Opgelost Bestanden op internet lezen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste mensen. Ik waardeer jullie intentie om bij te dragen aan mijn vraag zeer.

Ik begrijp niet zo goed waarom Aar vindt dat ik een complexe route wil volgen. Ik heb een paar server-domeinen met daarop diverse bestanden zoals html-webpagina's en ook docs en images van verschillende types. Ik gebruik mijn excel programma als een soort tekstverwerker voor het genererenen van de html pagina's tbv de andere talen. Dat loopt goed. Ik heb daarbij een eenvoudig Excel programma waarmee ik een reeks bestanden kan vergelijken, renamen en/of kopieren van de ene naar de andere directory.

Wat ik nu graag zou willen is dat ik dat laatste ook met de bestranden in de mappen op de server-domeinen kan doen. Dat kan ik nu redelijk eenvoudig door in de verkenner een server domein een stationsletter te geven. Maar dat is een omweg en ik moet dat dan steeds voor een ander domein instellen. Ik zou dat graag direct vanuit Excel/VBA doen.

Maar ik denk nu dat dat lastiger is dan ik dacht.

Ik heb allerlei suggesties gekregen van snb, Aar en Route99. Waarvoor mijn dank, maar, zoals ik in mijn bijdrage op nr 7 al schreef, sluiten die niet aan bij wat ik met VBA aan het doen ben en kan. Het gaat vaak om andere systemen en programma's zonder dat dat wordt toegelicht. Mijn vraag om de gedane suggesties iets meer toe te lichten is niet beantwoord.

Kortom. Ik zou het erg op prijs stellen als ik een suggestie zou krijgen hoe ik dit vanuit VBA kan oplossen. Als daarvoor andere programmatuur ter ondersteuning moet worden aangeschaft is dat okay maar dan moet het verband voor mij wel duidelijk zijn.

Ik hoop dat er een goede oplossing voor is, anders moeten we dit draadje maar stoppen.

Kijk, met zo'n uitleg kunnen we meer dan twee simpele regeltjes. :)

Heb je de gegeven VBA-codes al geprobeerd? Gewoon stapje voor stapje proberen>
Eerst kijken of de connectie lukt met FTP, en dan kijken of je kan navigeren, en dan kijken of je iets kan renamen.

Ja, dat heb ik gedaan, maar het loopt vast op de opdracht "objShell.Run cmd, 0, True".
De code die ik in reactie 7 zelf noemde werkt ook niet en ChatGPT zegt dat VBA beperkt is tot het ophalen van de HTML van een specifieke webpagina en niet in staat is om een lijst van alle bestanden op een internetdomein te geven.
De overige codes die ik heb gekregen zijn, voorzover ik het begreep, geen VBA codes maar codes tbv andere omgevingen en talen waarvan ik het verband met VBA nog niet zag. Ik had het op prijs gesteld als ik daarvoor iets meer toelichting had kunnen krijgen. De opties die Route99 aandroeg leken me dicht in de buurt te komen maar ik zag geen connectie daarvan met VBA. SFTP heb ik nagegaan bij mijn provider maar die zegt dat SFTP alleen een optie is voor klanten met een VPS/eigen server.

Ik ga mij afvragen hoe hoog de drempels zullen worden via deze weg die niet toekomstbestendig lijkt. Je bent namelijk behoorlijk verbonden aan diverse libraries van je OS en externe software. En wat nu als FTP uitgefaseerd gaat worden?

Is het misschien niet beter na te denken over een betere workflow?

Misschien iets met PHP als programmeertaal, wat je kan aanroepen vanuit Excel.

@AnnevdD Jammer.
Ik heb er zelf geen praktische ervaring maar maar met weinig moeite vond ik dit nog: Winscp en VBA en dit naar wens aanpassen. Meer tips.
https://stackoverflow.com/questions/7737691/upload-file-via-ftp-from-excel-vba
Mss helpt dit?
PS: Je kunt dus niet de Windows eigen ftp aanroepen omdat die geen passive mode en TSL/ SSL ondersteuning geeft.

Of het pad van @Aar op gaan.

Wat is er moeilijk aan suggesties in Excel en de verkenner ?
Als dat al boven je pet gaat, is VBA helemaal een brug te ver.
Ik zou chatGPT niet geloven want ik kan met 2 regels VBA mijn hele websitemappen en -bestandenstruktuur uitlezen.

ChatGPT is leuk spul, maar je moet wel weten hoe de code werkt die er wordt uitgespuugd. Je moet er nooit van uitgaan dat het werkt, maar je moet zelf weten HOE het werkt. En hoe complexer je vraag is, hoe groter de kans is dat je lariekoek eruit krijgt. Dus verdeel je vraag in stukken, en probeer zo iets op te bouwen met behulp van de manual over de programmeertaal.

Ikzelf zou toch willen adviseren om een robuuste workflow te bedenken, met een robuuste programmeertaal die niet overal afhankelijk van is.
FTP is wel handig, maar ook daar heb je concessies mee, zoals de beschikbaarheid, TLS/SSL en passive-mode, want niet door alles ondersteund wordt. PHP is er vrij krachtiger in.

Ik heb een tijdje niet gereageerd omdat ik te druk met andere zaken was en deze draad me te weinig opleverde. Blijkbaar is het antwoord op mijn vraag toch lastiger dan ik had verwacht.
Ik heb het voorlopig opgelost door in de verkenner de verschillende server domeinen elk een stationsletter te geven. Dat werkt perfect al is het niet de gewenste oplossing.
Omdat ik voorlopig niet veel tijd heb voor het uitzoeken van de andere mogelijkheden zet ik dit item (voorlopig) op opgelost.
Met dank aan allen die meegedacht hebben.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan