bestanden delen

Status
Niet open voor verdere reacties.

basdebaas

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2008
heeft iemand een progje waarmee ik in het netwerk op een server bestanden kan delen. ik wil graag op de server een progje staan waarmee ik makkelijk verschillende gebruikers machtegingen kan geven. en ik wil graag gewoon op de "client pc's" via de verkenner toegankelijk maken.

als iemand nog vragen heeft of een progje heeft laat dan s.v.p een berichte af,

Bas

heeft iemand een progje waarmee ik in het netwerk op een server bestanden kan delen. ik wil graag op de server een progje staan waarmee ik makkelijk verschillende gebruikers machtegingen kan geven. en ik wil graag gewoon op de "client pc's" via de verkenner toegankelijk maken.

als iemand nog vragen heeft of een progje heeft laat dan s.v.p een berichte af,

Bas

Voor Windows kan je gewoon gedeelde map aanmaken en rechten instellen.

Voor Linux kan je SAMBA gebruiken, Windows clienten kunnen toegang krijgen tot de share's.

Voor AD omgevingen kan je home directory instellen op de server of een gedeelde map instellen voor een groep.

Om de gedeelde mappen in verkenner (mijn netwerklocatie's) te weergeven moet je de server in dezelfe subnet en werkgroep zetten. Anders moet je alles zoeken.

freeNAS heb ik eerder van gehoord, is er ook een soorft freeNAS waarmee je ook een printserver kan aansluiten?
of iets dergelijks dat ik een soort sambo heb maar dan niet voor linux maar gewoon voor windows?

Laatst bewerkt:
freeNAS heb ik eerder van gehoord, is er ook een soorft freeNAS waarmee je ook een printserver kan aansluiten?
of iets dergelijks dat ik een soort sambo heb maar dan niet voor linux maar gewoon voor windows?

SAMBA kan overweg met windows clienten, het programma draait gewoon op linux maar biedt ondersteuning voor Windows protocolen. Met SAMBA kan je ook printers delen op een Windows netwerk.

Ik kan je niet garanderen of je met freeNAS ook hetzelfde kan, hoewel het toch SAMBA ondersteunt. Het is wel een gokje waard.

ik ben nog niet zo heel erg bekend met linux (je mag wel zeggen NIET). maar als ik het goed heb installeer je gewoon linux, en dan progammatjes als samba instaleren, toch?
en dan kan ik toch ook wel een apart progammatje voor bijvoorbeeld een torrentserver downloaden, en nog veel meer?.

groet,

Bas

ik ben nog niet zo heel erg bekend met linux (je mag wel zeggen NIET). maar als ik het goed heb installeer je gewoon linux, en dan progammatjes als samba instaleren, toch?
en dan kan ik toch ook wel een apart progammatje voor bijvoorbeeld een torrentserver downloaden, en nog veel meer?.

groet,

Bas

In het geval dat je linux niet kent, kan je freenas installeren en dan gaat de rest in stappen, freeNAS leid je door de stappen heen, linux is met de tijd meer gebruikers vriendelijk geworden.
Ja je kan een appart torrent server ernaast installeren. Voor een linux torrent server gebruik ik TorrentFlux, het is wel een eenvoudig programma met ondersteuning voor meerdere gebruikers :)

allemaal bedankt voor jullie reaties,

ik denk dat ik maar eens linux moet gaan installeren (eens moet de eerste keer zijn) aangezien je daar ook meer uitbreidingsmogelijkheid hebt. iemand nog tips voordat ik bezig ga met linux? moet ik de ip adressen in ons netwerk nog vast zetten? alle pc's zoiezo de zelfde netwerknaam, toch?

bij voorbaat dank,

Bas

allemaal bedankt voor jullie reaties,

ik denk dat ik maar eens linux moet gaan installeren (eens moet de eerste keer zijn) aangezien je daar ook meer uitbreidingsmogelijkheid hebt. iemand nog tips voordat ik bezig ga met linux? moet ik de ip adressen in ons netwerk nog vast zetten? alle pc's zoiezo de zelfde netwerknaam, toch?

bij voorbaat dank,

Bas

Mijn enige tip is, als je Linux op een werkstation installeerd ipv. Server begin met een makkelijke (ubuntu bijv.). IP adres leasst linux standaard van de DHCP dus deze wordt in de meeste gevallen automatisch ingesteld.

Veel succes en plezier met linux alvast :)

misschien een domme vraag, maar: Linux is toch een verzamelnaam van allerlei soorten besturingssystemen, waaronder ubuntu(nr1 toch?). en ik zie ook allemaal dingen met X staan, iets van een grafische interface, en wat is ubuntu server dan?? (ik denk ik vraag het maar even, want ik heb hier zo te lezen met een ervaren linux gebruiker te maken:p)

groet

Laatst bewerkt:
misschien een domme vraag, maar: Linux is toch een verzamelnaam van allerlei soorten besturingssystemen, waaronder ubuntu(nr1 toch?). en ik zie ook allemaal dingen met X staan, iets van een grafische interface, en wat is ubuntu server dan?? (ik denk ik vraag het maar even, want ik heb hier zo te lezen met een ervaren linux gebruiker te maken:p)

groet

Linux is inderdaad een verzamelnaam van besturingssystemen die geschreven zijn op het Linux Kernel (gebaseerd op UNIX). Iedere Linux distrubitie heeft dan ook een eigen naam.

En nee ik ben geen ervaren gebruiker van Linux, ik gebruik Linux alleen in server omgevingen. Voor thuisgebruik moet je niet bij mij zijn :P

Laatst bewerkt:
een echt linux server systeem is FreeBSD maar je kan ook gewoon Ubuntu Server pakken, dit is een stuk makkelijker, FreeNAS beheer je vanuit een webinterface en is een gebruikservriendelijke systeem dat afkomt van FreeBSD

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan