• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

bestand wordt veel groter na overgang 2003 2010

Status
Niet open voor verdere reacties.

shanna

Gebruiker
Lid geworden
11 apr 2007
Hoi,

Ik heb diverse bestanden gemaakt met een macro erin met office excel 2003, onlangs
zijn we overgegaan naar office 2010. Nu moet ik de bestanden opslaan met
extensie xlsm. De bestanden worden dan gelijk 6x zo groot. Is dit normaal of doe
ik wat fout?

Het is niet normaal.

Een .xlsm extensie is eigenlijk een zip-bestand die dus kleiner moet zijn dan de .xls bestand.
Wat er fout gaat kan ik je zo ook niet bedenken.

Selecteer eens de eerste lege rij en druk Ctrl+Shift+pijl down, en druk daarna op Delete.
Doe dit voor elk blad waar iets in staat.
Sla het bestand opnieuw op, en kijk of het kleiner is geworden.

Maak een kopie van je bestand, save als xlsx. Open het opnieuw en save/sluit, zorg ervoor dat het niet in compatibiliteitsmodus meer is (staat in titelbalk).
Als het nu nog steeds heel groot is: verwijder een sheet, save het bestand, controleer omvang, etc.
Probeer zo het probleem sheet te isoleren.

2010 bevat ruim 16.000 kolommen en ruim 1 miljoen rijen
2003 bevat slechts 256 kolommen en ruim 64.000 rijen

Kijk ook eens of er formules in zitten die door hele rijen en/of kolommen moeten zoeken.
of Voorwaardelijke opmaak kan het ook zijn.

Frans en Willem bedankt, het was de oplossing van Willem.
Op 1 tabblad stond alle rijen en alle kolommen met opmaak terwijl dat niet nodig was.
Bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan