• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

bestandsnaam in voettekst zonder extensie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Liek2020

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2020
Beste Forumleden,

Ik wil in de voettekst van een excel blad de bestandsnaam van het bestand maar dan zonder de .xlsx

Ik weet dat ik via in een voettekst middels "&[Bestand]" de bestandnaam erin kan krijgen, maar dan staat er ook .xlsx bij en dat wil ik nou net niet.

Weet iemand een oplossing?

Ik heb een excel bestand met 40 werkbladen, in eerste instantie wil ik de bestandsnaam met "concept" ervoor opslaan later, wanneer het is goedgekeurd is wil ik het excelbestand opslaan maar dan zonder "concept"
Vandaar dat handmatig intypen geen optie is.

Dat kan met dit in de ThisWorkbook sectie:
Code:
Private Sub Workbook_Open()
    ActiveWindow.View = xlPageLayoutView
    ActiveSheet.PageSetup.CenterFooter = Replace(ThisWorkbook.Name, ".xlsm", "")
End Sub

Laatst bewerkt:
40 x &[Bestand] of 40 x titel invoeren . . . , verschil van een aantal letters?

Type de titel ergens in kladblok of zo.
Vervolgens selecteren en CTRL + C.
In voettekst —>> CTRL + V.

Als ik &[Bestand] gebruik, staat alleen de naam van het document (zonder xlsx) weergegeven

Code:
Sub M_snb()
    ActiveSheet.PageSetup.CenterFooter = "Concept " & CreateObject("scripting.filesystemobject").getbasename(ThisWorkbook.FullName)
End Sub

@JV

dan zie jij in de verkenner waarschijnlijk ook geen extensies ?

@Snb, dat klopt. Daar zit het verschil inderdaad

Beste edmoor,

Bedankt voor het meedenken.
Ik ben een beginneling met Excel, dus begrijp niet wat ik zou moeten doen.
Wanneer ik jouw formule kopieer in de voettekst, krijg ik de tekst van de formule te zien.

Zou je misschien wat meer in stappen kunnen aangeven wat te doen?

Alvast bedankt

Als aanvulling, Ik maak 1 excelbestand met ongeveer 40 bladen, op al die bladen wil ik de bestandsnaam in de voettekst hebben. Bijvoorbeeld een bestandsnaam kan zijn: Groenbeheer CONCEPT rapport 2020, Dit excelbestand ga ik dan opslaan met een bestandsnaam Groenbeheer rapport 2020, of als ik het voor een ander rapport nodig heb: Waterbeheer CONCEPT rapport 2020. Voorheen was het zo dat als ik in de voettekst &[Bestand] zetten ik automatisch de bestandsnaam zonder extensie kreeg. Nu staat er achter .XLSX

Wat ik liet zien is geen formule maar een stukje VBA.
Plaats een voorbeeld van je document.

Aan een Word bestand hebben we niks in de Excel sectie.

Maar, vertel eens, wat is het bezwaar tegen de extensie in de voettekst ? Zo heet het bestand toch ?

- open het document in bijlage
- ga terug naar je oorspronkelijk document waarin je de voetnoten wenst toe te voegen.
- klik ALT-F8 om de macros aan te roepen. (Die moet je wel vooraf toegestaan hebben bij het openen van die eerste file)
Beneden moet er ook staan "macro's in alle geopende werkmappen"
- Run de macro "Voetnoot"
- Sluit mijn werkmap "Voetnoot"

Nu zou op alle paginas van je oorspronkelijke document de voetnoot moeten aangepast zijn.
Verander je tussendoor de naam van je werkmap, dan moet je wel die macro nog een keer laten lopen.

Bijlagen

Het is toch wat eenvoudiger op te lossen. Door het aanpassen van de instellingen. configuratiescherm, weergave, geavanceerde instellingen, verborgen bestanden en mappen, verborgen bestanden en mappen of stations niet weergeven.
Allemaal bedankt voor het meedenken!

Bijlagen

• extensie.PNG
    extensie.PNG
    112,1 KB · Weergaven: 73
Kan niet begrijpen dat dit invloed zou hebben.
Zo stond die bij mij, dus niets aangepast en toch krijg ik die xlsx er achter aan.
Broodje-aap verhaal ???

De 'oplossing' heeft niets met de vraag te maken.

@cow18
@snb

Ik meende mij iets dergelijks van lang geleden te herinneren en heb even getest met mijn oude Office 2007.
En ja hoor, de voettekst reageert op de wijze zoals TS het beschrijft, de extensie valt weg als ze niet in verkenner wordt weergegeven.
Maar VREEMD vind ik het zelf dus ook...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan