bestanden verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi !

Er staat hier een PC van een klant (P4 3 Gig, 1 Gig. memory), met een 80 Gig schijf die te vol zit om te kunnen defragmenteren.

Als ik ere morgen aan begin zal ik het verschil in opstart-tijd (voor- en na defragmentatie) opnemen met een stopwatch.

Is misschien wetenschappelijk niet verantwoord, maar wel een indicatie.

Morgenavond lees je hier de uitkomst.

Greetz,

Harry.

Ik heb een stukje tekst uit het bovenstaande blauwe verhaal "geknipt":

Na verloop van tijd raken zowel het bestand als de schijf zelf gefragmenteerd en gaat de computer langzamer werken omdat bijvoorbeeld voor het openen van een bestand op meerdere locaties naar fragmenten van dat bestand moet worden gezocht.

Wat nu als dáár de clou zit? Stel dat de performancewinst 10 tot 20% is. Denk je dat we 't met zijn allen zullen merken als een omvangrijk Worddocument, Powerpoint presentatie of whatever, i.p.v. in 2 seconden in 2,2 of 2,4 seconden opent? Wat als het een bestand is dat normaliter in 4 seconden opent. Dan zou die 10% performancewinst het bestand in 3,6 laten openen. Dat merken we niet denk ik.

Maar nu komen we wél bij het verhaal van meneer of mevrouw angellicktroope. Bij een ongedefragmenteerd systeem hoeft de pc zich niet een slag in de rondte te zoeken (te lezen en daarna weer alle eerst gevonden gaatjes vullen bij het weer wegschrijven) naar alle stukjes van het bestand en zal de harddisk dus theoretisch véél minder te lijden hebben dan bij een niet gedefragmenteerd systeem. Als de perormance winst dan ook nog eens 10% is, dan zijn er 2 vliegen in één klap geslagen.

Dus komen we op deze manier uit op het punt dat een systeem van tegenwoordig niet zoveel (als in niet merkbaar) performancewinst zal opleveren maar levensduur van de harde schijf......

Misschien wel, al zal 10 tot 20% performance verbetering objectief gezien een beste verbetering zijn.

Schijf Defragmentatie van Microsoft

Ik zal mijn ervaringen omtrent defragmentatie programma's ook eens ventileren.

Ik defragmenteer mijn computer met het eigen tooltje van Microsoft Windows XP;
- Schijf Defragmentatie van Microsoft -.Dit tooltje heb ik gekopieerd,en aan mijn eigen
persoonlijke software toegevoegd,omdat het zo weergaloos goed werkt.

Het defragmenteren neemt gemiddeld per drive 5 a 10 minuten in beslag (C en D).De computer is er nadien merkbaar sneller op geworden,althans bij mij.

Andere defragmentatie programma's welke ik bezigde op mijn computer,boekten weinig
of geen resultaat,en bleven soms wel een uur per drive aan de gang.

Hoi !

Klopt met mijn ervaringen.

Met de reparatie-PC uit m'n vorige link maakte de opstart-tijd voor/na defragmentatie niet veel verschil, maar het wisselen van programma's ging na defragmentatie echt aanmerkelijk sneller, inderdaad 15 a 20 %.

Het loont dus echt de moeite.

Greetz,

Harry.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan