Warme bakkertje
Meubilair
- Lid geworden
- 13 apr 2008
- Besturingssysteem
- Windows 10
- Office versie
- MO Home and Business 2024
Dit heb ik er van gemaakt.
De redenen waarom ik het zo gemaakt zijn volgende
1. Geen inputbox omdat typo's snel gemaakt zijn. Door te laten selecteren in een verkenner sluit je dit uit.
2. Omdat je als extensie 'jpg' als ook 'jpeg' hebt moet je hier veralgemenen door 'jp*' te gebruiken.
3. Omdat er directorys kunnen zijn met spaties in moet je hierop anticiperen.
4. Wederom door de extensies kan je niet veralgemenen met het hernoemen en gebruik je best de originele extensie v/d bestandsnaam.
Dit zijn allemaal persoonlijke indrukken dus is het nu aan de echte experts voor aanpassingen en verbeteringen.
Code:
Sub GetFilesInFolder()
With Application.FileDialog(msoFileDialogFolderPicker)
If .Show Then folder = .SelectedItems(1) & "\"
End With
If InStr(1, folder, " ", vbBinaryCompare) > 0 Then
sn = Split(CreateObject("wscript.shell").exec("cmd /c dir " & """" & folder & "*.jp*" & """" & " /b").stdout.readall, vbCrLf)
Else
sn = Split(CreateObject("wscript.shell").exec("cmd /c dir " & folder & "*.jp* /b").stdout.readall, vbCrLf)
End If
With ActiveSheet
.UsedRange.ClearContents
.Cells(1) = folder
.Cells(2, 1).Resize(UBound(sn) + 1) = Application.Transpose(sn)
End With
End Sub
Sub ChangeNameInFolder()
With Sheets("Blad1")
fDir = .Cells(1).Value
sn = .Cells(1).CurrentRegion
For i = 2 To UBound(sn)
On Error Resume Next
Name fDir & sn(i, 1) As fDir & sn(i, 2) & Right(sn(i, 1), Len(sn(i, 1)) - InStrRev(sn(i, 1), ".") + 1)
Next
End With
On Error GoTo 0
End Sub
De redenen waarom ik het zo gemaakt zijn volgende
1. Geen inputbox omdat typo's snel gemaakt zijn. Door te laten selecteren in een verkenner sluit je dit uit.
2. Omdat je als extensie 'jpg' als ook 'jpeg' hebt moet je hier veralgemenen door 'jp*' te gebruiken.
3. Omdat er directorys kunnen zijn met spaties in moet je hierop anticiperen.
4. Wederom door de extensies kan je niet veralgemenen met het hernoemen en gebruik je best de originele extensie v/d bestandsnaam.
Dit zijn allemaal persoonlijke indrukken dus is het nu aan de echte experts voor aanpassingen en verbeteringen.