Opgelost Bestanden wissen die ouder zijn dan 365 dagen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Senso

Inventaris
Lid geworden
13 jun 2016
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H&S en Office 2021 Prof Plus
Ik moet natuurlijk eerst een overzicht krijgen van de bestanden ouder dan 365 dagen.

PHP:
@Echo Off
rem
Rem Geef overzicht van de bestanden ouder dan X dagen
??? ForFiles /p "I:\Kopie_C_Prullenbak"/s /d -365 /c "cmd /c "
pause
rem Wis bestanden ouder dan X dagen
rem ForFiles /p "I:\Kopie_C_Prullenbak"/s /d -365 /c "cmd /c del /q @file"
pause

Dit is toch niet echt handig. Je krijgt een slecht overzicht met cmd. Kan dit niet met de zoekfunctie binnen verkenner ouder dan 400 dagen bijvoorbeeld?

Ik heb al wat gevonden met een zoekmachine (Everything):
noww:I:\Kopie_C_Prullenbak\ dc:<2020

Laatst bewerkt:
Waarom zo moeilijk doen, gebruik de verkenner, sorteer op datum, selecteer de bestanden die je wilt verwijderen en druk op Shift+Del.

Ik heb geen vertrouwen in die Datum 'Gemaakt op'' en 'Gewijzigd op' van Windows.

Sorteren lijkt mij een bijzonder onhandige optie in deze. Je kan gewoon filteren op elke datum en elk datumveld dat je wilt. Dus ook datums ouder dan 1 jaar.
En denk je nu echt dat een DOS commando andere datums filtert dan de Verkenner? Dan zit je Windows frustratie wel héél erg diep :). Als je dat écht denkt, zou ik eerst twee lijsten maken van de uitkomst van een filter met de CID prompt, en één vanuit de verkenner. En die met elkaar vergelijken. Het zou mij hogelijk verbazen als daar verschil tussen zou zitten.

Ik heb geen vertrouwen in die Datum 'Gemaakt op'' en 'Gewijzigd op' van Windows.
En ForFiles /D kijkt naar de 'Gewijzigd op' datum.
Dat schiet dan niet op.

Hoe verklaar je dat de 'Datum gemaakt', 'Aanmaakdatum' later kan zijn de 'Datum gewijzigd', 'Gewijzigd op'?

Het ligt eraan hoe je naar het begrip Aanmaakdatum kijkt.
Kijk naar de aanmaakdatum van een bestaand bestand.
Kopieer dat bestand naar een andere directory en kijk dan naar de aanmaakdatum van dat nu nieuw gemaakte bestand.

Laatst bewerkt:
Ja, dat begrijp ik ook wel. Echter dat deugt natuurlijk niet. Uitermate dom.
Een aanmaakdatum, date created is wanneer het bestand voor de eerste keer aangemaakt wordt en niets anders. Wat heb ik er anders aan. Kijk als een bestand aangemaakt is in 2011 dan weet ik dat het oud is. Gewijzigd op kan ik ook zien. Maar als het verplaatst wordt kan ik niet meer zien dan het bestand in 2011 aangemaakt is en behoorlijk oud.

Het is wat het is.
Wellicht dat je een verzoek bij de betreffende instantie kan doen om het NTFS bestandssysteem erop aan te passen.

Heeft geen zin.
Een instantie is intelligent of niet. Nul intelligentie betekent geen aanpassingsvermogen.

En dat kan je volledig op jezelf betrekken. Aanmaakdatum van een bestand is niets anders dan de datum waarop een nieuw bestand is aangemaakt op een computer. Als je een 10 jaar oud bestand kopieert naar een andere locatie, krijg je een nieuw bestand. Dús de datum waarop e.e.a. is uitgevoerd. Niet de datum waarop het oorspronkelijke bestand is aangemaakt. Als je dat niet snapt: 'tough titty', zoals de Engelsen zeggen.

Terug
Bovenaan Onderaan