Beste temp/geluid/oc resultaten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

PC-fre@k

Gebruiker
Lid geworden
19 okt 2002
Hoi allemaal,

ik vind dat mijn huidige CPU fan/heatsink (een zilver ding - standaard op een Paradigit systeem) gigantisch veel herrie maakt!

Nou zou ik dus graag over willen op een andere fan/heatsink. Eentje die de temp laag houd, en het geluid ook en mij evt. nog in staat houd iets te overklokken ook nog.

Mijn systeem:

AMD XP 2000+
768 MB DDR PC2700
2 HDD's (40+120 GB)
64 MB GF2 vidkaartje
(verdere info zie m'n signature)

ik heb momenteel al een low-noise PS en die maakt echt amper geluid. Mn CPU fan maakt de meeste herrie en de CASE fan (onder de PS) gaat opzich nog wel maar maakt ook best veel geluid. Mn hdd hoor je niet boven mn fan's uit, maarja die maken dan ook best wat herrie...

Wie kan mij dus helpen aan een luchtgekoelde heatsink + goede compound + een stillere casefan.
(die dus een duidelijke beter temp haalt dat mn huidige)

Huidige IDLE temp: 42C als ik game 50C

Alvast bedankt!

PC-fre@k

Veel overklokken moet je niet verwachten met je CPU en moederbord.

Welk budget heb je?

50-100 Euro

en ik heb mn systeem al weten te draaien op 140 Fsb :P
Maar mn 1e doel is een stil+koud systeem, 2e oc maar niet echt nodig...

50-100 euro? Da's veel. Voor 100 euro heb je al een Poseidon-waterkoeling die redelijk koelt, maar vooral superstil is. Je zal ongeveer dezelfde temps hebben als nu. Voordeel is dat je op die manier ook je chipset en videokaart kan koelen, als je daar tenminste een waterblokje voor koopt.

Anders kan je een van de vele Zalman-koelers kopen, ze zijn allemaal stil en gericht op zo weinig mogelijk geluid maken.

Wie kan mij dus helpen aan een luchtgekoelde heatsink + goede compound + een stillere casefan.

Ik was niet echt op zoek naar een waterkoeling set (aangezien ik toch niet van plan ben super te gaan oc'en - en ik geen zin heb in gerotzooi om het allemaal in te bouwen)

Maar weet je soms een review van een goeie set (bovengenoemde dingen) want ik lees de ene naar de andere pagina, maar ik kom er niet echt uit... (ben al 50 reviews/pagina's verder :S )

Over waterkoeling heerst blijkbaar een verkeerd idee. Waterkoeling is zeker niet bedoeld als super koeling (je moet dus niet verwachten dat je verder kan overklokken), maar vooral voor de stilte. Juist omdat een radiator zoveel warmte kan verstoken heeft ie maar een heel klein beetje airflow nodig, een onhoorbare fan dus. En veel gerotzooi is het zeker niet, blokje en radiator vastzetten, slangen op de slangpilaren en je bent eigenlijk klaar.

Er zijn eigenlijk verschillende mogelijkheden. Ofwel koop je een heel goede heatsink (ThermalRight SLK-900/800 of Swiftech MCX462) en je zet er een stille fan op (Papst, Enermax). Dan heb je een redelijk goede koeling met bijna geen geluid.

Ofwel koop je een Zalman, dat lijkt me echt het beste voor jou.. De Zalman producten zien er stuk voor stuk erg strak uit, en ze zijn superstil. Voorbeeldje:

zalman-6000_1.jpg

Daarbij zit een fan die je kan bevestigen aan de beugels van AGP- en PCI-kaarten, dat ziet er dan zo uit:

zalman13_new.jpg

Bovendien heeft Zalman ook mooie oplossingen om andere onderdelen van je systeem geruisloos en goed te koelen, zoals deze NB32-J (zit warmtegeleidende lijm en bevestigingsmateriaal bij en kost 5-10 euro) voor je northbridge (chipset):

nb32-j.jpg

En deze 80A-HP, voor je videokaart:

zm80.jpg

Laatst bewerkt:
Dat ziet er zeker wel goed uit ja, en dat zal waarschijnlijk wel wat uitmaken in geluid en temp want wat ik dr nu in heb is echt *poep*.

en ik heb verder geen koeling behalve dan die stomme case-fan...

Bedankt voor de info, ik zal mn zwager even informeren over de prijzen :)

Maare die casefan heb ik nog steeds nodig? Want dan zet ik daar ook wel een andere voor en dan zet ik er meteen 2 (1 onder en 1 boven - zoals het hoort - als dat weer niet het geluid omhoog schroeft..)

Maar echt bedankt voor je snelle en goede reactie!

PC-fre@k

Persoonlijk zou ik echt voor de waterkoeling gaan, dat is echt ideaal. Dan kan je een onhoorbaar systeem maken. En het heeft natuurlijk een hoge patsfactor. Als je wilt weten hoe ideaal waterkoeling is, moet je naar de Helpmijdag komen :)

Maar Zalman is natuurlijk ook ideaal. Ik zou een stille fan in m'n voeding zetten en een stille fan als intake, zodat je toch een béétje airflow overhoudt, de warmte moet tenslotte uit je kast kunnen.

Als je dan je CPU-fan op de silent-mode zet (ja, je kan hem regelen, het mooie is dat je het ook voor andere fans kan gebruiken), heb je dan echt een nauwelijks hoorbaar systeem, tenzij je HDD's herriemakers zijn natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Tjah, waterkoeling leek me wel cool.

Maar ik hoorde veel verhalen dat het vervelend is te installen je gaten moet boren, en het heel duur kost...
(jij zei net het tegenovergestelde)

Weet je een website om eens iets over een Poseidon watkoeling set te lezen? of zal ik ff googlen..

want als met het zelfde geld en zelfde temp een waterkoeling set kan kopen, die niet zo ingewikkeld is en altijd stil is. Dan ben ik beter af, ook voor een volgend systeem (als ik ooit over ga op 3Ghz pc...)

Never believe stories until you see them prooved, heel wijze gezegde denk ik :)

Ik zie niet in waarom je gaten zou moeten boren. En 100 euro voor een kant-en-klaar setje vind ik nou niet echt duur.. Ikzelf was 60 euro kwijt in totaal aan m'n setje, maar ik heb alle onderdelen op een 'alternatieve' locatie gekocht.

Voor ervaringen met het Poseidon-setje zou ik eens zoeken op GoT. Ik zeg wel zoeken, gebruik dus de zoekfunctie, een vraag stellen waarop het antwoord makkelijk te vinden is via de search wordt er niet echt op prijs gesteld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan