• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Beste resultaten uit een serie optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

pmeijne

Verenigingslid
Lid geworden
21 mei 2001
Voor de club waar ik bij zit hou ik de uitslagen van het clubkampioenschap bij, op zich heel goed te doen met excel natuurlijk. Maar nu is het de bedoeling dat de beste 5 resultaten uit 6 wedstrijden meetellen. Nu heb ik al gezocht, maar ik kan niet echt iets vinden om dat op te lossen.

Heeft iemand hier misschien tips voor? Het is helaas niet afdoende om het totaal - de laagste waarde te doen. Daar het ook zo kan zijn dat iemand slechts 5 wedstrijden loopt, dan tellen ze namelijk allemaal mee.

Alvast bedankt voor de hulp.

Ik leun aan bij de formule van Willem :) bestandje ook met de formule van Willem rij()

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik dacht meer aan een formule ineens.

Bijlagen

Ik dacht meer aan een formule ineens.

Harry ;) , ik had dit van jou verwacht :thumb: , her maak je sheet maar het gaat over loop tijden :rolleyes: Ik vermoed dat het daar de 5 snelste tijden zullen zijn die in aanmerking komen .
Daar het ook zo kan zijn dat iemand slechts 5 wedstrijden loopt,
Aan de TS om dit duidelijk te maken ;) ik heb al een wijziging gedaan =KLEINSTE(.........)
Indien er geen 5 wedstrijden gelopen zijn zal er ook geen berekening van de 5 beste tijden kunnen gebeuren zie gele gedeelte .

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Zit er niet ergens een foutje in je bestandje Daniël? (kleinste - grootste).

Edit: bij mij ook als je nog een getal wist, maar kan zo worden opgevangen.
=ALS(ISFOUT(SOM(GROOTSTE(ALS(B16:B21<>"";B16:B21);RIJ($1:$5))));SOM(B16:B21);SOM(GROOTSTE(ALS(B16:B21<>"";B16:B21);RIJ($1:$5))))
Ctrl+Shift+Enter.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Zit er niet ergens een foutje in je bestandje Daniël? (kleinste - grootste).

Edit: bij mij ook als je nog een getal wist, maar kan zo worden opgevangen.
=ALS(ISFOUT(SOM(GROOTSTE(ALS(B16:B21<>"";B16:B21);RIJ($1:$5))));SOM(B16:B21);SOM(GROOTSTE(ALS(B16:B21<>"";B16:B21);RIJ($1:$5))))
Ctrl+Shift+Enter.

Ja Harry er zit idd een foutje in , maar ik heb ondertussen dit al opgelost ( zie vervangen bestandje ;) ) met een =ALS(AANTAL(cel?:cel?)>=5;enz..... heb trouwens de fout laten staan . Ik ben nu ook niet de grootste in excel :D

Heb er een uitgekleed bestandje bijgedaan .

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik heb mijn formule ietsie pietsie ingekort, zal wel van het late uur komen.
Dus ga naar bed Daniël.
=SOM(B16:B21)-SOM(KLEINSTE(ALS(B16:B21>=0;B16:B21);1))
Afsluiten als matrix.

Bijlagen

Wat een berg formules, bedankt allemaal zover. Ik zal ze eens gaan bekijken, en kijken of ik er iets van kan maken.

Voor de geinteresseerden:

Wij lopen per seizoen x wedstrijden, dit seizoen 6. Per wedstrijden worden er punten verdeeld, 20 voor nummer 1, 19 voor nummer 2 etc. En aan het einde van het jaar wint degene met de meeste punten. ;)

En om er 1 te kunnen laten vallen, wegens afwezigheid/ziekte/blessures etc, tellen er maar x-1 (=5) mee.
Dus atleten die 6 wedstrijden lopen, laten het slechtste resultaat vallen. Anderen die minder wedstrijden lopen, die tellen wel alle punten mee. Vandaar dat het helaas niet lukte met het laten vallen van het laagste resultaat.

Laatst bewerkt:
@M3NGI3,

Graag een eigen topic aanmaken. Het is hier niet toegestaan mee te liften in iemand zijn / haar topic.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan