Bestanden verplaatsen, wat is sneller

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Hallo allemaal,

Als ik bestanden verplaats op mijn NAS doe ik dat eigenlijk altijd gewoon met Windows (11) Verkenner. En dat gaat ook gewoon goed, ik heb niet zoiets van dat het allemaal veel te lang duurt.

Maar ik kan ook inloggen op m'n NAS (Synology) en via de filemanager van de NAS de bestanden verplaatsen. Gaat het direct werken op de NAS sneller dan via de pc?

Als ik het via de pc doe gaat dan alles van map A via mijn pc en dan weer terug naar map B op de NAS? Of communiceren Windows en DSM met elkaar en gaat het direct van map A naar map B?

Ik hoor graag van jullie.

Mvrgr.

Nossie

Waarom zou je de bestanden van de NAS halen naar je pc en dan weer terug plaatsen op een nieuwe map op de NAS? Natuurlijk duurt dat langer dan bestanden gelijk naar de nieuwe map verplaatsen. Zelf doe ik dat altijd via Windows Verkenner (en dus alles op de NAS), en dat gaat in mijn optiek wellicht niet sneller, maar zeker niet langzamer en absoluut handiger dan via de FileServer, omdat de web interface nu eenmaal altijd onhandiger is dan de Verkenner.

Sorry, misschien niet helemaal duidelijk, map A en map B staan op de NAS.
Maakt het uit of ik Windows Verkenner gebruik of is het sneller via de filemanager van de NAS

Antwoord blijft hetzelfde, want dat had ik al gegeven. Dacht ik tenminste :). Verkenner vind ik makkelijker, en is zeker niet langzamer​. Ik vermoed zelfs sneller.

Ik weet niet helemaal of we elkaar goed begrijpen. Wat ik bedoel is als je bestanden gaat verplaatsen van de ene naar de andere map die beide op de NAS staan wat gebeurt er dan, hoe verplaatsen de bestanden. Mijn gedachten over hoe het zou kunnen gaan:

1) Windows: Via verkenner gaat het dan vanaf: NAS map A - > Netwerk - > PC - > Netwerk - > NAS map B

2) Windows: Windows en DSM werken samen:
Bestanden map A - > map B, dus Windows 'geeft' opdracht aan de NAS.

3) Het is sneller om in te loggen op je NAS en gebruik te maken van File Station en zo de bestanden te verplaatsen tussen map A en map B.

Logischerwijs zou je denken dat optie 3 het snelst is. En als optie 2 waar is is dit waarschijnlijk net zo snel als optie 3.
Optie 1 lijkt het minst snel omdat de bestanden heen en weer gaan over het netwerk.

Nogmaals, ik stel deze vraag omdat ik niet het juiste antwoord weet en ik nieuwsgierig ben wat de snelste manier van werken is.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk genoeg heb gemaakt.

Jij snapt míj denk ik niet, want ik snap jou voor de volle 100%. Al vanaf bericht #1 :).
Ik heb alle schijven van mijn NAS gewoon in Verkenner staan (Netwerkkoppeling) dus ik kan, net als op mijn gewone schijven, bestanden en mappen verplaatsen. En dat is bepaald net zo snel als dat ik dat zou doen op jouw manier 3. En waarschijnlijk een stuk sneller. En zéker makkelijker. Bestanden gaan dus niet over het netwerk, je geeft alleen de opdrachten vanuit je lokale pc. En wil je écht weten wat de snelste methode is? Doe dan een test met één map, die je met zowel File Station als met Verkenner verplaatst. En meet de tijden met een stopwatch. Geen netwerk is immers hetzelfde (ingericht). Ik heb die test nooit gedaan (geen behoeft gehad ook), maar ik zal hem ook eens uitvoeren.

Verschil tussen kopiëren en verplaatsen.

kopiëren : je maakt een volledige kopie van bestand(en) en de kopie zet je op een andere locatie. kopiëren kan, afhankelijk van bestandsgrootte dus lang duren.

verplaatsen: bestand(en) blijven staan waar ze staan. Er wordt alleen een aantekening in het File System gemaakt wat de nieuwe locatie is. Bij verplaatsen doet de bestandsgrootte er niet toe. Het gaat altijd snel, ook via je pc.

Kopiëren door in te loggen in je nas zou best wel tijdwinst op kunnen leveren (als beide mappen op je nas staan).
Als je wilt verplaatsen kan dit gewoon op je pc (er gaan geen bestanden over je netwerk).

Gewoon even testen door bijv een Win11 iso bestand te verplaatsen en daarna te kopiëren ;)

Laatst bewerkt:
Windows kiest zelf voor kopiëren of verplaatsen, afhankelijk of je wel of niet tussen verschillende drives/partities iets uitvoert.

Als je zeker wilt weten dat je tijdens het slepen (met je linker muisknop)
- bestanden verplaatst -> houdt dan Shift ingedrukt.
- bestanden kopieert -> houdt dan Ctrl ingedrukt.

Je kan natuurlijk ook met je rechter muisknop slepen (dan krijg je het context menu).

Laatst bewerkt:
Dank je wel voor jullie reacties.

Sorry voor de verwarring. Maar het is nu duidelijk. Het gaat om verplaatsen. Ik ben de map structuur opnieuw aan het indelen en ik doe het meeste via Windows Verkenner.
En dat is, blijkt nu, gewoon de juiste manier.

@OctaFish Ik denk dat we een (vooral ik) een beetje langs elkaar heen dachten...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan