Bestellingen optellen voorraad eraftrekken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jozefien1987

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2011
Hallo,

Ik ben bezig om een voorraad simulatie te maken in java met behulp van mysql tabellen (wat er in java gebeurt doet er nu niet toe). Ik heb nu de volgend twee tabellen gemaakt:
bestellingen: bestelnr(primary key), productnr , aantal.
voorraad: productnr (primary key), aantal.

Nu will ik weten, aan de hand van alle bestellingen en de voorraad, hoeveel producten per product ik mis.

Nu heb ik wel een query kunnen maken die alle producten per producttype bij elkaar optelt. alleen als ik daar dan het aantal op voorraad laat aftrekken trek hij deze er meerder malen af (als product ook meerdere malen voorkomt in de bestellingen tabel). hoe kan ik zorgen dat ik een tabel krijg met alle bestellingen per product bij elkaar opgeteld en dat maar een keer het aantal op voorraad er vanaf word getrokken.

De volgende query had ik gemaakt die dus niet werkte:
SELECT bestellingen.productnr, sum(bestellingen.aantal)-voorraad.aantal AS overBesteld FROM bestellingen, voorraad WHERE bestellingen.productnr=voorraad.productnr GROUP BY bestellingen.productnr;

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

groeten
Jozefien

Hey Jozefien!

ik hoop dat ik het goed begrijp.

je kunt het beste twee queries maken.

Met de eerste qeury kijk je of een product meerdere malen voorkomt in de bestellingen tabel. Zoja dan tel je de aantallen van deze producten bij elkaar op.

SELECT bestellingen.productnr, sum(bestellingen.aantal) FROM bestellingen GROUP BY bestellingen.productnr;

daarna slecteer je met een tweede query (aan de hand van het zelfde productnum) het voorraad aantal en doe je deze in je java code van elkaar aftrekken.

SELECT voorraad.aantal FROM voorraad WHERE voorraad.productnr='de variable met het productnr wat je uit de vorige querie hebt gekregen';

mocht in je voorraar tabel ook een productnr meerdermaals voorkomen dan kun je hier ook een SUM gebruiken. Of je moet de database al willen een passen, en een koppel tabel maken, zodat je geen meer op meer relatie hebt.

Hoop dat ik je een beetje op weg heb kunnen helpen en je begrepen heb ;)

Groeten, Mike

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan