Jouw vraag is een behoorlijk lastige om goed te beantwoorden.
Zoals je zelf al ontdekt hebt, is de prijs van 2 (complete) inktcartridges al vaak meer dan de hele printer zelf. De printers worden voor lage prijzen op de markt gezet en vervolgens wordt het geld met de inkt verdiend. (Als je de prijs per ml berekent, dan schrik je je wezenloos. Goud is er niets bij.)
Daarom worden er methodes bedacht om bijvullen lastig te maken; soms vind je chips op de vullingen, die aan de printer aangeven dat ze leeg zijn en worden bij hervullen niet gereset. (Maar daar zijn natuurlijk alweer oplossingen op bedacht: hervulsetjes met chips en al. Een en ander maakt hervullen natuurlijk wel wat duurder.)
Je kunt verschillende vergelijkingen van printers opzoeken. Prijs van afdruk per pagina, waarbij prijs van inkt meegerekend wordt. Als je inkt gaat hervullen ziet dat plaatje er weer anders uit. Ik zelf heb een tijd terug (ongeveer anderhalf jaar geleden.) ook met vergelijkingen een printer uitgezocht. (zonder bijvulprijzen in aanmerking genomen, dus met originele inktcartridges) en ben toen op een Canon (mp550) uitgekomen. (Ben erg tevreden met de aankoop.) Het viel me op dat het flink lastig is om duidelijke keuze te maken als je beschikbare printers met elkaar vergelijkt. Dit heeft natuurlijk ook van alles te maken wat je van een printer verlangt: maak je vooral zwart-wit afdrukken, of foto's; hoe belangrijk is snelheid, kwaliteit van afdrukken, duurzaamheid van printer. Wil je Wifi opties, netwerkopties, enz. enz. enz.
Van Epson heb ook ik inderdaad erg goede berichten gehoord.
Ik hoop dat je een goede keuze kunt maken.