Bestand niet beschikbaar ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter phal
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

phal

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2001
Op een pc met Windows 2000 en Office 2000 kan een collega zijn word en excel bestanden niet meer openen. Op het scherm verschijnt de boodschap 'Bestand ... niet beschikbaar." Er wordt bij afsluiten van Word ook gevraagd om normal.dot op te slaan terwijl dat in de opties niet aangevinkt staat. De bestanden staan op een server en de verbinding is OK. Andere pc's met dezelfde configuratie hebben dit probleem niet.
Dit is voor het eerst opgedoken na de installatie van Symantec Antivirus Corporate version waarbij ik vanaf de server een client installatie gedaan heb naar deze pc. Op andere pc's waar ik hetzelfde gedaan heb, komen deze problemen niet voor.
Heeft het ene met het andere te maken ? Wie kan een tipje van de sluier oplichten ?

Heb je het probleem ook als je word start met start > run > winword -a? Dan ga je buiten de normal.dot van office om. Heb je het probleem nog steeds, hernoem dan de normal.dot op die pc (het kunnen er meer zijn, maar kijk maar eens welke het zou kunnen zijn) naar. normal.old. Of kopieer een normal.dot vanaf een goede pc.

Staan de rechten op de server goed?

Mocht dat alles nog niet werken, verwijder dan office en installeer het opnieuw. Draai daartussen eraser2000 van microsoft (die haalt alle registerkeys van office 2000 weg).

Hoi,

Idd, Normal.dot verwijderen is idd een makkelijke optie! (word maakt immers gelijk een nieuwe aan)

Maak ook even de opstartenfolder leeg van Word. Zit in de map Word op het zelfde niveau als de map sjablonen.

Voor het deinstaleren van Office en herinstallatie heb je ook nog de optie om de Datasleutel van Word te vernieuwen. (deze hersteld de instellingen terug naar fabrieksinstellingen)

Maar goed, uit jouw verhaal word het belangrijkste niet duidelijk:
Wat doe je precies, en wat is de EXACTE storing? (dit is heel belangrijk.......is niet voldoende voor een goed antwoord)

Een andere optie is dat het document een verwijzing naar een ander document kwijt is! Kijk bij Extra/sjablonen en invoegtoepassingen aan welk sjabloon deze is gekoppeld. (bovenaan bij documentsjabloon)

Laat maar horen, wat de exacte storing is?

See Yah! :thumb:

Even uitzoeken

Hallo,
Ik ben terug op school, iedereen is weg naar huis. Nu heb ik wat meer tijd om het probleem te analyseren.
Eerst dit : Elk document dat mijn collega met word gemaakt heeft levert de foutmelding op : Bestand "bestandsnaam" niet beschikbaar.
Je blijft dus met een leeg document zitten. Wanneer we dan proberen om word af te sluiten, komt die vraag om normal.dot op te slaan. Nochtans is deze optie niet aangevinkt in het tabblad 'opslaan' van het menu 'extra - opties'.

Nu ga ik wel eerst eens kijken of die koppeling aan het sjabloon 'normal.dot' wel goed staat ingesteld.
Ik ga ook even nagaan of er niet meerdere versies van 'normal.dot' te vinden zijn.

Hoi,

Doe een zoekopdracht naar type Word-sjabloon en zet in de zoekopdracht zoeken in verborgen bestanden aan. (zonder de laatste optie vindt je hem niet)

Nu weet je zeker dat je alle Normal.dots vindt!

Succes!
Vergeet de map opstarten niet :thumb:

Niets gevonden

In de opstartmap van Word zit helemaal niets.
Bij 'sjablonen en invoegtoepassingen' is normal.dot aangegeven als documentsjabloon.
Ik vond 2 bestanden normal.dot in de mappen Documents and Settings van 2 gebruikers. Ik heb deze verwijderd en Word opnieuw gestart. Het probleem blijft hetzelfde : word blijft maar vragen om normal.dot op te slaan en bestanden blijven 'niet beschikbaar'

Hoi,

Kijk eens bij extra opties tabje bestandlocaties, staan alle locaties naar de juiste mappen!
Of te wel, staat gebruikerssjablonen (het pad) gewoon naar de directory sjablonen waar jou normal.dot in zit?

Even allemaal nalopen, als je niet weet waar ie naartoe moet verwijzen dan hoor ik het wel.

Ga nog eens naar sjablonen en invoegtoepassingbeheer.
Staat daar toevallig de optie: Opmaakprofielen van sjabloon automatisch bijwerken aan?

We gaan gewoon door hoor! :p

Succes! :thumb:

O ja, probeer ook eens in hetzelfde venster opnieuw Normal.dot te koppelen!

Vragen of Normal.dot opgeslagen moet worden staat toch echt uit in de Opties he? (niet dat ik je niet vertrouw hoor :confused: )

Een andere optie is het verversen van de datasleutel in het register. Deze optie brengt alles terug naar fabrieksinstellingen.

Doe het volgende om de Data-sleutel te vernieuwen:
1. Sluit alle Windows applicaties.
2. In het Windows Start menu, klik op Run.
3. Typ regedit en klik op OK.
4. Zoek de volgende map op:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Office\9.0\Word\Data
5. Selecteer de Data folder en klik op Hernoemen in het menu Bewerken.
6. Typ een nieuwe naam voor de Data folder (bijv. OldData) en druk op ENTER.
7. Sluit Regedit en start Word opnieuw (zonder de switch /a).

Als Word correct start, is het probleem opgelost. Het kan zijn dat je nog wat andere instellingen terug moet zetten, want de hele data-sleutel wordt dus vernieuwd.

Succes! :thumb:

Alles gecontroleerd

Ik heb alle instellingen nog eens overlopen : het pad waar normal.dot moet gezocht worden, de koppeling van het documentsjabloon aan normal.dot en het vinkje bij automatisch vernieuwen ...
Levert niets op.
De truc met de registry heb ik nog niet geprobeerd.
Kan ik niet beter Office helemaal verwijderen en opnieuw installeren ?

Even genoeg ervan

Heb de truc met de registy nu ook geprobeerd : geen resultaat !
Ben het nu even zat : de pc gaat uit en ik ga naar huis. Het is koud geworden in school.
Tomorrow is another day.
Slaapwel en toch bedankt voor de tips. Een mens kan altijd wat bijleren.

Hoi, :D

Groot gelijk morgen is er weer een dag.

Tja....zullen vast nog wel meer opties zijn!

Maar ja, als jij al deze handelingen zo snel uitvoert, dan is het herinstaleren van Office natuurlijk ook een eitje :p

Maar, vergeet je dan niet even de Eraser te downloaden bij Microsoft zowel voor cd1 als cd2 als je die hebt gebruikt!

Ome Bill, heeft dat deinstalleren van 2000 namelijk niet al te lekker geregeld.

Succes :thumb:

Opgelost !

In het weekend is het er niet meer van gekomen maar nu heb ik toch de tijd gehad om Office te verwijderen, Eraser zijn werk te laten doen en Office opnieuw te installeren.
Probleem opgelost ! Geen vragen meer over normal.dot en alle bestanden kunnen weer geopend worden.
Bedankt voor de tips en de raadgevingen.

helup bestand niet beschikbaar!

Zie opmerking hieronder,

Laatst bewerkt door een moderator:
Annemarieke zou je zo vriendelijk willen zijn om voor jou probleem een eigen topic te openen. Op deze manier gaan er twee vragen door elkaar lopen, hetgeen niet bevordelijk is voor de mensen die dit probleem proberen op te lossen. Dank je wel. ;)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan