• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Bestand mailen dmv macro

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eggie

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2007
Berichten
74
Hallo,

ik heb in een excel bestand een macro die het mogelijk maakt dat het bestand na enige aanpassingen (filters) opgeslagen word en daarna via outlook gemaild word.

Echter wil ik na het mailen weer terug gaan naar de excel applicatie zodat de filters en dergelijke weer ongedaan kunnen worden gemaakt.

Het probleem is dat de macro vastloopt op het moment dat het bestand gemaild is. Dan zit ik in outlook en wil ik dat er automatisch weer wordt teruggegaan naar excel. Ik heb dit op de volgende wijze geprobeerd maar dat werkt dus niet...

Windows("TEST.xls").Activate

Kan iemand mij helpen dat eerst excel weer wordt geactiveerd??

Alvast heel erg bedankt,

Mvg Eggie
 
Beste Eggie,

Je kunt op deze site al veel vinden met de zoekfunctie over mailen via Excel, maar heb je ook al eens gekeken op: www.rondebruin.nl?

groeten,
Richard
 
Hey Richard,

bedankt, ik had deze link al op het forum gevonden en daarom is t me ook gelukt om een excel file dmv een macro met outlook te kunnen mailen ;) .

De vba code op de site houdt volgens mij echter op nadat outlook is geactiveerd en het bestand is verzonden. Ik blijf dan in outlook en op de site van ron kan ik niet ontdekken hoe je excel dan weer activeerd zodat de macro verder kan gaan.

Denk dat de vraag op zich niet heel lastig is als het mogelijk is, het gaat er dus alleen om dat ik het excel bestand activeer.

Ga nog ff verder zoeken, maar als iemand van jullie een oplossing weet heel graag!!

Mvg Egbert
 
Hey,

de code is de volgende:

Dim OutApp As Object
Dim OutMail As Object
Dim cell As Range

Application.ScreenUpdating = False
Set OutApp = CreateObject("Outlook.Application")
OutApp.Session.Logon

On Error GoTo cleanup
For Each cell In Sheets("sheet X").Columns("G").Cells.SpecialCells(xlCellTypeConstants)
If cell.Value Like "?*@?*.?*" And LCase(cell.Offset(0, 1).Value) = "yes" Then
Set OutMail = OutApp.CreateItem(0)

On Error Resume Next
With OutMail
.To = cell.Value
.Subject = "..............." & Format(Date, "yyyy.mm.dd")
.Body = "..........." & vbNewLine & vbNewLine & _

.Attachments.add ("C:\............")
.Send 'Or use Display
End With
On Error GoTo 0

Set OutMail = Nothing
End If
Next cell

cleanup:
Set OutApp = Nothing
Application.ScreenUpdating = True

Nadeel van deze methode is dat er per emailadres een mail wordt gestuurd. Aangezien het om zo'n 10 adressen gaat, heb ik dus in 1 cel alle 10 de adressen gezet, maar om een of andere reden pakt outlook er maar zeven. Hier moet ik dus nog ff wat aan doen...
Daarnaast zitten er aan de macro nog meer acties vast, zowel voor het mailen als daarna. Helaas weet ik dus nog steeds niet hoe ik na dit vba gedeelte weer automatisch terug kan keren naar excel zodat de macro verder kan gaan. Nu moet ik dus eerst zelf excel weer activeren voordat de macro verder gaat.

Nog ff 1 ander kort vraagje:

- Met de macro wordt een sheet verwijderd, maar ik moet dat wanneer de macro wordt gedraaid wel steeds bevestigen (weet u zeker ........). Kan ik dit omzeilen??

Hoop dat je er wat aan hebt,

Mvg, Eggie
 
- Met de macro wordt een sheet verwijderd, maar ik moet dat wanneer de macro wordt gedraaid wel steeds bevestigen (weet u zeker ........). Kan ik dit omzeilen??

Code:
Application.DisplayAlerts = False
'code voor het blad verwijderen
Application.DisplayAlerts = True

Wigi
 
Hey Wigi, bedankt!!

enig idee inmiddels hoe ik excel kan activeren zodat de macro automatisch verder loopt na het mailen, of denk je dat zoiets niet mogelijk is..

Bedank,

Eggie
 
Je kan bv.

Code:
Application.Visible = True

net voor cleanup zetten.

Wigi
 
Hoi Wigi,

dank je. heb het nog niet geprobeerd maar heb er alle vertrouwen in dat het werkt!!

Mvg,

Egbert
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan