Bestanden verschijnen niet na "update" Vista -> Windows 8

Status
Niet open voor verdere reacties.

DenNissan

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 okt 2013
Hallo, ik heb mijn Windows 8 geninstalleerd maar kan bijna alles wat ik van mijn oude PC had bewaard niet terugvinden in windows 8

oude situatie
1TB Sata harde schijf draait op Vista (deze schijf verhuist niet mee naar nieuwe situatie maar zit nog wel in pc, zodat ik nog terug kan naar vista zolang ik de bestanden niet heb overgeheveld).
3Tb Sata harde schijf met 2 partities, 1partitie met 2TB met al mijn foto's, en 1 partitie met ongeveer 1 TB met overige files.

nieuwe situatie
1 nieuwe 1TB Sata harde schijf, hier staat Windows 8 volledige versie op geinstalleerd en verder niets
3Tb Sata harde schijf, slechts 1 2Tb partitie (met alle foto's) is zichtbaar (2e partitie niet zichtbaar)

Ik ben terug gegaan naar Vista door te swittchen van oude naar nieuwe 1TB schijf, heb de bestanden van de tweede partitie 3TB schijf naar partitie met foto's gezet, maar dit blijft niet zichtbaar na opnieuw als Windows 8 op te starten, de ruimte lijkt ongebruikt.

Mijn vragen zijn:(hoe) kan ik de 2e partitie op de 3TB schijf zichtbaar krijgen en de bestanden die op die partitie staan niet kwijt te zijn?
of moet ik opnieuw in schijfbeheer een partitie aanmaken en wordt deze dan automatisch geformatteerd en dus leeg?

En
Hoe kan ik bestanden toevoegen op een schijf in Vista die daarna ook in Windows 8 zichtbaar zijn, of moet ik ergens eerst iets saven/updaten backuppen zodat het bij switch naar windows 8 zichtbaar is?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, bij voorbaat alvast bedankt

Groeten Dennis

Tsja, Vista kan NIET omgaan met schijven die MBR-ingestelde schijven die groter zijn dan 2 TB. Dus je hebt jezelf in je voet geschoten door een 3 TB schijf te gebruiken i.c.m. Vista.

Enige manier is om de schijf om te zetten naar een GPT-ingestelde schijf, maar dan moet alles er af zijn.
Oftewel: Je zult eerst de schijf moeten openen in Windows 7 of Windows 8, alle data eraf kopieren naar data-schijven die max. 2 TB zijn, en dan de 3 TB schijf helemaal leegmaken en omzetten naar een GPT schijf, er dan weer partities opzetten en de data terugkopiëren etc.
Andere optie zou zijn om (vanuit W7 of W8) alleen de inhoud van die tweede (1 TB) partitie te kopieren naar een extra schijf.
Weer een andere optie zou zijn om nóg een 3 TB (of groter) schijf te kopen, Windows 7 of Windows 8 op te starten, die nieuwe 3 TB als GPT schijf te initialiseren, de partities opnieuw aan te maken, de data te kopieren naar die partities op die nieuwe schijf. Zo heb je de originele 3 TB schijf vrij om helemaal om die leeg te maken en die alsnog als GPT schijf te initialiseren.

Ik raad je aan om je eerst in te lezen in de (on-)mogelijkheden van MBR-ingestelde schijven, de mogelijkheden van GTP schijven en dan vooral i.c.m. met jouw versie van Vista (en daarbij is ook nog van belang of je Vista 32-bit of Vista 64-bit gebruikt). Ik raad je af om (zonder backup/kopie te hebben) programma's te gebruiken die beweren MBR-schijven te kunnen omzetten naar GPT-schijven (mocht je zoiets overwegen).

Tijs.

http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc749132.aspx
Vista 64 sp1 kan omgaan met GPT schijven.

Maare, die schijf met W8 aangesloten en opgestart, wat staat er dan in schijfheheer bij 3T schijf?
Maak eens een screenshot daarvan en zet die hier neer.

Lijkt mij dat je met W8 wil werken en dat alles op die 3T schijf zichtbaar is.

Testdisk zou kunnen helpen, denkelijk is er een probleem met de indeling ontstaan.

Of met Minitool, die kan dat ook tegenwoordig.

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk
http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Bedankt voor de snelle reacties!
het betreft een 64bits versie van Vista

in Vista had ik echter geen probleem met de 3 TB schijf, daarvan kan ik gewoon alle partities en daarmee alle bestanden benaderen
Mocht ik in Windows 8 de 2e partitie niet kunnen benaderen zonder de hele schijf te formateren dan is dat (hoewel niet gewenst) jammer maar niet onoverkomelijk.
Ik moet toch echter de bestanden die daarop staan en inmiddels in Vista naar de eerste 2Tb partitie heb gekopieerd op een of andere manier ook in Windows 8 zichtbaar zien te krijgen
vooral dat ik de foto's die er al op stonden wel kan zien, maar wat ik er nu heen kopieer niet kan zien in Windows 8 verbaasd me vooral omdat deze partitie wel zichtbaar is onder beide besturingssystemen maar de vers gekopieerde bestanden dus niet.

Hier onder het screenshot van schijfbeheer, het lijkt dat ik de niet toegewezen ruimte op schijf 1 ook niet kan toewijzen

Schijfbeheer.jpg

nogmaals bedankt,

Dennis

Komt dat het nu een standaard/mbr schijf is geworden, die gaat niet verder dan 2TB.

Kijk met die aangeboden progjes eens of je de GPT schijf kunt herstellen, niets doen qua apply of write bij TestDisk voordat je zeker weet dat de indeling goed is.

Sceenshots van wat er is gevonden kunnen helpen.

Bedankt voor de hulp het is gelukt!

Ik heb het uiteindelijk met de partitionwizard minitool gedaan
eerst een poging met Testdisk maar daar bleef ik twijfelen of ik de juiste keuzes maakte en of wat ik deed wel te herstellen zou zijn
minitool was voor een leek als ik een stuk gebruiksvriendelijker.

Verrassend vond ik dat nadat ik er een GPT schijf van had gemaakt en de extra partitie had toegewezen ik de verborgen bestanden wel terugvond op de 2Tb partitie (waar ik hem eerder wel heen had gekopieerd, maar hij voorheen niet zichtbaar was en niet op de nieuw toegewezen partitie. maar waarschijnlijk is het logisch dat een nieuw toegewezen partitie leeg is.

maar goed alles is teruggevonden
nogmaals mijn dank!

Dennis

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan