• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bestand delen en beveiligen

• Onderwerp starter Onderwerp starter EHb1
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

EHb1

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2015
Hallo allen,

Sinds vandaag nieuw op dit forum. Door het mee lezen ben ik wat verder thuis geraakt in het gebruik van excel nu een mooi bestand gemaakt wat ik eigenlijk wil beveiligen en delen, normaal gesproken niet zo een groot probleem, echter heb ik voor de functionaliteit van het sheet gebruik moeten maken van het samenvoegen van cellen dmv groeperen. Echter is deze functie dan niet meer te gebruiken, voor de beveiliging wel een macro gevonden alleen dan kan ik het weer niet meer delen zodat gelijktijdige bewerking mogelijk is.

Mijn vraag, graag jullie tips om bestand te kunnen beveiligen en delen, macro oplossing mag ook.
ik zal proberen het bestand nog te uploaden naar het forum ter illustratie.

Alvast bedankt,

Groeten, Erik

Welkom op dit forum.

Wat is het probleem? De samengevoegde cellen kan je er allemaal uitgooien. Je kan via de teksteigenschappen horizontaal uitlijnen over meerdere cellen. Wat en hoe wil je precies beveiligen? Als je alles eerst netjes instelt, dan het blad beveiligt, en het bestand vervolgens deelt. Werkt het prima. (Voor zover het delen van excelbestanden werkt. Maar is een andere discussie:D)

Beste Ven A,
Bedankt voor uw reactie, mijn excuus voor de verlate reactie terug. Was even een weekje niet beschikbaar geweest.
Ik lees dat ik me wat onhandig uitgedrukt heeft, het bestand zoals deze in de bijlage toegevoegd zit zou op de zelfde wijze moeten blijven functioneren alleen dan beveiligd en gedeeld. Dus met samenvoegen bedoelde ik de functie groepen openen en weer uitklappen maar dan binnen een beveiligd en gedeeld document. Ik krijg dan namelijk de volgende foutmelding: "Deze opdracht kan niet worden uitgevoerd op een beveiligd blad. Als u deze opdracht wilt gebruiken, moet u de beveiliging van dit blad verwijderen

Wellicht dat dit het probleem verduidelijkt,

Bedankt,

Groeten, Erik

Je zegt in je eerste post dat je een macro hebt gevonden die doet wat je wilt maar dat je vervolgens het bestand niet meer kan delen.
Dit is volgens mij niet juist. Je kunt macro's gebruiken in gedeelde bestanden, alleen kun je die macro's niet bewerken zolang het bestand gedeeld is.
Gedeelde excelbestanden kennen erg veel functionele beperkingen. Daarnaast komt het voor dat gedeelde bestanden op enig moment corrupt en daardoor onbruikbaar worden met gegevensverlies tot gevolg. Om die reden wordt het gebruik ervan afgeraden.

Bedankt voor de reactie,

op het moment dat het bestand dan tevens ook gedeeld wordt krijg ik dezelfde foutmelding als bovenstaand.
Het liefste zouden we het bestand ook niet delen echter is er voor het proces dat ingericht is geen andere mogelijkheid.

We zullen met enige regelmaat een nieuwe versie plaatsen om de fouten proberen te voorkomen.

de volgende gebruik ik:
Private Sub Workbook_Open()
With Sheets("4-jan tm 3-apr")
.Protect Password:="123", UserInterfaceOnly:=True
.EnableOutlining = True
End With
End Sub

De fout die ik dan krijg is: Fout 1004 tijdens uitvoering: door de toepassing of door object gedefinieerde fout.

Die fout heeft te maken met de beperking dat je in een gedeeld bestand de werkbladbeveiliging niet kunt aan- of uitzetten, ook niet met macro's.
Ook het feit dat je op een beveiligd werkblad de groepering niet kunt in- of uitvouwen is een harde beperking.
Hoe belangrijk is de werkbladbeveiliging? Als je die niet hoeft te gebruiken en misschien afspraken maakt met je collega's is je probleem ook opgelost.

Aha vandaar, ehm het is zeer wenselijk de beveiliging, dit heeft er met name mee te maken dat de medewerkers die dit bestand gaan gebruiken weinig tot geen verstand hebben van excel en enkel dienstcodes dienen in te voeren. echter de ervaring leert dat slepen, opmaak, verwijderen e.d. misbruikt worden.

Misschien kun je voor je collega's een invoerbestand maken met beperkingen.
Voor jezelf hou je dan een eigen, ongedeeld bestand bij met koppelingen naar het invoerbestand.
Als dat ook geen optie is voorzie ik dat je moet gaan uitwijken naar Access bijvoorbeeld.

Een invoerbestand met koppelingen zal vermoed ik niet duurzaam zijn in de toekomst met de vele personeelsmutaties waardoor aanpassingen nodig zijn van de hoeveelheid personeels leden e.d.

Hoe zou u Access voor u zien, ben er wel een beetje bekend mee maar is toch meer database achtig?

Hoe een access-database in jouw geval eruit zou zien weet ik niet. Ik denk wel dat er iets van te maken is.
Bestandsdeling van databases is beter geregeld. Je kunt gebruikers met formulieren laten werken waardoor ze alleen die gegevens kunnen muteren die vooraf zijn vastgelegd. Met rapporten kun je op elk gewenst moment actuele overzichten genereren.
Maar Access is wel een aparte tak van sport. In tegenstelling tot excel kun je het niet leren door het gewoon te doen en mee te kijken met anderen. Je zult er echt even voor moeten gaan zitten. Om een indruk te krijgen zou je eens een kijkje kunnen nemen op de Access-afdeling van deze site.

Helder, bedankt voor uw antwoord, ik ga eens kijken wat Access kan betekenen.

Groet, Erik

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan