Bestandsnaam wijzigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ada9836

Gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Als de wijziging van een bestandsnaam te lang duurt kom ik terug op de initiële bestandsnaam.

Mogelijk is de bestandsnaam te lang. De bestandsnaam is het hele pad. Dus c:\Mapnaam\Map1\Map2\Map3\Bestandsnaam.jpg
Dus naam inkorten en/of het hele pad. Of bestand verplaatsen naar een korter pad.

Ik zit in de verkenner, selecteer een bestand, rechtsclick met de muis, selecteer naam wijzigen, zet cursor in bestandsnaam en wijzig de naam. Tijdens deze wijziging kom ik naar de initiële naam terug.

Dat begrijp ik. Geef eens het adres op van een dergelijke bestandsnaam en waarin wijzig jij die (nieuwe naam)? Probeer eens wijzigen met F2.

Laatst bewerkt:
Selecteer een bestand, druk op F2, druk op DEL, vul de gewenste naam in, druk op Enter.

@Edmoor
Dat stond al in post 4 behalve dat DEL dan. Een andere optie is bij veel bestanden > Rechtermuisknop > Eigenschappen en bovenin de naam wijzigen.

Het probleem kan zijn dat er op de achtergrond een slide show is. Die dan uitschakelen (simply turn off the background slide show). Je moet dan voor een statische afbeelding kiezen. Edmoor weet mogelijk waar die functie zit. Ik heb geen W10.

Laatst bewerkt:
In verkenner selecteer een bestand, rechtsklik, naam wijzigen en als ik dan enige tijd wacht (soms is dit na een 5-tal seconden, soms na een 45-tal seconden) kom ik terug op initiële waarde.

In Windows zit geen tijdlimiet op het wijzigen van een bestandsnaam.
Ik vraag me dus of om wat voor een bestand en in welke map dat gaat.

Is duidelijk. Waarom wacht je dan zo lang? Gewoon cursor op het bestand > F2 > Typen en >Enter dat is alles. Nog geen seconde en klaar.

Reactie op post 8
Het probleem kan zijn dat er op de achtergrond een slide show is. Die dan uitschakelen (simply turn off the background slide show). Je moet dan voor een statische afbeelding kiezen. Edmoor weet mogelijk waar die functie zit. Ik heb geen W10.

Dat verzin ik niet, want dat kan ook een probleem zijn in W10. Hij ververst dan het scherm en sluit de procedure van de wijziging abrupt af.

Dus ga staan op het > Bureaublad > Rechtermuisknop > Bureaubladachtergrond en kies daar Vaste kleur en/of statische afbeelding. Kan dat niet nakijken in W10 want dat heb ik niet.

Ik vraag me dus of om wat voor een bestand en in welke map dat gaat.

Die vraag stond al in post 4. Geen antwoord op gekregen.

Laatst bewerkt:
Een paar mogelijkheden.

Bestand is Read-Only.
Klik met rechts op het bestand, dan Eigenschappen.
Tabblad Algemeen: Vinkje weghalen bij "Alleen lezen".

Geen rechten om bestandsnaam te wijzigen.
Ben je Administrator of Gebruiker? (vind je in Instelliongen > Accounts > Uw info)
Klik met rechts op het bestand, dan Eigenschappen.
Tabblad Beveiliging: Controleer of je "Wijzigen" rechten hebt.

Je bent geen eigenaar meer van het bestand.
Klik op Start, typ: Opdrachtprompt
Klik in het start menu met rechts op opdrachtprompt en kies "Als administrator uitvoeren"
Typ: takeown /f MAPNAAM /r /d y
Met MAPNAAM bedoel ik het volledige pad van de map waar het bestand in staat.
Noot: vul als mapnaam niet in: C:\ of C:\Windows of C:\Gebruikers. Een submap van C:\Gebruikers mag wel.

Bestand is gelocked door een ander proces.
Start Windows in Veilige mode. Kijk of je dan wel de bestandsnaam kan veranderen.

Hoge processorbelasting door andere processen.
Dit is het zeer waarschijnlijk niet maar ik benoem het even.
Geef Ctrl+Alt+Del en kies Taakbeheer. Klik op "Meer details" (als dit er staat). Wacht tot het overzicht klaar is.
Klik op tabblad Prestaties en dan op Processor.
Bekijk de grafiek terwijl je niets doet. Er mag niet vaak een piek boven de 25% uitkomen.
Noot: Als je pc toevallig net staat te updaten of te scannen is dit een vertekend beeld.

Laatst bewerkt:
Ik ben eigenaar van de bestanden waarvan ik de naam wil wijzigen, mogen dus gewijzigd worden.
Ik selecteer bestand waarvan naam gewijzigd moet worden, druk op F2, begin met naam te wijzigen en tijdens het wijzigen komt het initiële bestandnaam terug.
Het wijzigen van de naam lukt soms.

Dat kun je wel honderd keer zeggen, maar daar kom je niet verder mee. Je hebt een zeer groot aantal suggesties gekregen en wat de helpers dan willen weten is, wat je daarvan hebt uitgevoerd. Problemen oplossen is vaak een kwestie van uitsluiten.
Als je bepaalde zaken te ingewikkeld zijn, zeg dat dan gewoon.
Je kunt nog een schijfcontrole doen. Zit in W10 zelf of met chkdsk /f in de opdrachtprompt
kunt ook nog een sfc /scannow doen

Beste Senso,
Alle voorgestelde suggesties heb ik gedaan maar probleem is hiermee niet opgelost.

Maar een antwoord op de vragen hebben we nog niet gezien.

Andere mogelijkheid is dat er fouten zijn op de harde schijf. Voer daarom foutcontrole uit (punt 3) om op te lossen of dit uit te sluiten

En nog steeds geen antwoord op de vragen.
Ik sluit het abonnement op dit draadje.

Het wijzigen van de naam lukt soms.
Dan vallen deze af uit mijn bericht #10:
Bestand is Read-Only. Geen rechten om te wijzigen. Je bent geen eigenaar.

Vraagje: heb je dit probleem in verschillende mappen op verschillende drives? Ook op een usb stick?

Heb je de verkenner in veilige modus getest?
Klik Start en typ: msconfig. Op tabblad "computer opstarten" een vinkje bij "Opstarten in Veilige modus"
Zet daarbij alleen een vinkje bij Logboekregistratie.

Laatst bewerkt:
Microsoft Safety Scanner
Deze kan je downloaden op de Microsoft website

DISM (Windows 8.1 of 10)
Klik met rechts op Opdrachtprompt (in Start > Opdrachtprompt) en kies "Als administrator uitvoeren".
Typ dan: DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
Deze Microsoft tool gebruikt Windows Update om problemen op te lossen dus je hebt een netwerkverbinding nodig. Het testen kan een aantal minuten duren.

System File Checker
Klik met rechts op Opdrachtprompt (in Start > Opdrachtprompt) en kies "Als administrator uitvoeren".
Typ dan sfc /scannow
Doe niets totdat de scan volledig tot 100% is afgerond.

Shell extensies
Klik met rechts op het bestand en kijk welke "niet-microsoft" extensies zijn toegevoegd (bijv. winzip, winrar, vlc, virusscanner, enzovoort).
De-installeer stuk voor stuk deze programma's, herstart de pc na het verwijderen van elk programma (!) en kijk of het probleem is opgelost.

Laatst bewerkt:
Gezien de andere topic geloof ik dat hier geen sprake is van een groot probleem. Immers er staat dat het uiteindelijk wel lukt om te wijzigen. Kan ook zijn dat het toetsenbord defect is. Gisteren had ik direct al het idee dat deze vraag ook op andere fora zou staan. Geen bezwaar, maar we hadden afgesproken en ook op andere fora staat dat zeer duidelijk, om daar direct melding van van te maken. Nu heb je een hoop dubbele vragen en tijdverkwisting.

Overigens geloof ik niet wat TS schrijft, dat alles is uitgevoerd. Je kunt een herstelpunt en/of een systeemkopie terugzetten dan zou alles opgelost kunnen zijn. En dan is duidelijk of er hardwarematig wat aan de hand is. Probleemoplosser van W10 kun je ook nog gebruiken.

Ik lees dat een 'automatisch' sync-programma ook de boosdoener kan zijn.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan