Bestanden redden met Knoppix 6.2

Status
Niet open voor verdere reacties.

horsey

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2009
Hi,

Vanwege een probleem met het herstellen van een XP-Pro-installatie, probeer ik een aantal bestanden veilig te stellen met Knoppix 6.2
Ik kan de betreffende bestanden met de File Manager bereiken, maar het lukt me niet om ze naar een USB-stick te kopiëren. Ik heb geen ervaring met Linux en begrijp ook niet helemaal wat er precies gebeurt. Het lijkt erop dat ik alleen maar óf de directory op de HD, óf de USB-stick kan bereiken. Het lukt me wel om een kopieeropdracht te geven (van linker naar rechter paneel) en dan lijkt het goed te gaan, maar als ik de file manager verlaat en weer opnieuw kijk is er niets gekopieerd. Het is misschien iets eenvoudigs dat ik niet weet of over het hoofd zie. Wie weet hierbij raad?
Alvast bedankt.

horsey

Linux zit inderdaad qua filesystem heel anders in elkaar dan Windows. Als je nog nooit enige ervaring heb gehad met *nix systemen zou ik naar Ubuntu kijken in plaats van Knoppix. Daar heb je wel schijven en lijkt nog een beetje op Windows.

Beste Dinux,

Als het nodig is, zal ik me in Uburu verdiepen.
Maar eerst zou ik willen weten:
Is het mogelijk om met Knoppix bestanden van de Hd naar een USB-stick (liever nog een externe HD) te kopiëren?
Of is dat erg ingewikkeld?
Als het niet anders kan: waar vind ik Uburu Oook daar weet ik niets van) en is dat een snelle manier om mijn bestanden voor de ondergang te redden?
Het moet makkelijker zijn dan het demonteren van de HD en deze in een externe case als slave verbinden met een andere PC en daarna weer terugplaatsen.
Als het met enige uitleg met Knoppix kan, dan graag!
Alvast bedankt,

horsey

Beste vanschagen,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb naar de Uburu live cd gezocht, maar kan alleen de desktop versie vinden. Of kun je daar ook zo'n live cd mee maken?
Extra probleem voor mij is, dat ik slecht zie en nogal eens iets over het hoofd zie. Ik ben daarom erg geholpen met extra duidelijke aanwijzingen.
Alvast bedankt.

horsey

Je kunt beter Ubuntu of inderdaad Hiren's Bood gebruiken. Knoppix staat op internet vaak aangeschreven als rescue cd, dat is het ook zeker maar er zijn tegenwoordig makkelijkere alternatieven. Knoppix is redelijk groot en wijkt hier en daar een beetje af van de standaard distro's.

Probleem met *NIX om Windows te benaderen is vaak dat de rechten niet overgenomen worden, m.a.w: De *NIX-Administrator heeft niet de rechten van de Windows-Administrator. Is geen Eigenaar, etc...
Zelf ook wel eens tegenaan gelopen....
Het benaderen van NTFS op Unix-achtige is ooit wel eens moeilijk geweest, hoewel dat niet lag aan de gebruikersrechten zoals hierboven beschrijft. Sinds bijna alle Linux kernels NTFS-3g als standaard module hebben is dit al lang niet meer aan de orde. Je mag er trouwens van uit gaan dat disto's als Ubuntu, Debian en Redhat-verwanten dit sowieso hebben.

Laatst bewerkt:
Beste TheKnight,

Bedankt voor je duidelijke advies. Hiren's BootCD bracht inderdaad de gewenste oplossing.
Er waren een paar hindernissen te nemen. Misschien heeft iemand er wat aan wanneer ik ze hier beschrijf.

1. Het downloaden lukte aanvankelijk niet. Na wat omwegen kwam ik er achter dat ik daarvoor eerst de Firefox cache en geschiedenis moest wissen. Toen ging het wel.
2. De Mini XP optie werkte niet. Waarschijnlijk zijn bij mijn herstelpogingen de Windowsbestanden teveel in het ongerede geraakt.
3. De Linux based Rescue opties bevatten het partitieprogramma Parted Magic. Daar bleek een File Manager bij te horen die een voor een Windowsgebruiker heel vertrouwde interface bood. Daarmee kon ik probleemloos de bestanden van de HD naar de externe schijf kopiëren.

Nogmaals veel dank.

Met vriendelijke groet,

horsey

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan