Bestanden starten traag op

Status
Niet open voor verdere reacties.

verhoog

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
7 nov 2001
Ik heb sinds een aantal maanden een nieuwe laptop. Alles erop en eraan, dual core, 2 GB intern, etc. Qua software staan er geen rare dingen op, redelijk basic allemaal. Nu blijkt dat wanneer ik een bestand open buiten het verantwoordelijke programma om, dus bijvoorbeeld een excel bestand open direct uit de windows verkenner, het zeker 6-8 sec duurt voordat het bestand opent. Wanneer ik hetzelfde bestand via Bestand -> Open in Excel open, gebeurt dit niet, dan krijg ik m direct te zien. Hetzelfde geldt voor bestanden die via een download uit Firefox worden geopend, duurt ook lang, of bij bestanden waarvoor ik een snelkoppeling in de taakbalk heb gezet.

Ik heb al geprobeerd de virusscanner uit te zetten, maar geen resultaat. Iemand andere ideeën?

Wat doet hetzelfde bestand (Excel bestandje) als je het weer afsluit en daarna wederom in de verkenner start? Duurt het dan ook weer 8 seconden of "staat" het er dan gelijk?

Nee, dan staat ie er gelijk. Ik heb ook nog wat anders uitgevonden: als ik net een excel bestand heb geopend en gesloten vanuit de verkenner, en ik open een ander excel bestand, dan staat ie er wel gelijk. Ga ik dan naar een Word bestand, dan duurt het weer 8 sec. Maar als ik dan een ander Word bestand open, staat ie er gelijk. Switch ik weer naar excel, dan duurt het weer lang, etc.

Als je een Word of Excel bestand met Openen in Word of Excel opent is Word of Excel al geopend, dus hoeft alleen het bestand zelf (dat meestal niet meer dan 20kB is geopend te worden). Open je het vanuit de verkenner moeten Word of Excel zelf ook nog geopend worden. En dat kost tijd. Hetzelfde geldt voor downloads of programma's uit je startmenu.

Dit klinkt een beetje als het prefetchen. Omdat Windows het programma in het geheugen laat staan, start het sneller op.

Al lijkt het wel wat weg te hebben van extreme, ik kan het zelf niet "voelen".

Hij doet het ook als Word en Excel al open zijn, of open zijn geweest. Daarbij, ik krijg regelmatig een zandlopertje te zien, en die heb ik niet meer gezien sinds ik mijn PII bij het oud vuil heb gezet. Vergeet niet dat dit een hagelnieuwe laptop met een Core2Duo met 2 GB RAM is, draaiend op XP. Als je dan 8 sec moet wachten op het openen van een office bestand van minder dan 100k, dan is er iets anders aan de hand.

Zou het wellicht wat te maken kunnen hebben met de Turbo Memory die aan boord is, maar niet werkt omdat er geen Vista op staat, maar XP??? Misschien loopt die wel te etteren, of zit ik nu helemaal op het verkeerde spoor?

Je weet het nooit natuurlijk maar als je geen uitroep/vraagtekens hebt in apparaatbeheer en verder geen foutmeldingen of iets dergelijks dan is de kans op hardwarematig falen klein.

Als de zandloper bezig is, waar gaat de tijd dan aan op? Het is het een hoge CPU, veel geheugengebruik of veel HDD geratel?

Het vreemde is ook, het is niet dat de computer helemaal hangt. Ik kan bijv tijdens het wachten wel van programma's wisselen met Alt-Tab en bijv door het Start-menu bladeren

Ik zit net te kijken in mijn app.beheer, ik heb wel een uitroepteken bij een PCI-geheugencontroller, is dat wat?

Overigens geen geratel bij wachten op zandloper. CPU gebruik < 15%, geheugen 600/3940 MB.

Kijk of je met de rechtermuisknop drivers kan installeren.
Anders even zien of de fabrikant chipset drivers heeft voor XP.

Ik heb alle drivers van de driver-cd geinstalleerd, incl chipset, dus het is vreemd dat er een uitroepteken staat. Hoe kan ik erachter komen welk type controller erin zit? En belangrijker, kan dit de oorzaak zijn voor de problemen?

Ik heb zojuist even wat testjes gedaan:

bij mijn (razend snel monstertje) duurt het idd. enkele seconden als na de opstart van de machine ik een bestand of een Office applicatie wil open vanaf het buroblad / de verkenner.

Daarná echter staat elk bestand of applicatie binnen 0,1 seconden op het scherm als de applicatie eenmaal open is geweest. Dat wachten bij jou is dus redelijk "normaal". Ook de pc's op mijn werkplek doen dit en daarnaast allebei mijn andere desktops in huis.

Wat niet normaal is dat het ook een tweede keer lang duurt binnen 1 Winsows sessie, m.a.w. als de applicatie reeds open is geweest / nog open staat.

Wat die controller betreft. Je kan ook simpelweg kiezen voor dé-installatie ervan binnen apparaatbeheer en na een nieuwe opstart van Windows verschijnt vanzelf een popupje met "Nieuwe hardware gevonden". Windows zal proberen de hardware te installeren en als dit niet lukt krijg je wellicht een indicatie van Windows welke CD je moet hebben om de driver wél te installeren.

Je kunt overigens middels rechtse muisklikken een heleboel te weten komen over het apparaat en zijn stuurprogramma's zoals die nú, terwijl het apparaat kennelijk niet goed werkt, geïnstalleerd staan.

Laatst bewerkt:
Excel opent traag

Hallo Giga senior,

Ik had hetzelfde probleem met Excel en Word (welliswaar op een desktop)
Met de originele Office 97 disk opnieuw installeren,( neem de optie: oude installatie herstellen) is het probleem eenvoudig op te lossen.

m.vr.gr.
Caminata

Het is niet gelimiteerd tot Office, ook PDF bestanden en foto's vertonen het euvel. Ik heb er inmiddels mee leren leven, het is nog steeds niet opgelost... :confused:

Excel etc.

Ik zou Acrobat reader verwijderen en opnieuw installeren, aangezien herstelinstallatie bij mij bij Word en Excel soellaas bood.
Kleine moeite. Misschien helpt het.
Bij succes daarna fotoprogramma idem.

Groet,

Caminata

Even wat populair uitgedrukt: "Knikker" die hele Adobe Acrobat Reader van je machine en installeer 'm nooit meer!
Gebruik als PDF reader dit programmaatje. Het start t.o.v. Adobe als een raket en verder werkt 't hetzelfde als Adobe Arcobat Reader.
Het is gratis, geen watermerken of andere addertjes onder het gras.

Laatst bewerkt:
Even wat populair uitgedrukt: "Knikker" die hele Adobe Acrobat Reader van je machine en installeer 'm nooit meer!
Gebruik als PDF reader dit programmaatje. Het start t.o.v. Adobe als een raket.

Helemaal mee eens. Ik draai ook Foxit, als een zonnetje. Behalve dan soms als ik PDF bestanden direct vanuit de verkenner open of via een download. Maar zoals gezegd ligt dat niet aan een enkel programma, maar op de een of andere manier aan mijn pc :(

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan