• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

bestandnaam uit window explorer naar EXCEL

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dit heb ik er van gemaakt.
Code:
Sub GetFilesInFolder()

With Application.FileDialog(msoFileDialogFolderPicker)
      If .Show Then folder = .SelectedItems(1) & "\"
  End With
  If InStr(1, folder, " ", vbBinaryCompare) > 0 Then
    sn = Split(CreateObject("wscript.shell").exec("cmd /c dir " & """" & folder & "*.jp*" & """" & " /b").stdout.readall, vbCrLf)
  Else
    sn = Split(CreateObject("wscript.shell").exec("cmd /c dir " & folder & "*.jp* /b").stdout.readall, vbCrLf)
  End If
  With ActiveSheet
      .UsedRange.ClearContents
      .Cells(1) = folder
      .Cells(2, 1).Resize(UBound(sn) + 1) = Application.Transpose(sn)
  End With

End Sub

Sub ChangeNameInFolder()

With Sheets("Blad1")
        fDir = .Cells(1).Value
        sn = .Cells(1).CurrentRegion
        For i = 2 To UBound(sn)
            On Error Resume Next
            Name fDir & sn(i, 1) As fDir & sn(i, 2) & Right(sn(i, 1), Len(sn(i, 1)) - InStrRev(sn(i, 1), ".") + 1)
        Next
    End With
    On Error GoTo 0

End Sub

De redenen waarom ik het zo gemaakt zijn volgende
1. Geen inputbox omdat typo's snel gemaakt zijn. Door te laten selecteren in een verkenner sluit je dit uit.
2. Omdat je als extensie 'jpg' als ook 'jpeg' hebt moet je hier veralgemenen door 'jp*' te gebruiken.
3. Omdat er directorys kunnen zijn met spaties in moet je hierop anticiperen.
4. Wederom door de extensies kan je niet veralgemenen met het hernoemen en gebruik je best de originele extensie v/d bestandsnaam.
Dit zijn allemaal persoonlijke indrukken dus is het nu aan de echte experts voor aanpassingen en verbeteringen.

Voortbordurend op...:

Code:
Sub M_snb()
    .Show
    sn = Split(.SelectedItems(1) & vbCrLf & CreateObject("wscript.shell").exec("cmd /c dir """ & .SelectedItems(1) & "\*.jp*"" /b").stdout.readall, vbCrLf)
  End With

With Sheets("namen")
      .UsedRange.ClearContents
      .Cells(1).Resize(UBound(sn) + 1) = Application.Transpose(sn)
  End With
End Sub

PS. Ik vermijd bij voorkeur 'activesheet', omdat ik dan niet zeker weet waar het resultaat tercht zal komen.

Laatst bewerkt:
Nog 1 kleine aanpassing zodat de laatste backslash automatisch toegevoegd wordt aan het pad, dit om bij later gebruik eventuele foutmeldingen of extra controle te vermijden.

Code:
Sub GetFilesInFolder()
    .Show
    sn = Split(.SelectedItems(1) & [COLOR="#FF0000"]"\"[/COLOR] & vbCrLf & CreateObject("wscript.shell").exec("cmd /c dir """ & .SelectedItems(1) & "\*.jp*"" /b").stdout.readall, vbCrLf)
  End With

With Sheets("namen")
      .UsedRange.ClearContents
  End With
End Sub

En zo is het ophalen v/d bestanden mi perfect en supersnel :D
Tip: Als je het filter (*.jp*) nu ook nog variabel maakt kan deze procedure ook gebruikt worden om andere soorten bestanden op te halen.

@WB

Kijk nog eens goed naar de code: die backslash voegt niets toe en voorkomt ook geen fout, omdat het alleen om de naam van de folder gaat die in cel A1 terecht komt.

en dan is het nog maar een kleine stap naar:

Code:
Function fls_snb(c00, c01)
    fls_snb = Split(CreateObject("wscript.shell").exec("cmd /c dir """ & c00 & "\*." & c01 & """ /b").stdout.readall, vbCrLf)
End Function

Sub M_snb()
    sn = fls_snb("G:\OF", "jpg")

Cells(1).Resize(UBound(sn) + 1) = Application.Transpose(sn)
End Sub

Laatst bewerkt:
Toch wel want die waarde wordt gebruikt door de volgende macro om de directory aan te geven waarin de naamsverandering moet gebeuren.

@WB

Niet als:

Code:
Sub ChangeNameInFolder()
  sn= Sheets("Blad1").Cells(1).CurrentRegion

For j = 2 To UBound(sn)
    Name sn(1,1) & "\" & sn(j, 1) As sn(1,1) & "\" & sn(j, 2) & "." & createobject("scripting.filesystemobject").getextensionname(sn(j,1))
  Next
End Sub

Laatst bewerkt:
Dan wel deze
Code:
Name sn([COLOR="#FF0000"]1[/COLOR],1) & "\" & sn(j, 1) As sn([COLOR="#FF0000"]1[/COLOR],1) & "\" & sn(j, 2) & "." & createobject("scripting.filesystemobject").getextensionname(sn(j,1))

Moest TS ondertussen door de bomen het bos niet meer zien :P
Dit zijn ze dus.

Code:
Sub GetFilesInFolder()

.Show
        sn = Split(.SelectedItems(1) & vbCrLf & CreateObject("wscript.shell").exec("cmd /c dir """ & .SelectedItems(1) & "\*.jp*"" /b").stdout.readall, vbCrLf)
    End With
    With Sheets("namen")
        .UsedRange.ClearContents
    End With

End Sub

Sub ChangeNameInFolder()

With Sheets("namen")
        sn = .Cells(1).CurrentRegion
        For i = 2 To UBound(sn)
            On Error Resume Next
            Name sn(1, 1) & "\" & sn(i, 1) As sn(1, 1) & "\" & sn(i, 2) & "." & CreateObject("scripting.filesystemobject").GetExtensionName(sn(i, 1))
        Next
    End With
    On Error GoTo 0

End Sub

Wat is de zin van 'on error resume next' ?

Heren, (neem tenminste aan dat jullie heren zijn)
Ik was inderdaad de weg kwijt en dacht al: " ik wacht het even af en kijk wel wat er na al deze discussie uitkomt. " dus bedankt voor de samenvatting.
Ga vanavond op mijn gemak met de code uit #29 uitproberen en zal laten weten of ik nog problemen tegenkom.
Zover bedankt voor alle moeite
Humadgen

Even een aanvulling, moest "verplicht" mijn computer een weekje rust geven van mijn echtgenote en mee op vakantie.
Ben vanavond thuisgekomen, dus kan nu eindelijk weer verder met testen, want ik had nog wel een probleempje ontdekt voordat ik wegging......to be continued.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan