dat je met een celverwijzing kan werken waardoor je die hyperlinks niet meer hoeft te bewerken, je verplaatst gewoon de cel waarnaar de link verwijst en de link gaat "vanzelf" mee. Zie bijlage.

Bijlagen

Dank beiden! Ik wist nog niet van die celstijlen. Maar nog een vraag n.a.v. de suggestie van jkPieterse om de functie Hyperlink in een cel te gebruiken. Want in dezelfde cel gebruik ik nu ook al =DATUM(C$2;KOLOM(A2);1). Is er een manier om dat te combineren met de functie Hyperlink, zodat je in bijv. B4 én "jan 2021" krijgt én een hyperlink verwijzing naar een andere cel?

Zet jouw formule zonder dat = teken in het tweede argument van de HYPERLINK functie.

Voorbeeldje in bijlage, met functie HYPERLINK en aangepaste stijl. Kolom (A2) alleen maar in kolom A gebruiken geeft alleen maar 1 als uitkomst trouwens..

Bijlagen

Dank voor het voorbeeldbestand AlexCel, maar mijn probleem blijft, dat als ik iets in D4 wil veranderen (bijv. als ik daarin A19 verander in A20), dan verandert de hele opmaak van D4. Dus geef ik de voorkeur aan de oplossing van jkpieterse, waar ik de target-cel waar de link naar verwijst gewoon kan verplaatsen, waardoor de opmaak van de cel met de link niet verandert. Veel dank jkpieterse!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan