bestanden terughalen: per ongeluk (middels snelle formatie) een partitie gemaakt

Status
Niet open voor verdere reacties.

dnaleor14

Gebruiker
Lid geworden
15 apr 2010
"Zoveel mogelijk bestanden terughalen: per abuis verwijderde partitie terughalen of de unallocated voegen bij de kleine, bestaande partitie... weet iemand hier iets van ?"

Eerst alvast bedankt voor degene(n) die mij kunnen/willen dan wel pogen te helpen:thumb:.

Heb dus wsch stom:evil: :o gedaan; ik wilde dus niet formateren, het leek dat mijn BIOS niet deed wat ik wilde tijdens opstarten computer, misschien iets een keer verkeerd ingesteld... maar dit miss verder niet zo belangrijk.

Het enige wat ik wil is zoveel mogelijk bestanden terughalen (de schijf was bijna vol), heb ergens gelezen dat met een snelle format nog wel het een en ander terug te halen is... maargoed er is dus ook een partitie gemaakt, maar misschien eerder verwijderd, of beide (weet niet meer, het is weer een tijd geleden).

In ieder geval... de situatie nu is dat Windows van deze 1TB HD nu 1 partitie ziet van 127,99 GB en verder niets (met Recuva heb ik eens een paar bestanden kunnen terughalen, maar als ik me goed herinner, dan heeft hij dat alleen voor deze kleine partitie kunnen doen, ik denk omdat de rest vd HD niet toegewezen was).

Na wat surfen vond ik EASEUS de beste freeware voor dit soort zaakjes, ben zelf een bijna leek maar gelukkig(?) zag ik nu: unallocated: 803,53 GB wat geloof ik staat voor nog niet toegewezen vrije ruimte.
Verder leverde een fast scan (Partition Recovery Wizard) niets op, daarom loopt op dit moment nog de diepere scan... deze is bijna klaar, nu nog 5-15 min of zo, en gelukkig(?) zag ik op nog nieteens de helft dat hij er een vond van resp Capacity/Free Space 463,15/461,92 GB... status "deleted" en, net als de kleine, bestaande partitie in NTFS (Lable: 'NieuwVolume', Partition: "*:").

Wat zou ik nu het beste doen kunnen, als eerste zit ik te denken aan de bestaande kleine partitie te verruimen met de gehele unallocated ruimte (weet nog niet hoe maar dat is miss vrij simpel met EASEUS), tenzij ik dan moet gaan formateren !
Als tweede zou ik zelf zeggen, de partitie(s) proberen terug te halen die PRW nu nog aan het scannen is.
Minder logisch lijkt me de bestaande kleine partitie verwijderen zonder formateren (maar dan, want ik moet toch weer een nieuwe partitie maken met formateren ?).

Op welke (of andere) manier zou ik zo veel mogelijk bestanden kunnen behouden, en gezien de informatie hierboven, is het wel te verwachten om nog het een en andere terug te halen ?

Dank voor je tijd !:D

dnaleor

Inmiddels is de scan klaar, en heeft verder geen partities gevonden, dus 1 in totaal gevonden zoals boven omschreven, van +/- 460GB groot. Mis dus sowieso nog een laatste gedeelte van rond de 400GB. Vermoed dat proggy de partitie alleen ziet staan en nog niet heeft teruggehaald. Heb nog niet op 'proceed' gedrukt, want dan gaat hij die misschien terughalen want ik kan misschien beter de kleine partitie met de 800GB unallocated uitbreiden.

Laatst bewerkt:
aan het brouwen geslagen...

Dank voor je reactie:)
Ben met jouw advies aan de gang gegaan, dwz "RecoverMyFiles", had er al wel eens van gehoord... loopt nu een scan en vindt zeer veel files (nu 12.000 terwijl nog geen tiende gescand is).
Geen idee hoe dat strax terug te halen, maar dat spreekt misschien voor zich. Kan ook nog zijn dat hij ze strax al heeft teruggehaald, en dat ik daarna minder mogelijkheden heb. Maar ik ga uit van het positieve... dit ziet er goed uit.
Ik laat nog even weten hoe dit afloopt.

Gz,:cool::thumb:
dnaleor

'vordering'...

scan nu op bijna de helft
vindt zeer veel (tot nu toe 51.000) .exe files (zal de avi's mogelijk niet goed herkennen, maar ik wacht wel af)... verder 24.000 jpg's (zou misschien kunnen kloppen, maar alleen als hij verder geen enkele:D meer vind)
mis tot nu toe dus veel .avi's (tot nu toe maar 31), maar zou nog kunnen komen natuurlijk
misschien geeft hij .mpg files ook aan als .exe files
en verder bijna onwaarschijnlijk veel .zip bestanden (1500), maar dat zal dan wel kloppen... de schijf heb ik al een jaar lang niet meer aangeraakt (alleen naar gekeken:confused::p)

Super !

Heel erg mooi, dank voor goede tip:thumb::D

"RecoverMyFiles" leek zijn werk goed te doen. Op het laatst ging hij de meeste files nog analyseren waardoor nog veel meer files zichtbaar werden. Alleen een beetje jammer dat ik nu eerst nog een gratis programma moet ritselen wat ongeveer even goed is als RMF, deze kost nl. kennelijk $70,-:shocked::eek: (goedkoopste betaling van de drie mogelijkheden) wanneer je probeert om de gevonden bestanden op te slaan.

Maar ik heb in ieder geval de search opgeslagen zodat ik kan zien wat er sowieso nog op de schijf staat. En nog veel mooier; ik weet dat er nog veel bewaard is gebleven, dus dat gaat nog goedkomen, kan haast niet anders:love:.

Dus heeft iemand misschien nog een goeie tip als alternatief voor een programma als 'RecoverMyFiles' welke bij benadering zo goed is alleen minder prijzig of gratis ?
Misschien lukt dit ook met EASEUS, ik zal de informatie/help straks of morgen eens nalezen.

gz,
dnaleor

Sorry dnaleor14 dat ik je 'opgescheept' heb met een shareware programma. Mijn stagiaire had onlangs nog gerecoverd maar kon me helaas neit meer vertellen wat goed werkte. Ben weer benieuwd of Testdisk gaat werken.

Totaal niet erg joh, ik weet nl. nu in ieder geval dat er nog VEEL op staat...

Testdisk vraagt me dingen waar ik niet veel verstand van heb, dus daar kap ik misschien maar mee "the current number of heads per cylinder is 255 but the correct value maybe 240".
Neem denk ik liever geen risico de schijf te wijzigen. Kan best mogelijk zijn, maar vind ik niet echt nodig.

Ik denk dat ik dan maar ff ergens ga neuzen waar ik leer om key gens te downen en te beheren... wat ik tot nu toe gelezen heb lijkt dat betrekkelijk simpel. Steeds weer lees je ook over die sandboxie, waar je de zaak zuiver schijnt te kunnen controleren.

Acht het risico niet zo groot, vooral niet gewogen naar de voordelen: VEEL gratis programma's...

Dank voor de hulp !:P:):thumb::cool:
dnaleor

oh ik dacht alleen fotobestanden, goed dat je het nog even zegt:thumb:

mooie beschrijving, ook met die afbeeldingen, ik ga het snel proberen...

dank voor je linkjes:thumb::)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan