• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bestand en cellen beveiligen

Status
Niet open voor verdere reacties.

sickofitall

Gebruiker
Lid geworden
29 sep 2008
Hallo

Ik heb een excel bestand gemaakt waarvan kennissen zeggen dat heel veel bepaalde mensen dit zeer goed kunnen gebruiken. Deze kennissen zeggen ook dat ik er geld voor kan vragen. Daarom vind ik het belangrijk het bestand zeer goed te beveiligen.

Daarom 3 vraagjes:

1) Is het mogelijk een excel bestand te beveiligen tegen kopiëren?

2) In het bestand zelf, heb ik al enkele cellen kunnen beveiligen door Datavalidatie te gebruiken (enkel die cellen mogen ingevuld worden door de gebruiker). Maar kan ik mijn andere cellen (met resultaten en formules) ook beveiligen? Zodanig dat ze hier niet per toeval overtypen en de formule verdwenen is.

3) In verborgen kolommen heb ik bepaalde parameters staan, waarvan ik liever heb dat ze deze niet zien staan. Ok, ze zien ze niet staan omdat de kolommen verborgen zijn, maar iemand die uit de formules kan afleiden naar welke cellen wordt verwezen, weet ook de verborgen kolommen staan. Kan ik dit ook op één of andere manier 'beveiligen'?

Alvast bedankt!

sickofitall,

1) Is het mogelijk een excel bestand te beveiligen tegen kopiëren?
Je kunt een excel file beveiligen maar daar breek je binnen 1 minuut door heen.
Als je het echt wil beveiligen dan kun je er een Naam.EXE van maken met een speciaal programma, daar kun je dan niet meer in komen.
Wil je dit dan moet je er wel een paar euro voor over hebben (rond de 250 euro).
Het is al eens behandeld in VBA kant en daar staat de link ook naar de software.

Vraag 2: Dan moet je de cellen beveiligen en de cellen die wel gebruikt mogen worden niet beveiligen. Je kunt dan ook de structuur beveiligen maar dit is allemaal te kraken.
Het enige is wat veilig is, denk ik, wat ik in vraag 1 beschreef.

Vraag 3: Het blijft net zoals in de vorige vragen te kraken.

Ik hoop dat je wat aan de informatie heb en zoek eens aan de vba kant voor de beveiliging die ik voorstelde.

Heb even gezocht en de link gevonden: http://www.lockxls.com/start.asp?id=product

Laatst bewerkt:
Of je pakt het excelbestand gewoon met WinRAR in.
Hier zet je dan een wachtwoord op.
Ondanks dat er wel zog. tooltjes in omloop zijn die een WinRAR ww zouden kunnen kraken, heb ik nog niet gehoord dat het iemand daadwerkelijk gelukt is (bij een STERK ww).

Of je pakt het excelbestand gewoon met WinRAR in.
Hier zet je dan een wachtwoord op.
Ondanks dat er wel zog. tooltjes in omloop zijn die een WinRAR ww zouden kunnen kraken, heb ik nog niet gehoord dat het iemand daadwerkelijk gelukt is (bij een STERK ww).

Daar had ik ook al aan liggen denken, maar eens je het wachtwoord weet, kan die persoon in kwestie het nog steeds gewoon kopiëren en zo het bestand doorgeven aan anderen die dat kunnen gebruiken.

Laatst bewerkt:
Alvast bedankt voor de link, maar ik ga eerst een alternatief zoeken alvorens ik er zelf geld aan uitgeef.

Mijn werkmap beveiligen is ondertussen gelukt zoals ik het wil, met een wachtwoordje binnen excel. Ik weet niet of dit te kraken is?
Ik heb er voor kunnen zorgen dat gebruikers alleen die cellen kunnen selecteren die ze mogen invullen :thumb:

Nu alleen nog het probleem aanpakken van het doorkopiëren door de gebruikers.

sickofitall,

Mijn werkmap beveiligen is ondertussen gelukt zoals ik het wil, met een wachtwoordje binnen excel. Ik weet niet of dit te kraken is?
Ik kan je verzekeren dat dit binnen 1 a 2 minuten gekraakt is.

Suc6 met je verdere zoektocht.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan