Bestanden bijwerken, actueel houden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eagle Creek

Verenigingslid
Lid geworden
3 okt 2002
Howdy!

Ik werk momenteel (en dat blijft zo) veel op mijn laptop. Hierdoor komt het voor dat ik files heb die zowel op mijn laptop als op mn PC staan maar het een is recenter dan de ander en soms zijn dingen incompleet.

Mijn idee was om een batch te draaien vanaf de laptop waarmee ik mijn documenten van naar de desktop kopieër en het vanaf daar handmatig uitzoek. Hier is toch nog aardig wat handwerk mee gemoeid.

Hoe kan ik dit het beste oplossen? Mijn memorystick heeft een backup tool alleen maar voor 10 dagen trial (kost €49,95, no thx..).
Met de Windows Werkmap heb ik nog nooit gewerkt; is dat praktisch?

En dan heb je natuurlijk van die sychronatiemanagers maar wie weet een echt goede (gratis of niet té duur (= <€50,-))? Waar ik bang voor ben met deze tools is dat ze niet goed kunnen zien wat waarbij hoort.

Vb: Ik heb op mijn desktop en laptop de map helpmij\nieuwsbrief. De ene keer ontvang ik informatie op de desktop, de andere keer op de laptop en het bewerken wisselt ook. Nu laat ik beiden apparaten aanstaan (wanneer mogelijk, thuis dus) om zo bij de informatie te kunnen. Dit is natuurlijk niet echt praktisch. In feite moeten dus alle files gelijk zijn.
Een complete backup van "mijn documenten" is niet wenselijk (van desktop naar laptop zou zo'n 2 GB innemen) en niet praktisch (want op de desktop heten niet alle mappen hetzelfde wat dubbele vermeldingen zou opleveren). Dit laatste dacht ik dan op te lossen door een soort incredimentalbackup maar wel én snel én praktisch.

Kan iemand mij hier wat advies mee geven?

Beiden apparaten werken met Windows XP Professional overigens.

Laatst bewerkt:
Toevallig ben ik net bezig met het maken van een tutorial over automatische backups.
Nu is dat niet helemaal wat jij wilt, maar volgens mij kun je het programma Karen's Replicator, dat in die tutorial beschreven wordt, daar heel goed voor gebruiken.
Als je het programma zowel op je desktop als op je laptop installeert kun je wat synchroniseren betreft beide kanten op werken.
Je kunt het programma automatisch laten werken, maar via de knoppen Run Highlighted Job Now en Run All Enabled Jobs Now kun je de taken ook handmatig uitvoeren.
Die tutorial staat voorlopig hier.

Guus.

Laatst bewerkt:
Backups maak ik zelf altijd met zelfgemaakte batchbestandjes.

Op het eerste oog ziet dit, voor mijn doel, er goed uit. Ik ga het eens nader bestuderen, bedankt.

Moet het tooltje wel meedraaien trouwens?
Kan het eventueel opgeroepen worden vanuit een script, kan het zn werk dan nog doen of? (ik stop dat soort dingen meestal in aanmeldings/afmeldingsscripts daar ik een snelkoppeling (wat ook mogelijk is hoor) wel eens vergeet. En ik wil liever niet té veel mee hebben starten.

Geplaatst door XP_PC
Moet het tooltje wel meedraaien trouwens?
Kan het eventueel opgeroepen worden vanuit een script, kan het zn werk dan nog doen of? (ik stop dat soort dingen meestal in aanmeldings/afmeldingsscripts daar ik een snelkoppeling (wat ook mogelijk is hoor) wel eens vergeet. En ik wil liever niet té veel mee hebben starten.
Om taken automatisch te laten uitvoeren moet het meedraaien.
Omdat ik zelf ook liever niet teveel mee laat opstarten, laat ik het programma door Windows Taakplanner opstarten. De tijd waarop de taken starten staat één minuut later ingesteld.
In mijn geval start Replicator om 20.00 op en om 20.01 worden de backup-taken uitgevoerd. Een paar minuten later klik ik het programma weer uit het systeemvak.
Of je het ook uit scripts kunt aanroepen weet ik niet.
En wat snelkoppelingen betreft: die maakt Karen's Replicator desgewenst voor elke taak die je ingesteld hebt - zie bijlage.

Guus.

Laatst bewerkt:
Om taken automatisch te laten uitvoeren moet het meedraaien.
Omdat ik zelf ook liever niet teveel mee laat opstarten, laat ik het programma door Windows Taakplanner opstarten. De tijd waarop de taken starten staat één minuut later ingesteld.
In mijn geval start Replicator om 20.00 op en om 20.01 worden de backup-taken uitgevoerd. Een paar minuten later klik ik het programma weer uit het systeemvak.

Slim! Dat ik daar niet aan gedacht heb :thumb:.

En dan kun je zelfs via taakplanner een Batch laten draaien die het proces weer afsluit :).

Nog twee handige tips i.v.m. Replicator:

Als je bij het instellen van een taak een vinkje zet bij de optie Replicate Folder and File Deletion dan zullen de mappen echt gesynchroniseerd worden - bestanden die uit de bronmap zijn verwijderd zullen ook uit de doelmap verwijderd worden, zodat de inhoud van beide mappen gelijk blijft.

Met File Filters, die je voor elke taak kunt maken, kun je aangeven op welke bestandstypen tijdens het kopiëren gefilterd moet worden.
Wanneer je vervolgens een vinkje zet bij Exclude files that match Filter(s) worden bestanden van dat type overgeslagen. De overige inhoud van de map wordt gekopiëerd.
Zet je dat vinkje daar NIET, dan worden ALLEEN de bestanden waarop gefilterd wordt gekopiëerd en wordt de rest overgeslagen.

In de bijlage een voorbeeld:
De Favorieten van Firefox staan in een HTML-bestand. Dit bestand wordt opgeslagen in een map waarin nog een paar submappen en enkele tientallen andere bestanden staan.
Door in het filter aan te geven dat op *.htm en *.html gefilterd moet worden en door geen vinkje bij Exclude files that match Filter(s) zetten, wordt alleen het bestand Bookmarks.html gekopiëerd.
De submappen worden overgeslagen door het vinkje bij Include Sub-Folders weg te halen.

Karen's Replicator is wat mij betreft een superprogrammaatje. :)

Guus.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan