Opgelost geluid versterken video

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

femke98

Meubilair
Lid geworden
16 dec 2006
Omdat het belangrijk is om te horen wat iemand zegt op de filmpjes die ik gemaakt heb (behalve dan mijn stem, want die hoor je duidelijk, te duidelijk eigenlijk), wil ik dus het geluid van persoon twee versterken.
Hoe doe ik dat, waarmee doe ik dat?
Het is belangrijk om te weten dat ik er totaal geen kaas van gegeten heb, ik Linux Mint gebruik en het liefst een goed online programma zou willen gebruiken.
Ik heb er al een aantal geprobeerd, maar het zijn filmpjes die best lang duren en dan heb je niets aan gratis online proggies.

Wie helpt mij uit de brand en weet iets?

Praat die 2e persoon tegelijkertijd, dan zie ik geen mogelijkheden. Maar wordt er achtereenvolgens gepraat dan kan er meer.
Ik zou kijken naar Kdenlive (komt oorspronkelijk van Linux...), je kunt daar een audio-track "normaliseren" (volume gelijk trekken).

ja, kdenlive heb ik, maar die laad het filmpje niet, heel raar. Normaliseren heet dat?
De personen praten om de beurt.

waar zit dat, die normaliseren track? kan het niet vinden, heb eindelijk het filmpje kunnen starten in kdenlive

Laatst bewerkt:
Ook niet als het het over "project bin" sleept terwijl kdendlive draait?
Welke extensie heeft die film?

oke, heb het nu gevonden, maar hoe sla ik dat filmpje mp4 dan op als het gedaan is? Ik zie namelijk geen optie om het op mp4 op te slaan
Bericht automatisch samengevoegd:

ik ga het anders doen, het is voor mij allemaal abracadabra.
in YouTube kan je namelijk ondertiteling automatisch laten meedraaien, ik denk dat ik dat maar doe. Kunnen mensen het ook lezen.

Laatst bewerkt:
Hey Femke!

Ik weet dat we 3 maanden verder zijn, maar misschien kun je er wat mee.

Check wel even hoe YT dit uitvoert, want vaak klopt de tekst helemaal niet.
Zo stuurde een zangeres mij vandeweek een vraag hier over: bleek dat YT haar zangtekst over o.a. oorlog liet gaan. Klopt niets van.

Ik ben videograaf en eigenlijk moet je dit in 'n zog. NLE inladen. Dan kun je er meer mee.
Werk met Premiere en Audition, dus laat maar weten of ik iets voor je kan doen.

Hebben de vissen nog genoeg te eten? :-))

Hey Chopra! Dat is lang geleden!
De vissen? Hahahahahahaha, lievie, ik woon al weer 3 en een half jaar in Franeker Friesland en heb in de achtertuin water met vissen, die Bouke kan vangen.

De video's waar ik het over heb, die zijn belangrijk omdat mijn overleden zus daarop te zien is. Die geeft antwoord op mijn vragen die ik haar gesteld heb toen ik bij haar introk, omdat ze niet meer ging eten en drinken. Dus het is van belang dat deze filmpjes goed te horen zijn. Mij hoor je wel omdat ik het opneem via smartphone, maar haar hoor je amper.

Ik geef je even de link naar YT waar ze staan:
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.
en deze
Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.

Ik zou het geweldig vinden al je iets voor mij kan betekenen, echt. 🥰🙏💋

Topic staat op opgelost maar toch nog even deze. Voor Linux/Mac/Windows is er FFmpeg (klik). Een krachtige command-line tool voor video en audio. Even aan een chatbot vragen wat je wilt doen en dan is dit alles:

Code:
ffmpeg -i jouw_video.mp4 -af loudnorm resultaat.mp4

Converteren naar mp4 kan ook. Vul op de _____ de extensie in.

Code:
ffmpeg -i jouwvideo.___ -c:v libx264 -preset medium -crf 23 -c:a libmp3lame -b:a 192k resultaat.mp4

Hi Femke, ik begrijp heel goed dat dit heel belangrijk is voor je!
Dank ook aan Bron voor het min of meer open houden van dit topic.

Weet je nog wel exact wat ze allemaal geantwoord heeft? Anders zouden we dit zelf kunnen ondertitelen bijv. (dus niet door YT gegenereerd). Edit: vond de auto ondertiteling niet eens zo slecht (van de bekeken fragmenten) - maar uiteraard moet dit tot op de letter kloppen!

Heb wat fragmenten bekeken/beluisterd. Wat wel fijn is dat zij dus antwoord zonder dat jij te horen bent. Dus dat zou een niet zo heel ingrijpende basisactie moeten zijn.

Verder: dank voor je delen. Ook zo bijzonder hoe je hier met je zus mee omgegaan bent. Voor sommige mensen kan dit best heftig zijn om te bekijken.

Ik help je heel graag. Heb al 'n hoop technische zaken op een rij gezet.
Als je eerst de optie van Bron wilt proberen, ook prima.
Lukt dit niet (want: mogelijk iets té ongenuanceerd qua frequencies etc.), kom dan maar weer even bij me terug. Ga ik verder stoeien met het materiaal.

Is dit voor nu ok voor je?

Laatst bewerkt:
Net even getest. In 2 stappen werkt het beter.
De 1e stap wordt het audiovolume gemeten. In de 2e stap vul je de gemeten waarden in en normaliseer je

1. Analyseren

Code:
ffmpeg -i jouw_video.mp4 -af loudnorm=print_format=json -f null -

In het resultaat staat onderaan

"input_i" : "-12.34"
"input_tp" : "-1.23"
"input_lra" : "12.34"
"input_thresh" : "-12.34"
"target_offset" : "1.23"

2. Normaliseren (vul jouw waardes in).

Code:
ffmpeg -i jouw_video.mp4 -af loudnorm=I=-16:TP=-1.5:LRA=11:measured_I=input_i:measured_TP=input_tp:measured_LRA=input_lra:measured_thresh=input_thresh:offset=target_offset resultaat.mp4

In dit voorbeeld wordt het zo:

Code:
ffmpeg -i jouw_video.mp4 -af loudnorm=I=-16:TP=-1.5:LRA=11:measured_I=-12.34:measured_TP=1.23:measured_LRA=12.34:measured_thresh=-12.34:offset=1.23 resultaat.mp4

Laatst bewerkt:
Ik werkte o.a. zo'n 25 jaar geleden ook met Levelator (zelfs beroepshalve) - geweldige tool - maar kan voor nu niet vaststellen hoe effectief dit voor specifiek jóuw issue kan werken.

Terug
Bovenaan Onderaan