• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

bestand verkleinen

Status
Niet open voor verdere reacties.

smittemans

Gebruiker
Lid geworden
12 okt 2005
Hallo,

kan iemand mij uitleggen hoe ik mijn excelbestand kan verkleinen? Er staan namelijk een heleboel formules en modules in, ook een aantal modules die ik niet eens meer gebruik.

Tanx

Macros in de VBA nemen niet zoveel ruimte in beslag. Grote gebieden met dezelfde formule wel!
Probeer eens het volgende:
de bovenste regel met de formules geef je een Naam.
Het gebied c.q. de range waar de formule ook moet komen te staan geef je een andere naam.
Neem dan een macro op die de range, ik noem hem even FORMULE, copy naar de range COPY_TO doet.

Neem dan een macro op die de range COPY_TO delete.
Je hebt nu 2 macro's. Een die de range COPY_TO delete en een die de Formules uit de Range FORMULES terugplaatst in de range COPY_TO.
Zo kan je een bestand behoorlijk kleiner maken. Als je dan op Blad 1 een korte toelichting zet kun je een bestand zo op het Forum plaatsen (wel in .zip formaat s.v.p.). De ontvanger ziet op blad 1 welke macro moet worden gestart en heeft zo vrij vlot het geheel op het scherm.

Is er nog een andere manier om het bestand kleiner te maken of op te splitsen.

Groet,
deSmid.

(vraag ivm bericht van Mart Somer 'Ik kom er niet uit.......')

Kleuren/randen/validaties/voorwaardelijke opmaak kunnen ook veel bytes in beslag nemen.
Hier zou je hetzelfde kunnen doen door middels 2 macro's de opmaak (en dan bedoel ik niet de datum/getalsnotatie) maar de kleurtjes etc. te deleten c.q. weer te plaatsen als ze echt noodzakelijk zijn.

Verder kun je checken wat de laatste cel is door per blad met ctrl-end naar de laatste cel te gaan. Je kunt dan evt. rijen en kolommen die niet in gebruik zijn deleten.

Beste Smittemans,

Wat een collega van mij wel eens heeft gehad is een bestand van 8 MB groot, terwijl er maar 1 werkblad gebruikt werd t/m rij 99. Excel 'dacht' dat tot en met rij 32.000 iets zou staan. Dat was niet zo. Ik heb toen rij 100 t/m 32.000 verwijderd en het bestand opnieuw opgeslagen.
Het bestand was toen aanmerkelijk kleiner.

Mijn advies: Klik eens per werkblad op Ctrl+End om te kijken tot welke rij/kolom Excel 'denkt' dat het werkblad gevuld is. Veeg het lege uit.

Succes,

Richard

Het is even zoeken maar inderdaad werkt het om de formules in een macro te plaatsen.

Groet,
deSmid.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan