Bestand met gegevens inserten/updaten met SQL

Status
Niet open voor verdere reacties.

peilert

Gebruiker
Lid geworden
23 nov 2009
Ik heb een exportbestand (txt) vanuit een ziekteverzuimpakket. Dit bestand wil ik graag inserten in een andere database. "Probleem" is echter dat er in het exportbestand zowel wijzigingen als nieuwe regels staan. De ene keer zal ik dus voor een insert statement moeten kiezen en de andere keer voor een update statement.

In het exportbestand wordt een regel uniek "gemaakt" door de volgende items: Bedrijf, Medewerkersnummer, Contract, Ingang ziekte.

In de database waar ik het exportbestand wil inlezen staan deze items uiteraard ook.

Nu is mijn vraag hoe krijg ik het in een SQL statement voor elkaar dat wanneer een regel vanuit het exportbestand al voorkomt in de database waar ik de gegevens wil inlezen wordt ge-update en nieuwe regels (die dus nog niet voorkomen) worden ge-insert?

Wie kan mij helpen? Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Maak twee queries: een toevoegquery en een bijwerkquery. In de toevoegquery maak je een filter, waarbij je de bestaande records uit filtert. Iets als: Not In(Select ..... WHERE.... ) Daarmee sluit je bestaande records uit. Bij de Bijwerk query gebruik je hetzelfde filter, maar dan: In(Select ..... WHERE.... ).

Bedankt voor je reactie!

Helaas ben ik niet zo bedreven in SQL dat ik dit zo voor elkaar kan krijgen.

Zou je misschien een voorbeeld kunnen geven op basis van mijn casus?

Alvast bedankt!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan