• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

bestand staat nog bij iemand anders open

Status
Niet open voor verdere reacties.

universe

Gebruiker
Lid geworden
6 feb 2007
Ik heb een bestand waar een rapport mee aanmaakt wordt, maar alle rapporten die eerder zijn aangemaakt staan in een soort lange lijst. Nu heb ik het probleem als 1 persoon de lijst met rapporten open heeft staan, dan komt er een error als iemand anders een rapport aanmaakt en die toegevoegd moet worden aan de lijst met rapporten.
Is er een mogelijkheid om een soort controle uit te voeren die checkt of de lijst openstaat en als dat zo is dat dan bij het persoon die een rapport wil aanmaken een melding komt dat de lijst open staat. En dat het andere persoon eerst de lijst moet sluiten, voordat je een rapport kunt aanmaken.

Lang verhaal, maar misschien kan iemand me helpen. Ik kom er niet uit.:confused:

Is die andere lijst ook een Excel-bestand?
Dan krijg je automatisch een waarschuwing dat de lijst openstaat bij een ander, zelfs met de naam erbij van diegene. (Mits de lijst niet als gedeeld aangemerkt staat).

Indien je de lijst opent vanuit een macro kun je in de macro de fout afvangen met ON ERROR en in de foutafhandelingsroutine de gebruiker een melding geven.
Kijk even in de help van VBa bij ON ERROR voor voorbeelden.

allebei zijn excel bestanden. nu heb ik het liefst dat deze van te voren checkt of de andere lijst openstaat.
Dus hieruit begrijp ik dat het slimst is om hem het bestand te laten openen en bij een on error een melding te laten geven dat het bestand nog openstaat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan