• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost bestellijst maken per week

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Chriko77

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2024
Hallo
Ik heb office 365.
In mijn excel sheet heb ik klanten staan (nu nummers van gemaakt ipv namen), daar boven staat het week nummer, dan daaronder 2 kolommen met grote verpakking of kleine verpakking(hoeveel ze van welke hebben besteld in die week).
Nu wil ik op maandag voor die betreffende week een blad uitprinten (vanuit het tweede tabblad) waarop alleen de klanten staan die die week iets hebben besteld en wat ze dan hebben besteld (aan grote en kleine verpakkingen). Ik zit wat te hannessen met horizontaal zoeken, maar dat gaat niet goed, iemand een betere oplossing?
Mvg Chris

Bijlagen

Als je jouw tabel omzet naar een fatsoenlijke database (oftewel een LIJST met klanten en hun bestellingen per week), dan kun je met een draaitabel (of desgewenst met wat simpele formules) je gewenste gegevens eruit halen. Zie bijlage.

Of als je het per se met een formule en een tabel wilt doen (voor A4, blad2):
Code:
=LET(x;KIES.KOLOMMEN(bestelling!A3:DD44;1;2*C3+1;2*C3+2);FILTER(x;(INDEX(x;;2)<>0)+(INDEX(x;;3)<>0);""))

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Als je jouw tabel omzet naar een fatsoenlijke database (oftewel een LIJST met klanten en hun bestellingen per week), dan kun je met een draaitabel (of desgewenst met wat simpele formules) je gewenste gegevens eruit halen. Zie bijlage.

Of als je het per se met een formule en een tabel wilt doen (voor A4, blad2):
Code:
=LET(x;KIES.KOLOMMEN(bestelling!A3:DD44;1;2*C3+1;2*C3+2);FILTER(x;(INDEX(x;;2)<>0)+(INDEX(x;;3)<>0);""))
Hoi Alex, super bedankt zover. Wat ik niet heb genoemd is dat die lijst elke week weer wordt opgestuurd door iemand met wijzigingen. Het liefst wil ik dus die lijst kunnen knippen plakken en dat op een ander tabblad de juiste week bestellingen worden getoond. Ik zie dat ik bij jou elke keer van die lijst weer een andere lijst moet maken. Is het mogelijk om dat dus alleen met jouw formule te doen waarbij ik de lijst in tact laat? Ik ga het zelf nu ook proberen en laat het weten of ik jouw formule zo kan aanpassen.

Laatst bewerkt:
of met een macro.
Hallo Emiel, bedankt voor je bijdrage! Ik zou het liefst dus alleen namen krijgen van klanten die iets besteld hebben die week (dus niet een lijst met alle klanten erop, in het echt is de lijst namelijk groter).Mvg Chris

Laatst bewerkt:
Hoi Alex, super bedankt zover. Wat ik niet heb genoemd is dat die lijst elke week weer wordt opgestuurd door iemand met wijzigingen. Het liefst wil ik dus die lijst kunnen knippen plakken en dat op een ander tabblad de juiste week bestellingen worden getoond. Ik zie dat ik bij jou elke keer van die lijst weer een andere lijst moet maken. Is het mogelijk om dat dus alleen met jouw formule te doen waarbij ik de lijst in tact laat? Ik ga het zelf nu ook proberen en laat het weten of ik jouw formule zo kan aanpassen.
of zou ik heel makkelijk elke keer zo'n lijst daarvan kunnen maken? Dus als een soort van tussenstap dat hij automatisch zo'n lijst maakt...?

Dat kan met Power Query. Als je telkens dezelfde tabel toegestuurd krijgt kun je deze automatisch laten omzetten.

Dat kan met Power Query. Als je telkens dezelfde tabel toegestuurd krijgt kun je deze automatisch laten omzetten.
Hoi Alex, ik zie dat daar veel mee mogelijk is. Maar ik zou het fijnst vinden als het gewoon met een formule kan. Ik ben aan de gang gegaan met jouw formule. Ik heb daar een tussenstap in gemaakt zoals je in de lijst kan zien. Maar wat ik niet snap is zoals jij jouw tabel hebt gemaakt, komt er achter de betreffende klant een sommen.als formule te staan. Bij mijn voorbeeld (ik heb dan som.als) komt ie er niet achter. Zou je me daar nog mee kunnen helpen of vertellen hoe je dat hebt gedaan? (zie mijn toegevoegde excellijst in blad 1 zie je dat ik wel de klanten heb die die week hebben besteld maar niet de hoeveelheden behalve dan die van de eerste klant)
Mvg Chris

Bijlagen

Hallo Emiel, bedankt voor je bijdrage! Ik zou het liefst dus alleen namen krijgen van klanten die iets besteld hebben die week (dus niet een lijst met alle klanten erop, in het echt is de lijst namelijk groter).Mvg Chris
heb je een weeknummer ingevuld?

In jouw geval wordt de SOM.ALS (cel H3):
Code:
=SOM.ALS($B3:$B31;$G3#;C3:C31)

Of ineens.
PHP:
=LET(x;B3:B31;y;SORTEREN(UNIEK(FILTER(x;E3:E31>0;"")));HOR.STAPELEN(y;SOM.ALS(x;y;C3:C31);SOM.ALS(x;y;D3:D31)))

heb je een weeknummer ingevuld?
Hoi Emiel ik kan die macro niet uitvoeren vanwege veiligheid dus vandaar dat hij het niet doet. Maar gelukkig is het opgelost door Alex.
Toch bedankt dat je de moeite hebt genomen om me te helpen.

Of ineens.
PHP:
=LET(x;B3:B31;y;SORTEREN(UNIEK(FILTER(x;E3:E31>0;"")));HOR.STAPELEN(y;SOM.ALS(x;y;C3:C31);SOM.ALS(x;y;D3:D31)))
Hoi HSV, heb je die in mijn originele excel ingevoerd? Of in die van Alex? Ik krijg hem namelijk niet werkend.

Wel erg mooi als het ineens kan.

In jouw bestand van #8.
Maak de cellen H3:I3 leeg en plak de formule in G3.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan