bestandsnaam veranderen .iso

Status
Niet open voor verdere reacties.

okeeee

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2005
Als je een .iso bestand hebt, kan je dan de naam ervan veranderen (dus als het bestand
bijvoorbeeld "123.iso" heet, veranderen in "zcc.iso"), zonder dat de .iso niet meer bruikbaar wordt? Dus dat het programma niet meer te installeren is na het veranderen van de bestandsnaam?

Wat bedoel je met "uiteraard", kan ik de bestandsnaam van de .iso wel of niet veranderen?

Uiteraard kun je die veranderen.

Aangenomen dat jij de iso mount in een virtuele CDROM speler
Zul je na de naamswijziging wel de iso opnieuw moeten mounten maar dat heeft niets te maken met de inhoud van de iso of het installeren daarvan.

Jou vraag kun je een beetje vergelijken met de vraag "als ik een ander label op een fysieke cdrom plak gaat dat dan goed ?"
De inhoud wijzigt niet, alleen de buitenkant

Zolang je er maar voor zorgt dat de extensie (.iso) niet veranderd.
(En standaard geeft Windows geen eens extensies weer. Mocht je dit ingeschakeld hebben moet je bij <Vista even opletten en Vista tackelt dat probleem al voor je als je de naam wijzigt).

ok en geld dit ook voor .bin en voor .cue bestanden (en .img , enz.) ? Ik weet wel dat bij elkaar horende .cue en .bin bestanden precies dezelfde bestandsnaam moeten hebben.

Geldt in principe voor alle bestanden.
Gekoppelde bestanden dan ook dubbel hernoemen.

Waar het niet voor opgaat is als er "hardlinks" naar bestanden zijn gelegd, wat bijvoorbeeld het geval is met internet pagina's.

ok en geld dit ook voor .bin en voor .cue bestanden (en .img , enz.) ?
Voor cue en bin bestanden moet je even oppassen.
In het cue bestand word namelijk meestal een keiharde verwijzing naar het Bin bestand gemaakt.
Als je dus het bin bestand kwa naamgeving aanpast zul je met behulp van bijvoorbeeld kladblok ook het cue bestand moeten aanpassen. (tis gewoon een text file)

Ik weet wel dat bij elkaar horende .cue en .bin bestanden precies dezelfde bestandsnaam moeten hebben.
Dat is dus niet waar, het cue bestand mag je noemen zoals je wil als de inhoud maar de goede verwijziging naar de bin maakt.
Natuurlijk is het wel erg makkelijk voor het overzicht om bin en cue dezelfde naam te geven maar verplicht is het niet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan