bestanden hernoemen - nummers toevoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Coen111

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2001
Met de Verkenner kan je makkelijk foto's hernoemen: alles selecteren en één naam geven. De Verkenner nummert ze dan automatische 1, 2, ...13, 14, ... 26, 27 enz. Maar als je ze dan verplaatst worden geordend
1, 11, 12, ... 2, 20, 21, ... Heel onhandig. Hoe krijg ik voorloopnummers erin? Dat de nummering dus 001, 002, 003, enz. wordt?
Coen.

Hoi, in verkenner weet ik niet maar met ACDcee wel, daar werk je met # :
Met acdcee: bewerken>alles selecteren, daarna extra>serie hernoemen en daar kan je invullen wat je wil, en beginnen met wat je wil.

Groetjes

Mijn rechtermuisknop geeft geen "pictogrammen schikken op". En om hiervoor nu een nieuw programma te installeren, kan Windows dat echt niet zelf?
Coen.

Met Windows alleen lukt dit niet.

Probeer het eens met Irfanview.

Start het programma en druk op de b-toets.

Selecteer de foto's die je wilt hernoemen en klik op de knop "Toevoegen".

Klik dan het keuzerondje "Groepshernoeming" aan en klik op "Hernoemopties".

In het venster dat dan verschijnt geef je aan uit hoeveel getallen het nummer moet bestaan. Vul je daar bijv. #### in, dan worden de foto's genummerd als 0001, 0002 etc. Je kunt in dit vak ook aangeven bij welk nummer het hernoemen moet beginnen. Handig als je later foto's aan een bepaalde serie wilt toevoegen.

Irfanview kun je gratis downloaden van http://www.irfanview.com

Succes.

Guus

Guus, dank, dat was het ! Irfanview heb ik al een tijdje, maar die b-toets kende ik nog niet. Heeft dit programma nog meer verborgen tools?
Coen.

Het is niet echt een verborgen tool.

Als je het menu Bestand aanklikt, zie je daar ook ergens Groepsconversie/-hernoeming staan met de letter B erachter. Dat is gewoon een sneltoets om die functie direct aan te roepen.

Met die Conversie kun je weer andere leuke dingen doen, zoals al je foto's in een klap verscherpen, vergroten, verkleinen en nog veel meer. Gewoon een beetje mee experimenteren,

Guus.

Je hebt gelijk. Nooit gezien en nooit gebruikt. Ik zal er eens mee gaan vrutten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan