Bestand afdrukken als pdf en vervolgens opslaan als xlsm

Status
Niet open voor verdere reacties.

shalhevet

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2007
Berichten
231
Hey hoi,

Ik heb een factuur bestand in Excel gemaakt.

De bedoeling is dat wanneer men de factuur heeft gemaakt wordt deze als pdf afgedrukt, alle gegevens worden gewist (zodat factuur bestand weer leeg is voor de volgende keer) en de factuurnummer automatisch met 1 omhoog gaat.

Om factuurnummer ophogen en alle gegevens wissen gebruik ik de volgende code:

Code:
Sub FactNr()
Range("F14").Value = Range("F14").Value + 1
Range("A28:F32").ClearContents
Range("A18:B24").ClearContents
End Sub

Daarna wil ik dat factuur als pdf uitgeprint wordt en daarna het origineel bestand opslaat als xlsm (Excel bestand met macro). Mijn probleem is dat de code die ik hiervoor gebruik een kopie maakt van de origineel bestand en vandaar uit de pdf maakt. In de origineel bestand wordt het ophoging van de factuur niet opgeslagen.

De code die ik gebruik is:

Code:
Public Sub Opsl()
Dim NieuwFact As Variant
'kopiëren document als nieuwe factuur
ActiveSheet.Copy
NieuwFact = "C:\Users\KatKado\Desktop\Sjabloon_test\INV" & Range("F14").Value & ".pdf"
ActiveSheet.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF
ActiveWorkbook.Close
FactNr
End Sub

Nu is mijn vraag, hoe kan ik mijn code aanpassen dat het geen kopie van het bestand maakt maar in de origineel bestand blijft, vandaar uit de pdf bestand uitprint (bij voorkeur het gemaakte pdf ook direct opent om te controleren of het goed is) en direct daarna het bestand opslaat met behoudt van de laatste factuurnummer die gemaakt is.

Zodat de volgende keer als het bestand geopend wordt heb ik al een factuurnummer die nog niet gebruikt is en kan ik zeker weten dat mijn facturen op volgorde lopen zonder de risico te lopen dat ik een dubbele factuurnummer heb en zonder elke keer te moeten controleren welke factuurnummer heb ik laatst gemaakt.

Wie o wie kan mij helpen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mijn probleem is inmiddels opgelost.

Bedankt iedereen!

Ik zet de status op opgelost.
 
Vertel dan ook even hoe dan hebben anderen er ook wat aan.
 
Natuurlijk, sorry niet aan gedacht.

Ik heb namelijk paar dagen geleden een bericht geplaatst op de Helpmij Excel forum met daarin (o.a.) deze vraag.

In de tussen tijd heb ik zelf ook op google gezocht en ben ik zelf gaan testen met diverse codes.

Nu kwam ik er niet uit en heb ik deze vraag hier gesteld. Vandaag heeft wel iemand op de Excel forum gereageerd op mijn vraag en daarin zat ook het antwoord voor deze probleem.

De topic in de Excel forum is hier te vinden:

http://www.helpmij.nl/forum/showthr...inboeken-in-verkoopboek-en-uitprinten-als-pdf

Ik hoop dat een andere net zoveel aan zou hebben als ik :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan