besturings systeem maken

stenbot10

Gebruiker
Lid geworden
3 feb 2025
hallo

ik ben met een projekt bezig een soort tony stark computer
ik heb een manier gevonden om een doorsigtig scherm te maken ook heb ik een python code geschreven voor hand deteksie hiermee kan ik mijn muis bewegen en kliken ook kan ik er mee tekenen en veel meer nu wil ik een soor besturings syteem maken voor die computer het hoeft niet perse een besturings syteem te zijn maar het moet een soortvan besturings syteem zijn
hebben julie een iede ik heb trauens heel erge disleksie zoals julie waaschijnlijk wel zien

groetjes sten vlemmix.

E.e.a. is natuurlijk afhankelijk van wat je wilt bereiken. Ga je jouw code gebruiken om bijv. zaken binnen Windows aan te sturen. Dan zul je moeten denken aan het schrijven van een driver.

Als het geheel zelfstandig moet werken, heb je ook weer meerdere opties. Voornamelijk afhankelijk van de hoeveelheid rekenkracht je device heeft. Als vuistregel kun je er van uitgaan dat hoe lager de rekenkracht hoe meer je een maatwerk besturing moet gaan programmeren.

Denk ook min of meer klant en klare oplossingen als Raspberry Pi en Arduino

Een besturingssysteem is heel complex waar honderden programmeurs een behoorlijke tijd mee bezig zijn.
Dus een beetje ambitieus is deze wens wel :)
Wat ik zou doen is een nep-interface maken in Python die over het windows scherm heen gaat.
Dan lijkt het net alsof het een ander besturingssysteem is, maar die in werkelijkheid gewoon van windows gebruik maakt.
Eigenlijk maak je dan een virtueel systeem.

hallo
Een besturingssysteem is heel complex waar honderden programmeurs een behoorlijke tijd mee bezig zijn.
Wat ik zou doen is een nep-interface maken in Python die over het windows scherm heen gaat.
Dan lijkt het net alsof het een ander besturingssysteem is, maar die in werkelijkheid gewoon van windows gebruik maakt.
dit lijkt me een goed iede aleen weet ik niet waar ik moet beginen heeft iemand een iede of een tutorial ofzo

Die zijn er niet vrees ik. Je hebt iets nieuws bedacht.

Wat je best kunt doen in dit soort gevallen is je project in zo klein mogelijke stukjes hakken. Voor elk stukje zoek je dan een oplossing. Als je alle stukjes hebt opgelost dan heb je in principe de hele oplossing.

Die zijn er niet vrees ik. Je hebt iets nieuws bedacht.

Wat je best kunt doen in dit soort gevallen is je project in zo klein mogelijke stukjes hakken. Voor elk stukje zoek je dan een oplossing. Als je alle stukjes hebt opgelost dan heb je in principe de hele oplossing.
goet iede bedankt voor de hulp

Het hoeven echt geen honderden mensen te zijn, maar als je het functioneel voor elke gebruiker wilt hebben (lees: mooie interface, makkelijk in gebruik) in een vlotte termijn, dan lijkt me dat aantal wel realistisch. Een knipperend streepje om een simpele opdracht in te toetsen om bijv. een USB-stick uit te lezen, en daardoorheen te navigeren, dat kan je met alle ervaring wel in een klein weekje, of wat avonden schrijven, maar dan moet je echt wel de nodige ervaring hebben. En de vraag is ook: Hoe diep wil je gaan? Gebruik je een bestaand filesystem (EXT4, NTFS etc..), of bouw je iets compleets nieuw op?

De meeste operating-systemen zijn overigens gebaseerd op Linux. Je moest eens weten wat je per dag aan apparatuur tegenkomt wat daar gebruik van maakt.

Ik heb geen ervaring met het schrijven van een eigen Operating System, maar dat je een hoop kennis nodig hebt, staat vast. Als beginner gaat dit echt heel lang duren......

Ik heb even aan ChatGPT zijn mening gevraagd:
Een eigen operating system (OS) maken dat werkt met NTFS of FAT en basisbestandssystemen ondersteunt, is een uitdagend maar haalbaar project. Hier zijn de stappen om dit te realiseren:

1. Kies een Programmeertaal en Compiler

• De meeste OS-kernen worden in C en Assembly geschreven.
  • Gebruik GCC (GNU Compiler Collection) en NASM (Netwide Assembler) voor cross-compilatie.

2. Bootloader Schrijven​

• Een bootloader laadt je OS in het geheugen.
  • Gebruik GRUB als standaard bootloader of schrijf je eigen bootloader in Assembly.
  • Alternatief: Schrijf een eenvoudige MBR (Master Boot Record) loader.

3. Kernel Ontwikkelen​

• Je hebt een 32-bit of 64-bit protected mode kernel nodig.
  • Dit omvat:
    • Basis hardware-interacties (bijv. toetsenbord, scherm via BIOS of VGA).
    • Drivers voor bestanden en opslag.
    • Een eenvoudige opdrachtregelinterface.

4. Bestandssysteem Ondersteuning (NTFS/FAT)​

(Ik ga er even vanuit dat je een bestaand filesystem gebruikt, Aar)
  • FAT32 is makkelijker te implementeren dan NTFS.
  • Er bestaan open-source FAT32-implementaties (zoals FatFs).
  • NTFS is complexer en vereist een externe bibliotheek zoals libntfs.

5. I/O en Drivers Schrijven​

• Toegang tot USB-sticks en drives kan via BIOS-interrupts (voor legacy systemen) of via een AHCI/SATA/USB driver.
  • Een basisdriver voor het toetsenbord en schermweergave (VGA-tekstmodus) is nodig.

6. Opdrachten Implementeren​

• Bouw een basis CLI (Command Line Interface) om:
    • Bestanden te lezen/schrijven.
    • Drives te mounten.
    • Bestanden te verwijderen/verplaatsen.

7. ISO of Bootable Image Maken​

• Gebruik GRUB of een andere bootloader om een ISO-bestand te genereren.
  • Maak een bootbare USB-stick met je OS.

@Aar. Ik ben ooit begonnen met Assembler, direct na de eerste ervaring met Basic. Kan je vertellen dat zelfs de meest simpele BIOS zaken (toetsenbord, muis, etc.) al een hele tijd in beslag nemen. En dat was allemaal op hardware die nog heel overzichtelijk was in die tijd. In de huidige systemen wens ik je heel veel plezier om zelfs maar een heel simpel iets op te zetten met 1 man in 1 week.

Je krijgt van mij taart als het je lukt.

In de praktijk is het ook vrijwel niet meer nodig om zelf een OS te schrijven. Er zijn genoeg OSsen beschikbaar om op de meest gekke hardware te kunnen draaien. Dus, tenzij je enigszins masochistisch bent aangelegd, zou ik die stap mooi overslaan. Die tijd kun je beter besteden in het mooier maken van je eigen product.

Eén week voor iets simpels lijkt ambitieus, maar je kan vast al een mooie basisstap zetten. Het is net het leven van baby tot volwassenen. Stapje voor stapje kan het object meer.

@Aar. Ik ben ooit begonnen met Assembler, direct na de eerste ervaring met Basic. Kan je vertellen dat zelfs de meest simpele BIOS zaken (toetsenbord, muis, etc.) al een hele tijd in beslag nemen. En dat was allemaal op hardware die nog heel overzichtelijk was in die tijd. In de huidige systemen wens ik je heel veel plezier om zelfs maar een heel simpel iets op te zetten met 1 man in 1 week.

Je krijgt van mij taart als het je lukt.

In de praktijk is het ook vrijwel niet meer nodig om zelf een OS te schrijven. Er zijn genoeg OSsen beschikbaar om op de meest gekke hardware te kunnen draaien. Dus, tenzij je enigszins masochistisch bent aangelegd, zou ik die stap mooi overslaan. Die tijd kun je beter besteden in het mooier maken van je eigen product.
kent iemand een os de ik kan aanpasen en lijkt op een soor tonystark os
dat zau het veel makelijker maken

Ik heb geen ervaring met het schrijven van een eigen Operating System, maar dat je een hoop kennis nodig hebt, staat vast. Als beginner gaat dit echt heel lang duren......

Ik heb even aan ChatGPT zijn mening gevraagd:
Een eigen operating system (OS) maken dat werkt met NTFS of FAT en basisbestandssystemen ondersteunt, is een uitdagend maar haalbaar project. Hier zijn de stappen om dit te realiseren:

1. Kies een Programmeertaal en Compiler

• De meeste OS-kernen worden in C en Assembly geschreven.
  • Gebruik GCC (GNU Compiler Collection) en NASM (Netwide Assembler) voor cross-compilatie.

2. Bootloader Schrijven​

• Een bootloader laadt je OS in het geheugen.
  • Gebruik GRUB als standaard bootloader of schrijf je eigen bootloader in Assembly.
  • Alternatief: Schrijf een eenvoudige MBR (Master Boot Record) loader.

3. Kernel Ontwikkelen​

• Je hebt een 32-bit of 64-bit protected mode kernel nodig.
  • Dit omvat:
    • Basis hardware-interacties (bijv. toetsenbord, scherm via BIOS of VGA).
    • Drivers voor bestanden en opslag.
    • Een eenvoudige opdrachtregelinterface.

4. Bestandssysteem Ondersteuning (NTFS/FAT)​

(Ik ga er even vanuit dat je een bestaand filesystem gebruikt, Aar)
  • FAT32 is makkelijker te implementeren dan NTFS.
  • Er bestaan open-source FAT32-implementaties (zoals FatFs).
  • NTFS is complexer en vereist een externe bibliotheek zoals libntfs.

5. I/O en Drivers Schrijven​

• Toegang tot USB-sticks en drives kan via BIOS-interrupts (voor legacy systemen) of via een AHCI/SATA/USB driver.
  • Een basisdriver voor het toetsenbord en schermweergave (VGA-tekstmodus) is nodig.

6. Opdrachten Implementeren​

• Bouw een basis CLI (Command Line Interface) om:
    • Bestanden te lezen/schrijven.
    • Drives te mounten.
    • Bestanden te verwijderen/verplaatsen.

7. ISO of Bootable Image Maken​

• Gebruik GRUB of een andere bootloader om een ISO-bestand te genereren.
  • Maak een bootbare USB-stick met je OS.
ik denk niet dat het mij lukt om dit te doen ik heb well enge progamerings kenses maar niet op dat nievo

kent iemand een os de ik kan aanpasen en lijkt op een soor tonystark os
dat zau het veel makelijker maken
Ik zou zeggen. Kijk eens naar Linux distributies.

hallo ik heb even ziten zoeken en kom uit op Linux from Scratch heeft iemand hier slegte of juist goeie ervaringen mee

hallo ik heb even ziten zoeken en kom uit op Linux from Scratch heeft iemand hier slegte of juist goeie ervaringen mee
Ik zou zeggen, het is mogelijk een mooi project waarop jij je kan focussen, dus kijk eens op het grotere internet wat je kan vinden aan ervaringen en informatie.

Om zo iets zelfs maar te kunnen begrijpen moet je heel veel programmeerervaring hebben en dan wel in systeemsoftware (natuurlijk in Assembler of C/C++
Ik was in mijn werkende leven systeemprogrammeur voor de IBM mainframe en Assembler was de standaard taal en weet dus wat dit inhoudt. Dus neem van mij aan: wat je wilt is absoluut onmogelijk met de kennis die je hebt.
Welgemeend advies: zoek een ander project dat wel aansluit op je kennis en ervaring.

Het is in deze tijden nauwelijks nodig om From Scratch te beginnen. Daar zou ik me om meerdere redenen ook helemaal niet aan wagen op dit moment. Rekenkracht kost bijna niks meer. Dus er is altijd iets als een Pi of Arduino dat je kunt gebruiken voor je project. Pi werkt met een standaard distro en kun je dus gelijk gebruiken om je Python script te runnen.

Terug
Bovenaan Onderaan