Bestanden op Freenas server zetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

jdcvanderwal

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2010
Berichten
75
Hoi

Ik heb een Freenas server en wil daar een grote backup opzetten en dat doe ik nu via de windows share en ftp maar dat vind ik eigenlijk te lang duren en als het internet eruit gaat (wat regelmatig gebeurd) stopt het verplaatsen van de backup en nu vraag ik mij af of ik rechtstreeks bestanden op mijn Freenas server kan zetten ipv via het internet?


Alvast bedankt
 
Een FN server draait meestal op oude(re) hardware. En binnen je eigen netwerk. De snelheid hangt dan af van je netwerk, de gebruikte netwerkkaarten en de pc waar FN op draait.
Als je je FN server via het internet (dus van buitenaf) benadert, komt daar ook nog eens de internet snelheid(beperking) bij...

Een grote backup gaat het beste als je de hardware op eigen (gigabit) netwerk aansluit en een redelijk sterke pc gebruikt voor FN.
 
maar je kan niet de backup op de hardeschijf zetten en dan aansluiten op Freenas
 
Ehh, ik volg je niet helemaal. :eek:

Als het goed is dan heb je een router/modem voor internet toegang, daaraan is met een netwerk kabel (of via wifi maar denk van niet) je pc verbonden, en op de zelfde manier de pc waar Freenas op draait. Ja toch?
Pc, Freenas server en router/modem vormen samen de kern van jouw thuisnetwerk.

De router deelt waarschijnlijk automatisch de netwerk adressen uit en daarmee kan je toegang krijgen op de andere apparaten. Ook vanaf je pc naar mappen en bestanden op de FN server.
Heb je je netwerk goed ingesteld dan draait dat uiterst stabiel en redelijk snel.

Eenvoudig de bestanden die je wil backuppen van je pc naar de (map op de) FreeNas server slepen zorgt er al voor dat er een kopie (de backup) wordt weggezet op je FN server.

Dit kan ook automatisch gebeuren door middel van de juiste software.

Wil je een backup maken van de harddisk van de computer op je werk dan moet je waarschijnlijk via internet - dus van buitenaf - bij je FN server kunnen komen. Dat is mogelijk maar dat is een iets ander verhaal.

En hoezo ligt jouw internet verbinding er regelmatig uit? Dat ligt ook aan je provider mocht je daar problemen mee hebben.

Een backup kun je ook maken op een externe (usb) harddisk.
En nadien kan die harddisk - als de hardware van je server dat toelaat - aangesloten worden op je FN server.
Je zou er dan wel bij moeten kunnen vanaf je FN server zelf maar omdat Freenas eigenlijk BSD is moet je wat andere handelingen verrichten dan je gewend bent zoals het volume mounten voordat FN je externe schijf kan zien.

Bedoel je dat laatste soms?
 
Laatst bewerkt:
maar ik heb nu de problemen opgelost met ziggo dus ik probeer het gewoon nog een keer!
 
Ok als het opgelost is dan is dat mooi!

Ik begreep alleen niet (op het verkeerde been gezet...) wat internet hier te maken had met het lokaal een bestand verplaatsen van de ene schijf naar de andere.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan