Besturing op andere schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

mcl

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
3.417
Hallo, omdat ik wat problemen heb met mijn C-schijf, waarop XP staat geinstalleerd, wil ik de besturing op een andere schijf installeren.
Kan iemand mij vertellen hoe en waar ik dat moet doen?
Ik neem aan, dat die andere schijf geformatteerd moet worden, maar dan???

Alvast bedank!

(liefst een beetje eenvoudig!)

Martin
 
In princiepe hoort een besturings systeem op de active partite C:\
Tenzij je een duo-boot maakt. Bijvoorbeeld XP en Win98, of XP en Vista.

In jou geval is formatteren van de C:\ en herinstalleren op de C:\ het beste.

Denk je wel om een gedegen backup van je documenten, mails en adresboek?
 
Ik het als volgt gedaan.

Ik heb in het BIOS van m'n slave drive m'n primaire gemaakt en omgekeerd.
Na het opstarten kreeg ik uiteraard de melding dat er geen besturingssysteem gevonden kon worden.
CD met XP er in en installeren.
Nadat alles klaar was diverse files van de oude schrijf overgezet naar de nieuwe en op de oude alle windows mappen verwijderd.
Dit lukt op één bestand na.

Niet de beste manier, schone installatie geniet de voorkeur, maar het werkt wel.
 
Laatst bewerkt:
Is het volgende ook mogelijk?
Als ik mijn huidige C-schijf, waarop XP staat loskoppel en mijn nieuwe schijf waarop ik XP wil installeren, formatteer en dan op die schijf XP installeer?
Kan dat en is dat een vertrouwde installatie?

Martin
 
Als je die nieuwe schijf master maakt, xp opnieuw installeert en dan je oude erbij hangt als slave kan je die vanuit Windows nog bekijken (zal dan wel de D:\ worden). Dan kan je de belangrijke bestanden naar je 'nieuwe' C:\ schijf verplaatsen en je oude schijf evt formatteren zodat je er andere data op kan zetten. Anders heb je 2 schijven met xp erop terwijl er maar één werkt. Dat heeft ook weinig zin.

Succes.
 
Bedankt voor je tip, maar kan je me even vertellen hoe ik dat doe? Master maken?

Martin
 
Ben geen expert op dit gebied (so correct me if I'm wrong), maar als het goed is zit er achter op je hardeschijf een soort metalen dingetje dat je over 6 pinnetjes kan schuiven, dan zie je staan Master, Slave en Cable Select.
 
Laatst bewerkt:
Ben geen expert op dit gebied (so correct me if I'm wrong), maar als het goed is zit er achter op je hardeschijf een soort metalen dingetje dat je over 6 pinnetjes kan schuiven, dan zie je staan Master, Slave en Cable Select.

Niet alle schijven, en alleen ATA schijven (geen SATA). Maar verder heb je gelijk.
Jumpers.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan